طلیعه صبح تازه در آمریکا؟

اکونومیست| مواجهه تلخ بایدن با کاخ سفید

کدخبر: ۳۸۷۷۵۳
اقتصادنیوز: اکونومیست در سرمقاله شماره جدید خود به مواجهه جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا با میراث به جا مانده از دوران ترامپ در کاخ سفید و چشم‌انداز پیش روی دولت دموکرات‌ها پرداخته است.
اکونومیست| مواجهه تلخ بایدن با کاخ سفید

به گزارش اقتصادنیوز ؛ نشریه هفتگی اکونومیست در سرمقاله شماره اخیر خود با عنوان «طلیعه صبح تازه در آمریکا» ضمن طرح این پرسش که «از ریاست‌جمهوری بایدن چه انتظاری باید داشت؟» نوشته است: چشم انداز پیش روی آمریکا ناخوشایند به نظر می‌رسد، اما این شرایط می‌تواند به سرعت تغییر کند.

اکونومیست در ادامه این مطلب آورده است: جو بایدن دست‌کم از سال 1987 یعنی نخستین باری که کاندیدای ریاست‌جمهوری شد، رؤیای ورود به کاخ سفید را در سر داشته است. واقعیت‌هایی که جو بایدن در هفته نخست خواهد دید، چقدر باید متفاوت از آن خواب‌های شیرین باشند.

آمار رسمی تلفات پاندمی کرونا در آمریکا از مرز ۴۰۰هزار تن گذشته است. در پایان 100 روز نخست ممکن است این رقم از نیم میلیون تن نیز عبور کند. میلیون‌ها آمریکایی شغل خود را از دست داده اند. بایدن اگر انتخابات ۱۹۸۸ را با موفقیت پشت سرمی‌گذاشت، در هفته‌های نخست، از دفتر بیضی شکل پیروزی دموکراسی در شرق اروپا را به تماشا می‌نشست، اما اکنون باید با روند اضمحلال دموکراتیک در با وطن خود پنجه در پنجه بیافکند. این شروع مبارکی نیست و در عین حال بسیار بعید است که در چندماه آینده، چشم‌انداز خیابان ۱۶۰۰ پنسیلوانیا به طرز چشمگیری بهبود یابد.

اصلاح آمریکا با مهار پاندمی آغاز می‌شود. واکسیناسیون جمعی، یک آزمایش جدی برای سنجش توانایی همکاری بوروکراتیک میان سطوح فدرال، ایالتی و محلی خواهد بود. یک کمپین یک‌دست فدرال مانند آنچه برای نابودی فلج اطفال صورت گرفت، جان بسیاری را نجات خواهد داد. حتی یک برنامه واکسیناسیون ناقص نیز میان بهار و تابستان، تفاوت آماری قابل توجهی ایجاد خواهد کرد. هوای گرمتر و خروج از فضاهای بسته در تابستان نیز عامل یاری‌دهنده خواهد بود. ویروس کووید ۱۹ کمافی‌السابق بطور تصاعدی پخش خواهد شد، اما همین که تعداد افرادی که هر فرد مبتلا، آلوده می‌کند به زیر یک نفر برسد، روند پاندمی نیز به صورت تصاعدی نزول می‌کند.

این به نوبه خود به بهبود اقتصادی آمریکا کمک خواهد کرد. اگرچه بازار کار به اندازه همان دورانی که بایدن در میانه بحران مالی ۲۰۰۸ به عنوان معاون رئیس جمهور باراک اوباما سوگند یاد کرد، دچار رکود است، اما این رکود بسیار متفاوت به بحران ۲۰۰۸ است. درآمد مصرفی واقعی در سال ۲۰۲۰ احتمالاً با سریعترین نرخ برای دو دهه اخیر افزایش یافته و معیاری برای بسته محرک اقتصادی هنگفتی که دولت فدرال ناچاراً به اقتصاد آمریکا پمپاژ می‌کند. سیستم بانکی ظاهراً در حال تنفس است. گسترش رنج‌های اقتصادی بطور یکنواخت نیست، بلکه متمرکز در میان طبقه  کارگرانی است که چرخیدن چرخ‌های کسب‌وکارشان به شدت به حضور مردم در فضاهای بسته متکی است.

تیم بایدن با بهره گیری از امکان وام گرفتن دولت فدرال بدون هیچ هزینه اضافی، یک محرک مالی 1.9 میلیارد دلاری دیگر در نظر گرفته است که از زمان ظهور پاندمی در بودجه‌بندی، کل بودجه را به 27٪ از تولید ناخالص داخلی در دوران پیشا کرونا می‌رساند. این بسته ممکن است از سنا عبور نکند و همچنین روشن نیست که اقتصاد به کل این بسته عظیم احتیاج داشته باشد. اما حتی یک نسخه محدود شده از طرح پیشنهادی بایدن شامل هزینه بیشتر برای واکسیناسیون، تمدید بیمه بیکاری و گسترش اعتبارات مالیاتی کودک، تأثیرات بزرگی خواهد داشت. تغییر اعتبار مالیاتی، خود به تنهایی می‌تواند فقر کودکان را به نصف کاهش دهد.

و اما در مورد بحران سیاسی که منجر شد در مراسم تحلیف ۲۵هزار سرباز در خیابان حضور داشته باشند، باید گفت که عوامل و ریشه‌های آن در کوتاه‌مدت کم‌رنگ نخواهد شد. حزب جمهوری‌خواه بر محور یک اصل می‌گردد و آن وفاداری به مردی است که به غیر از خودش به هیچ چیزی وفادار نیست، و نتیجه آن تجمع خطرناک طیف‌های نژادپرست و ظهور ادعاهای جعلی سازمان یافته بود. چنین تهدیدهایی در دهه‌‌های پیشین هم وجود داشتند. اما اف‌بی‌آی تهدیدهایی ناشی از تروریسم داخلی را شاهد بوده است.  اگر دموکرات‌های کنگره نتوانند ترامپ را در محاکمه استیضاح در سنا محکوم کنند، رئیس‌جمهور سابق شهروندی است که می‌تواند در سال 2024 بار دیگر کاندیدا شود. بایدن در مراسم تحلیف آشکارا حمایت خود از حاکمیت قانون و عدالت نژادی را اعلام کرد، اما این امر در جبهه روبرو چیزی جز یک ابتذال نیست.

در چهار سال گذشته همچنین معضلات بزرگی در سیاست خارجی آمریکا به وجود آورده است. رهبران خارجی در دوران بایدن هم در پس ذهن خود این انگاره را دارند که ترامپ و یا نیروهای منتسب به وی می‌توانند به زودی با یا بدون ترامپ در انتخابات آینده برگردند، بنابراین هرگونه توافق دیپلماتیک با آمریکا مانند یک خطر بالقوه جلوه می‌کند. سیاست خارجی بایدن به یک سری تعاملات سخت و جان‌فرسا نیاز دارد و در مسائل مربوط به روسیه، چین، ایران و ... با مشکلات متاعدد مواجه است.

خیلی چیزها ممکن است اشتباه پیش بروند. جمهوری خواهان سنا ممکن است با هر آنچه بایدن پیشنهاد می کند مخالف باشند ، فقط به دلیل دموکرات بودن او. چپ‌های حزب دموکرات ممکن است از بایدن به خاطر تلاش برای تعامل با جمهوری خواهان خشمگین شوند. سیاست در دوران ترامپ تا حدی ساده بوده است ، و اغلب با دامن زدن به تقابل‌های حزبی مدیریت می‌شد تا اینکه در راستای حل مشکل آمریکا گامی برداشته شود. ت

برای داشتن بیشترین شانس موفقیت ، بایدن باید به برند مردمی خود که میان وی و هسته قدرت فاصله‌گذاری کرده، پایبند باشد. متحدان غربی باید صبور باشند و انتظار تحول یک شبه معجزه آسا را ​​نداشته باشند. بازگشت خویشتنداری به کاخ سفید تنها اولین گام در یک سفر طولانی خواهد بود ، اما همین گام نخست، یک مرحله اضطراری برای احیای ایالات متحده آمریکا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید