پیش‌بینی تحولات بازار سهام پایتخت در هفته آینده

الا کلنگ بورس تهران و دیپلماسی + نمودار

کدخبر: ۳۸۷۶۵۲
اقتصادنیوز: شاخص کل بورس در هفته گذشته 45 هزار و 888 واحد افت کرد و شاهد خروج 4 هزار و 980 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم. آیا این روند در هفته آینده هم ادامه خواهد داشت؟
الا کلنگ بورس تهران و دیپلماسی + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع 45 هزار و 888 واحد پایین آمد و به رقم یک میلیون و 183 هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز افت 21 هزار و 690 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت، سوال سهام‌داران این است که روند حرکت بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

افت شاخص بورس

شاخص کل در آخرین روز هفته 33 هزار واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 183 هزار واحد رسید. اما نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 45 هزار و 888 واحد پایین‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 3.73 درصد شود که نسبت به بازدهی منفی 6.17 درصدی هفته پیش اندکی بهبود یافته است. در هفته گذشته روند تغییرات شاخص کل در روزهای شنبه و یکشنبه نزولی بود و در دو روز پایانی هفته شاهد رشد شاخص بودیم.

افت شاخص هم‌ وزن

شاخص کل هم‌وزن در مجموع هفته اخیر کاهش یافت. در روزهای شنبه، دوشنبه و سه‌شنبه شاهد افت رقم شاخص هم‌وزن بودیم و تنها در روز چهارشنبه شاخص هم‌وزن افزایش یافت. شاخص در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 21 هزار و 690 واحد پایین‌تر ایستاد و به رقم 433 هزار و 129 واحد رسید و بازدهی منفی 4.77 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

هرچند در هفته گذشته تغییرات شاخص‌های بازار سهام نسبت به هفته پیشین نزولی بود اما شاخص کل در دو روز پایانی هفته و شاخص هم‌وزن در روز چهارشنبه صعودی شدند. دیگر نماگرهای بازار نیز نشان می‌دهند که به طور کلی سهام‌داران هفته خوشایندی را پشت سر نگذاشتند اما در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد تغییر روند برخی از متغیرهای مهم بورس بودیم.

در هفته اخیر، تغییرات ارزش معاملات کل بازار سهام در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه صعودی بود. در هفته گذشته کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز ‌شنبه بود که ارزشی معادل 10 هزار و 855 میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز چهارشنبه محقق شد که به رقم 23 هزار و 242 میلیارد تومان بالغ شد. میانگین ارزش معاملات کل هفته 15 هزار و 706 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 19 هزار و 733 میلیاردی هفته پیشین، افت 20 درصدی داشته است.

رشد ارزش معاملات علامتی مثبت برای بورس است که نشان دهنده افزایش نقدشوندگی بازار سهام است. اما بازار در روزهای شنبه، دوشنبه و سه‌شنبه با مازاد عرضه همراه بود. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 3 هزار و 614 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین هزار و 965 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 119 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 6 هزار و 820 میلیارد تومان بود که در روز ‌دوشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌چهارشنبه برمی‌گردد که هزار و 34 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش صف‌های خرید نیز در هفته اخیر 842 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 445 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 34 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته هزار و 916 میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که 408 میلیارد تومان بود.

در سه روز کاری ابتدایی هفته علاوه بر وجود مازاد عرضه، شاهد خروج پول حقیقی از بازار سهام بودیم. در مجموع کل هفته خالص ورود پول حقیقی به بورس منفی بود و به استثنای روز چهارشنبه در باقی روزهای هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در مجموع کل هفته، 4 هزار و 980 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین هفته خروج پول حقیقی هزار و 245 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 9 درصدی داشته است. در روز چهارشنبه خالص پول حقیقی ورودی 342 میلیارد تومان بود که در کنار صعود شاخص بورس و رشد تقاضا نشانه‌هایی مثبت برای سهام‌داران هستند. برخی تحلیل‌گران معتقدند قیمت‌ سهام شرکت‌ها در بازار به سطحی رسیده که از ارزش ذاتی کمتر است و به عبارت دیگر سهام شرکت‌ها ارزندگی بیشتری دارند. خصوصا انتشار گزارش‌های مالی عملکرد 9ماهه شرکت‌ها نشان داد که سهام بسیاری از شرکت‌ها ارزنده‌تر از قیمت‌های فعلی است. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که این شرکت‌ها پیش از این رشدهای بیش از اندازه داشته‌اند و قیمت آن‌ها باید تا سطح فعلی تعدیل می‌یافت و به عبارت دیگر نشانه‌های مثبتی که در گزارش‌های مالی دیده می‌شود پیش‌خور شده‌اند.

برخی دیگر از تحلیل‌گران نیز که به تاثیر نرخ ارز در روند تغییرات شاخص بورس توجه دارند معتقدند رشد نرخ دلار در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تاثیری مثبت بر روند بورس  داشت. اگر در روزهای ابتدایی شروع به کار رئیس جمهور دموکرات در ایالات متحده امیدها برای کاهش تحریم‌ها در کوتاه مدت کمرنگ شود می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار افزایش یابد، افزایش قیمت دلار عاملی برای رشد شاخص بورس خواهد بود. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که به دلیل کاهش انتظارات تورمی، نمی‌توان انتظار رشد چندانی در شاخص‌های بورس داشت و نوسان‌های کوتاه مدت را نباید به عنوان تغییر روند در بازار سهام تلقی کرد.   

 

  • پیش بینی بورس
  • پیش بینی بورس
  • پیش بینی بورس
  • پیش بینی بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید