قیمت املاک تا پایان سال به کجا می‌رسد؟

دو پیش‌بینی متفاوت؛ بازار مسکن در شن و مه!

کدخبر: ۳۸۷۴۹۵
اقتصادنیوز : برخی از خریداران مسکن همچنان انتظار رسیدن قیمت هابه کف هستند اما این اتفاق دربازار مسکن رخ می دهد؟ فعالان این حوزه دو پیش‌بینی متفاوت برای آینده بازار مسکن دارند .
 دو پیش‌بینی متفاوت؛ بازار مسکن در شن و مه!

به گزارش اقتصادنیوز ،در بازارهای دیگر دارایی مانند سکه ، طلا و حتی بورس سرمایه گذاران در انتظار رسیدن قیمت ها به کف هستند ،آیا این اتفاق در بازار مسکن هم افتاده است ؟ این بازار هنور به دلیل ماهیت دو گانه ای که دارد (مصرفی- سرمایه ای ) مراجعه به آن بیش از بازارهای دیگر است .

برخی از واسطه گران ملکی اعتقاد دارند ابهام قیمتی موجود در سایر بازارها به بازار مسکن هم سرایت کرده است . با این حال تماس و پرس و جو در بازار هنور وجود دارد .

به گفته یکی از مشاوران املاک، فایل های عرضه شده در دو ماه اخیر بازدید و نشست داشته است اما کم تر به تنظیم قولنامه ختم شده است . خریداران انتظار تخفیف بالا دارند و فروشندگان نیز هنوز چشم انداز روشنی درخصوص آینده بازار مسکن ندارند و با احتیاط بیشتری درخصوص فروش قطعی املاک شان تصمیم گیری می کنند .

قیمت آپارتمان در پایتخت/ بازار مسکن در تهران / برج میلاد

چرا قیمت های پیشنهادی علنی نمی شود؟

معامله گران ملکی معتقدند بزرگ ترین مشکل کنونی بازار مسکن ، قیمت های سیال آن است و قیمت های پیشنهادی از سوی عرضه کنندکان به فاصله کوتاهی تغییر می کند و این موضوع اعتماد خریداران را به قیمت ها سلب می کنند . به همین دلیل مشاوران املاک سعی می کنند قیمت ها را علنی نکنند ودر تماس مشتری ،آخرین قیمت را اعلام کنند .

هرچند این تدبیر برخی از مشاوران املاک است و گروهی معتقدند خریداران واقعی از وضعیت قیمت ها به خوبی آگاه هستند و چندان تحت تاثیر قیمت های اعلام شده قرار نمی گیرند . شاید قیمت گذاری ها در سایت های مشاوران املاک برای کسانی که دوست دارند از وضعیت کلی قیمت یک منطقه آگاه شوند ،جذاب باشد و تصویر کلی از قیمت هر منطقه به آنها بدهد اما کسانی که خریدار و فروشنده واقعی هستند بیشتر قیمت ها را در بازدید های میدانی و پرس و جوهای کارشناسی به دست می آورند و فریب قیمت های کاذب وغیر واقعی را نمی خورند .

قیمت آپارتمان در پایتخت/ بازار مسکن در تهران / برج میلاد

پیش بینی بازار مسکن در ماه های آینده

 یکی از دلایل ریزش معاملات مسکن در دو ماه اخیر تردیدهای قیمتی در این بازار است .محمدمهدی مافی ، کارشناس بازار مسکن به اقتصادنیوز درخصوص این که آیا شاهد کاهش قیمت دربازار مسکن خواهیم بود می گوید : وضعیت کنونی بازار مسکن نتیجه سیاست های گذشته در حوزه ساخت و ساز است . متاسفانه این سیاست ها باعث آسیب به بازار مسکن شده است در حالی که شاهد افت شدید بورس ،ریزش قابل توجه قیمت دلار و سکه هستیم این افت شدید را در بازار مسکن نخواهیم دید زیرا ما در چند سال گذشته شاهدکاهش ساخت و ساز مسکن بودیم و حالا عرضه از تقاضا عقب افتاده است  .

وی ادامه می دهد : به دلیل کمبود تولید در حالی که بازارهای دیگر تا 30 درصد هم افت قیمت داشته در بازار مسکن این کاهش قیمت را مشاهده نمی کنیم و هنوز نقدینگی مردم برای خانه دار شدن کافی نیست.

بازار مسکن مشاور املاک بنگاه

با این چشم انداز می توان به رونق بازار مسکن امیدوار بود ؟

برخی از کارشناسان حوزه مسکن معتقدند ، افزایش قیمت مسکن به شکلی که در سال‌های گذشته داشتیم،بسیار احتمال ضعیفی است و به نظر می رسد بازارها دوره رشدهای شدید نرخ‌ها را پشت سر گذاشته اند و از این به بعد با بازارها مواجه خواهیم بود که تعادل بهتری درآن برقرار است و قیمت ها نمی‌توانند نوسان بسیار شدیدی داشته باشند.

اما این پیش بینی یک شرط دارد و آن هم رخ ندادن اتفاقات غیر قابل پیش بینی در حوزه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است . اما در شرایط کنونی به اعتقاد این گروه از کارشناسان بازار به آرامش رسیده است و خریدار و فروشنده راحت‌تر می توانند به مرحله تصمیم‌گیری برسند و اگر متقاعد شوند قیمت ها به حدی از ثبات رسیده آن زمان حجم معاملات افزایش می یابد.

درحال حاضر دوانتظار کاملا متفاوت از سوی خریداران و فروشندگان وجود دارد . خریداران در انتظار سقوط قیمت ها هستند  و فروشندگان هم معتقدند  نرخ ها افزایش شدیدی پیدا می کند و این کاهش قیمت ها موقتی است .
بازار مسکن مشاور املاک بنگاه

 در این شرایط تصمیم‌گیری برای خریدار و فروشنده دشوار خواهد بود اما اگر مدتی بگذرد و هر دو طرف معامله قانع شوند قیمت ها در همین سطح است و تغییرات شدید رخ نمی دهد،‌آن هنگام خریداران وارد عمل شده و در مقابل فروشندگان هم به این نتیجه می رسند که بهتر است واحدهای خود را سریعترعرضه کرده و آنها را نقد کنند.

به اعتقاد این گروه در دوره‌هایی که مسکن از وضعیت نوسانات شدید قیمتی فاصله می گیرد خریدهای سرمایه گذاری در این بازار کاهش پیدا کرده و  با تقاضای مصرفی در بازار روبه‌رو خواهیم شد و خریدارانی که واقعا به مسکن نیاز دارند، وارد این بازار می شوند  و سهم معاملات واسطه ای و دلالی به نسبت کاهش می یابد .

برخی از مشاوران املاک انتظار امیدوارند :پس از روشن شدن وضعیت بازارحجم معاملات بالا رود به شرط اینکه تعادل و ثبات قیمت در بازار پیدا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید