کارمزد نقل و انتقالات ارز در حواله می آید؟

دلیل بالا بودن قیمت دلار نیما نسبت به فردوسی

کدخبر: ۳۸۷۳۱۸
با وجود کاهش قیمت در بازار نقدی دلار (فردوسی) اما قیمت در سامانه نیما بالاتر است، دلیل این تفاوت ناشی از متمایز بودن ارزش حواله از اسکناس است.
دلیل  بالا بودن قیمت دلار نیما نسبت به فردوسی

به گزارش اقتصادنیوز؛ نیما بازار حواله ارزی است و نرخ حواله همیشه از نرخ اسکناس بالاتر است. بازار اسکناس بازار بدون وقفه است، یعنی معامله بلافاصله و سریع اتفاق می‌افتد و نرخ آن سریعا مشخص می‌شود ولی معامله نیما، فرایندمحور و توافقی است، این به معنی آن است که توافق میان عرضه‌کنند و تقاضاکننده ارز اتفاق می‌افتد. بنابراین تغییرات نرخ ها با وقفه اتفاق صورت می گیرد.

یعنی در روندهای کاهشی نرخ ارز، نرخ های نیما با چند روز تأخیر نسبت به نرخ‌های اسکناس کاهش می‌یابد.

به عنوان مثال در طول ۱۰ روز که روند نرخ ارز در بازار کاهشی شده است، نرخ ارز در بازار برای دلار از حدود ۲۶ هزار تومان به حدود ۲۳ هزار تومان یعنی حدود ۳ هزار تومان کاهش یافته است.

در صورتی که در اسکناس این روند در همان ۱۰ روز گذشته کاهش نرخ مشهود، مشخص و به صورت لحظه ای اتفاق افتاده است.

علاوه بر آن کارمزد نقل و انتقالات ارز در حواله منظور می‌شود که بخشی از بالا بودن نرخ ارز به صورت حواله در نیما نسبت به نرخ ارز به صورت اسکناس را توضیح می دهد.

در نتیجه دلیل نخست، وقفه زمانی انجام معامله میان معاملات به صورت اسکناس و معاملات به صورت حواله است. که این وقفه زمانی در زمان‌های کاهش در معاملات به صورت حواله با تاخیر نمایش داده می شود. 

و بخشی دیگر ناشی از کارمزدهای تبدیلات و نقل و انتقالات ارزی است که در نرخ حواله مستتر است.

و در نهایت اینکه واردات رسمی کشور صرفا از طریق نیما انجام می شود و در نهایت منشا ارز وارد کننده باید مشخص باشد و در غیراینصورت واردات کالا و رفع تعهد واردکننده انجام نخواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید