سیگنال منفی به سهام‌داران

چشم انداز تاریک معاملات در بورس امروز

کدخبر: ۳۸۶۵۸۹
کوچ سهام‌داران حقیقی در کنار رشد 94 درصدی عرضه‌ها و افت 37 درصدی تقاضاهای بازار چشم انداز بورس در معاملات امروز را تیره و تار کرده است. آیا نوری بر بازار سرد و تاریک سهام تهران خواهد تابید؟
چشم انداز تاریک معاملات در بورس امروز

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز ‌‌شنبه، شاخص کل بورس 43 هزار و 43 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 186 هزار واحد رسید.  شاخص کل هم‌وزن نیز 10 هزار و 318 واحد پایین آمد و در رقم 444 هزار و 501 واحد ایستاد. افت 3.5 درصدی شاخص کل و ریزش 10 هزار واحدی شاخص هم وزن بالاترین میزان افت در 22 روز کاری گذشته از 25 آذر به این سو است.

علاوه بر این در این روز قیمت 424 نماد بازار سهام که 88 درصد بازار را تشکیل می‌دهند کاهش یافت. 306 نماد بورسی و 118 نماد فرابورسی بودند.

بیشترین افزایش قیمت

روز ‌شنبه در  بورس  قیمت سهام شرکت‌ ‌موتورسازان تراکتورسازی ایران (با نماد معاملاتی خموتور) 5 درصد افزایش یافت و بیشترین رشد را در میان شرکت‌های بورسی داشت. شرکت‌های کارخانجات داروپخش (دارو) و بیزینگ صنعت و معدن (ولصنم) نیز در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین افزایش قیمت قرار داشتند.

در  فرابورس  نیز قیمت سهام شرکت‌های صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) و کشت و دامداری فکا (زفکا) 5 درصد رشد داشتند و بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غشاذر (پگاه آذربایجان غربی)، وآذر (سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان) و کپارس (کاشی پارس) در روز ‌‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس نیز قند شیروان (قشیر)، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) و تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) بیشترین کاهش قیمت را داشت.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز ‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌دو‌شنبه است. در پایان معاملات روز ‌شنبه بازار با مازاد عرضه 4 هزار و 413 میلیارد تومانی بسته شد که علامتی منفی برای سهام‌داران بورس است.

صف های بورس

کاهش ارزش صف های خرید

در پایان معاملات ‌شنبه، ارزش صف‌های خرید 37 درصد کاهش یافت و به رقم 408 میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف های فروش

روز ‌شنبه  ارزش صف‌های فروش نیز 94 درصد افزایش یافت و 4 هزار و 821 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های فروش 10 برابر ارزش صف‌های خرید بود، به عبارت دیگر فروش‌ها هزار درصد بیشتر از خریدهای بازار سهام بود.

 بیشترین تقاضاها

روز ‌شنبه شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) برای پنجمین روز پیاپی با صف‌ خرید 186 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شرکت رایان هم افزا (رافزا) و موتورسازان تراکتورسازی ایران (خموتور) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

شنبه بیشترین صف فروش نیز به نماد وتوصا (گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 132 میلیارد تومانی داشت. پس از وتوصا، کاما (شرکت باما) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند. 

صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

در روز ‌شنبه شاخص به کانال 1.1 میلیونی سقوط کرد و بورس سطح حمایت مهم یک میلیون و 210 هزار واحدی را هم از دست داد. تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند با از دست رفتن سطح حمایت‌های پیشین، شاخص تا رقم یک میلیون و 160 هزار واحد پایین خواهد رفت و این سطح حمایت جدید مهمی برای بورس است.

 روندهای درونی بازار نیز نشان از پتانسیل شاخص‌های بورس برای نزول بیشتر دارد. در روزی که شاخص کل افت سنگین 43 هزار واحدی داشت آمار عرضه و تقاضای معاملات نشان می‌دهد که ارزش فروش حقیقی‌ها باز هم بیش از حقوقی‌ها بود.

روز شنبه در سمت تقاضا، 61 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 39 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 93 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 7 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در نتیجه بازار با مازاد عرضه 4 هزار و 413 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 140 درصدی داشت.

اتفاق مهم دیگر خروج 3 هزار میلیاردی سهام‌داران حقیقی از بورس بود که رکورد 5 ماهه را شکست. کوچ سهام‌داران حقیقی در کنار رشد 94 درصدی عرضه‌ها و افت 37 درصدی تقاضاهای بازار چشم انداز بورس در معاملات امروز تیره و تار کرده است. آیا نوری بر بازار سرد و تاریک سهام تهران خواهد تابید؟چشم انداز تاریک در بورس امروز

صف های بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید