روایت میدانی از بازار ارز

قیمت انتظاری در بازار دلار

کدخبر: ۳۸۶۵۷۷
اقتصاد نیوز: معامله گران با انتخاب ترامپ روی دلار 40 هزار یا 50 هزار تومان بسته بودند اما حالا تصور می کنند شاید دلار با 18 هزار تومان هم ملاقات کند.
قیمت انتظاری در بازار دلار

امیر مهراد:خیابان فردوسی ساعت 10: بازار خلوت بود و همه منتظر،‌ صحبت چند دلال از کاهش قیمت ها خبر میداد، اختلاف خرید و فروش ها کم شده بود.

سراغشان که می رفتی برای فروش دلار به آنها دو سئوال داشتند: 1-همه دلارها آبی هستند؟ حساب ملت داری؟ در مقابل پاسخ منفی می گفتند: از طریق ساتنا معامله میکنیم

تا اینجا بازار کماکان خلوت بود و خرید و فروشی رخ نمیداد،‌ صرافی های میدان فردوسی خلوت بود و دلال ها در خیابان بیشتر فعال بودند.

دو نکته ای که بیشتر به چشم میخورد این بود که دلال ها اقرار میکردند که کسی به بازار و افرادش اعتماد نمیکنند ،‌نکته بعدی اینکه اهل بازار به ندرت حاضر به پیش بینی آینده بودند و بیشتر سخن از این بود که قیمت ها روبه کاهش گذاشته است

از فردوسی به سمت چهاراه استانبول اوضاع به همین منوال بود و اعداد خرید و فروش در حد 50 تومان در نوسان بود

در صرافی ها مسیر قیمت بیش از دلال ها در نوسان بود به طوری که قیمت در صرافی ها از یک اختلاف 500 تومانی و حدود 2 درصد در قیمت فروش نسبت به خرید بود

به اذعان دلالان و صرافان میلی برای فروش در بازار نبود کسی هم دل و دماغ حرف زدن نداشت بعد از چند دقیقه فردی را یافتم که برخلاف قبلی ها سرصحبت را باز کرد و از گذشته و آینده دلار صحبت کرد.

او می گفت پدرش 35 سال در بازار فعال است و نوسان گیری میکند، ابتدا خیلی اصرار داشت که بفروش چرا که بازار سیر نزولی را طی خواهد کرد و قیمت از این هم پایین تر میرود. علت را جویا شدم به روابط ایران و آمریکا اشاره میکرد؛ گفت:" ما روی 40 واسه ترامپ بسته بودیم، اگه میومد قیمت از این هم بالاتر میرفت و 50 تومن هم معامله میشد، اما شانس نیاوردیم و بایدن اومد، دلار ریخت و حتی 22 تومن توی این بازار دیدیم، الان که همه فروشنده شدن، از بلد و نابلد؛ هروقت میایم اینجا هر کس یه مقدار دلار دستش و میگه فروشنده هست."

از او درمورد روند بازار تا عید پرسیدم، اعتقاد داشت قیمت تا 18 هزار تومان هم پایین خواهد آمد. هرچند با این تفاسیر از او یک جمع بندی میخواستم گفت : خودت میدونی قطعیتی توی بازار نیست."

در کنار ما چند نفر دلارهایشان را فروختند اما جمله تکراری (بازار شل هست) بارها توسط افراد مختلف به گوش میخورد. بازار شل هست یعنی خرید و فروش زیاد جریان ندارد و قیمت ها نیز میل به نزول دارد.

یکی می گفت ورق در بازار برگشته، چه فکر می کردیم چه شد. برای من که در قامت فروشنده به بازار رفته بودم وقتی به آنها می گفتم بفروشم یا صبر کنم می گفتند اگر پول لازمی بفروش چون بعید است بازار فعلا بالا داشته باشد.

بازار دلار یک

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید