ریزش قیمت 88 درصد شرکت های بورسی

کوچ بزرگ از بورس

کدخبر: ۳۸۶۴۰۶
روز شنبه 424 شرکت بازار سهام یعنی معادل 88 درصد بازار افت قیمت داشتند.
کوچ بزرگ از بورس

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز ‌‌شنبه، شاخص کل بورس 43 هزار و 43 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 186 هزار واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن نیز 10 هزار و 318 واحد پایین آمد و در رقم 444 هزار و 501 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 461 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 859 واحد رسید.  

پیش گشایش بازار

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، ارزش صف‌های خرید هزار و 256 میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش  هزار و 345 داشتند. بیشترین صف خرید به نمادهای چخزر، رافزا و غگیلا تعلق داشت و وتوصا، کدما و گدنا بیشترین صف فروش را داشتند.

ریزش 43 هزار واحدی

از ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس روندی نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات با ریزش 43 هزار واحدی به رقم یک میلیون و 186 هزار واحد رسید تا افت 3.5 درصدی را ثبت کند که بالاترین درصد افت شاخص در 22 روز کاری گذشته از 25 آذر به این سو است.

شاخص کل هم‌وزن نیز 10 هزار و 318 واحد پایین آمد و با افت 2.27 درصدی در رقم 444 هزار و 501 واحد ایستاد. افت امروز شاخص هم وزن بالاترین میزان در 22 روز کاری گذشته از 25 آذر به این سو است.  امروز همچنین شاخص کل فرابورس 461 واحد افت کرد و به رقم 17 هزار و 859 واحد رسید.  

آمار معاملات 27 دیآمار معاملات 27 دی

رکورد 5 ماهه خروج پول حقیقی

امروز برای چهارمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در معاملات امروز 3 هزار و 20 میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 49 درصدی داشته است. این بالاترین رقم خروج پول حقیقی در 98 روز کاری گذشته از 3 شهریور به این سو است. 

بیشترین خروج پول حقیقی را سهام خودرو (ایران خودرو) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن بیش از 119 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فولاد (فولاد مبارکه) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 61 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 39 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 93 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 7 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 88 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 38 نماد رشد قیمت داشتند که 22 نماد بورسی و 16 نماد فرابورسی بودند. همچنین 424 نماد کاهش قیمت داشتند که 306 نماد بورسی و 118 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 7 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 88 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات روز شنبه ‌شنبه فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) نمادهای قرمزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند. 

گروه‌های قرمز بازار

در روز سقوط 43 هزار واحدی شاخص بورس، قیمت سهام تمام شرکت‌های گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، استخراج کانه‌های فلزی، لاستیک و پلاستیک و کاشی و سرامیک با کاهش قیمت مواجه بودند. 

آمار معاملات 27 دی

افت ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 855 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌چهارشنبه 57 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 34 درصد کاهش یافت و به رقم 8 هزار و 853 میلیارد تومان رسید.

رشد 94 درصدی عرضه بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید 37 درصد کاهش یافت و به رقم 408 میلیارد تومان رسید. همچنین ارزش صف‌های فروش نیز 94 درصد افزایش یافت و 4 هزار و 821 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های فروش 10 برابر ارزش صف‌های خرید بود، به عبارت دیگر فروش‌ها هزار درصد بیشتر از خریدهای بازار سهام بود.

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) برای پنجمین روز پیاپی با صف‌ خرید 186 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، شرکت رایان هم افزا (رافزا) و موتورسازان تراکتورسازی ایران (خموتور) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد وتوصا (گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 132 میلیارد تومانی داشت. پس از وتوصا، کاما (شرکت باما) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند. 

ایران خودرو در صدر جدول معاملات

در معاملات روز شنبه ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 344 میلیارد تومان بود.

پس از ایران خودرو، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و سایپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شپنا و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز، ایران خودرو با تعداد یک میلیارد و 403 میلیون و 391 هزار و 66 سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. ثبهساز (بهساز کاشانه تهران) و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

کف بعدی شاخص‌کل کجا قرار دارد؟

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید