پیش‌بینی اقتصادنیوز از تحولات بازار سهام تهران در آخرین هفته دی‌ماه

بورس در پی سوخت‌گیری + نمودار

کدخبر: ۳۸۶۱۷۰
شواهد حاکی از نزول بورس در هفته آتی است،‌ مگر آنکه قیمت‌های بازار به سطحی برسد که برای سرمایه‌گذاران جذابیت پیدا کند و شاخص در نزدیکی کف قیمتی جدید بتواند برای صعود سوخت‌گیری کند.
بورس در پی سوخت‌گیری + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع 80 هزار و 876 واحد پایین آمد و به رقم یک میلیون و 229 هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز افت 5 هزار و 784 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت، سوال سهام‌داران این است که شاخص بورس تا کجا نزول خواهد کرد؟

افت بازدهی هفتگی

در هفته گذشته شاخص بورس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بیشترین ریزش را پشت سر گذاشت. در روز سه‌شنبه ریزش 40 هزار واحدی داشت و روز چهارشنبه نیز شاخص کل 30 هزار واحد سقوط کرد و نسبت به هفته قبل 6.17 درصد افت کرد.

بورس

 افت شاخص هم‌ وزن

شاخص کل هم‌وزن در این هفته نزولی بود. هرچند که در روزهای یکشنبه و دوشنبه شاهد رشد رقم شاخص هم‌وزن بودیم اما شاخص در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 5 هزار و 784 واحد پایین‌تر ایستاد و به رقم 454 هزار و 786 واحد رسید و بازدهی منفی 1.26 درصدی را ثبت کرد.

 پیش بینی بورس هفته

در هفته گذشته علاوه بر روند نزولی شاخص کل و شاخص هم وزن، دیگر نماگرهای بازار نیز روند منفی داشتند، تنها نکته مثبت معاملات هفته گذشته رشد 8 درصدی ارزش تقاضای بازار بود که با توجه به رشد 65 درصدی ارزش عرضه بازار در مجموع تاثیر مثبتی بر وضعیت بازار سهام ندارد. نکته مهم‌تر اینکه در دو روز پایانی هفته بازار با مازاد عرضه بسته شد. ارزش مازاد عرضه در روز سه‌شنبه 2 هزار و 43 میلیارد تومان بود و در روز چهارشنبه نیز رقم هزار و 842 میلیارد تومان را ثبت کرد.

در هفته اخیر، تغییرات ارزش معاملات کل بازار سهام در روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه صعودی بود. کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز ‌شنبه بود که ارزشی معادل 14 هزار و 842 میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز دوشنبه محقق شد که به رقم 25 هزار و 244 میلیارد تومان بالغ شد.

میانگین ارزش معاملات کل هفته 19 هزار و 733 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 20 هزار و 548 میلیاردی هفته پیشین، افت 4 درصدی داشته است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 13 هزار و 733 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 13 هزار و 758 میلیاردی هفته پیشین، افت اندک 0.17 درصدی داشته است.

بالاترین رقم هفته 14 هزار و 915 میلیارد تومان بود که در روز دو‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌شنبه برمی‌گردد که 13 هزار و 250 میلیارد تومان بود.

افت ارزش معاملات علامتی منفی برای بورس پایتخت است که نشان دهنده کاهش نقدشوندگی بازار سهام است خصوصا همراه شدن آن با رشد عرضه و افت تقاضا نشانه‌ای منفی است. خصوصا اینکه معاملات بورس در آخرین روز هفته با مازاد عرضه 2 هزار میلیارد تومانی بسته شد. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته گذشته هزار و 649 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین فقط 647 میلیارد تومان بیشتر بود. میانگین این هفته رشد 65 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 2 هزار و 900 میلیارد تومان بود که در روز سه‌‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌یکشنبه برمی‌گردد که 758 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر هزار و 287 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 93 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 7.8 درصد رشد یافته است. بالاترین رقم هفته هزار و 730 میلیارد تومان بود که در روز ‌یکشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌چهارشنبه برمی‌گردد که 645 میلیارد تومان بود.

علاوه بر ایجاد مازاد عرضه در آخرین روز هفته شاهد خروج 2 هزار و 31 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم که بالاترین رقم هفته بود. به استثنای روز یکشنبه در باقی روزهای هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در مجموع کل هفته، 5 هزار و 224 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین خروج پول حقیقی هزار و 44 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 17 درصدی داشته است.

برخی از تحلیل‌گران رشد رقم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه را همسو با خروج سرمایه‌گذاران از دیگر بازارها می‌‌دانند. رشد سپرده‌های مدت‌دار بانک‌ها در یک ماه اخیر و شکسته شدن رکورد خرید اوراق دولتی در 4 ماه اخیر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از بازارهای دارایی خارج شده‌اند. با توجه به اینکه عامل اصلی رشد شاخص بورس در نیمه اول سال 1399 ورود نقدینگی بی سابقه به این بازار بود،‌ تحلیل‌گران معتقدند با روند کنونی خروج پول‌های حقیقی از بورس، فعلا رشد شاخص به کانال‌های بالاتر منتفی است.

امید سهام‌داران به انتشار گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌هاست که این روزها در حال انتشار هستند. گزارش‌هایی که عمدتا نشان از بهبود وضعیت شرکت‌ها دارند اما تاکنون تاثیر چندان مثبتی بر روند بازار نداشته‌اند.

تحلیل‌گران تکنیکی نیز پس از ورود شاخص بورس به کانال 1.2 میلیونی، رقم یک میلیون و 210 هزار واحد را به عنوان کف حمایت جدید شاخص معرفی می‌کنند. در نتیجه تمام شواهد حاکی از نزول بازار در هفته آتی است،‌ مگر آنکه قیمت‌های بازار به سطحی برسد که برای سرمایه‌گذاران جذابیت پیدا کند و شاخص در نزدیکی کف قیمتی جدید بتواند برای صعود سوخت‌گیری کند.

 

  • پیش بینی بورس
  • پیش بینی بورس
  • پیش بینی بورس
  • پیش بینی بورس
  • پیش بینی بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید