سایه دو تهدید بر بازار سهام

پیش بینی بورس در هفته آینده + نمودار

کدخبر: ۳۸۴۵۸۶
شاخص کل هفته گذشته 89 هزار و 142 واحد افت کرد و 4 هزار و 462 میلیارد تومان پول حقیقی نیز از بورس خارج شد. بسیاری از فعالان بازار، تلاطمات بورس را متاثر از قیمت‌گذاری دستوری می‌دانند.بورس این هفته با دو تهدید روبرو است: کند شدن جریان نقدینگی و بازگشت سیاست های دستوری.
پیش بینی بورس در هفته آینده + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته گذشته شاخص کل بورس در مجموع 89 هزار و 142 واحد پایین آمد و به رقم یک میلیون و 310 هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن نیز افت 3 هزار و 129 واحدی را ثبت کرد. بورس در مجموع هفته‌ای نزولی را پشت سر گذاشت، سوال سهام‌داران این است که روند حرکت بورس در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟

بیشتر بخوانید؛

پیچ حساس قیمتی در بورس تهران

 

افت بازدهی هفتگی

در هفته گذشته شاخص بورس در روز شنبه 43 هزار واحد ریزش کرد و در روز سه‌شنبه ریزش 24 هزار واحدی را پشت سر گذاشت. روز چهارشنبه نیز شاخص کل 39 هزار واحد سقوط کرد و نسبت به هفته قبل 6.37 درصد افت کرد. این هفته بالاترین درصد افت شاخص کل در 10 هفته گذشته رقم خورد. پس از افت 8.8 درصدی بازدهی بورس در هفته اول آبان ماه، کاهش 6.3 درصدی شاخص کل بالاترین درصد افت در 10 هفته اخیر است. 

افت شاخص هم‌ وزن

شاخص کل هم‌وزن در هفته اخیر نزولی بود. هرچند که در 3 روز میانی هفته این شاخص رشد کرد و تنها در روزهای شنبه و چهارشنبه شاهد کاهش رقم شاخص هم‌وزن بودیم اما در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 3 هزار و 129 واحد پایین‌تر ایستاد و به رقم 460 هزار و 586 واحد رسید و بازدهی منفی 0.67 درصدی را ثبت کرد.

پیش بینی بورس هفته

در هفته گذشته علاوه بر روند نزولی شاخص کل و شاخص هم وزن، دیگر نماگرهای بازار نیز روند منفی داشتند، تنها در دو روز پایانی هفته شاهد رشد ارزش معاملات بودیم که با رشد عرضه و افت تقاضا همراه بود.  

در هفته اخیر، تغییرات ارزش معاملات کل بازار سهام در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه نزولی بود و در دو روز پایانی صعودی شد. کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز دو‌شنبه بود که ارزشی معادل 15 هزار و 145 میلیارد تومان داشت اما  در روز سه‌شنبه 14 درصد افزایش یافت و در روز چهارشنبه بالاترین رقم هفته محقق شد که با رشد 111 درصدی به رقم 36 هزار و 391 میلیارد تومان بالغ شد. میانگین ارزش معاملات کل هفته 20 هزار و 548 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 20 هزار و 769 میلیاردی هفته پیشین، افت یک درصدی داشته است. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 13 هزار و 758 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 16 هزار و 842 میلیاردی هفته پیشین، افت 18.3درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 14 هزار و 768 میلیارد تومان بود که در روز چهار‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌شنبه برمی‌گردد که 11 هزار و 516 میلیارد تومان بود.

رشد ارزش معاملات علامتی مثبت برای بورس است که نشان دهنده افزایش نقدشوندگی بازار سهام است اما همراه شدن آن با افت تقاضا و رشد عرضه نشانه‌ای منفی است. خصوصا اینکه معاملات بورس در آخرین روز هفته با مازاد عرضه 542 میلیارد تومانی بسته شد. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته گذشته هزار و 2 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین فقط 3 میلیارد تومان کمتر بود. میانگین این هفته کاهش 0.3 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته هزار و 515 میلیارد تومان بود که در روز ‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌دوشنبه برمی‌گردد که 331 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش صف‌های خرید نیز در هفته اخیر هزار و 194 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 188 میلیارد تومان کمتر بود. در هفته سوم ماه، میانگین ارزش صف‌های خرید 13.6 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته هزار و 593 میلیارد تومان بود که در روز ‌دوشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌شنبه برمی‌گردد که 858 میلیارد تومان بود.

علاوه بر ایجاد مازاد عرضه در آخرین روز هفته شاهد خروج هزار و 801 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم که بالاترین رقم هفته بود. به استثنای روز دوشنبه در باقی روزهای هفته گذشته شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در مجموع کل هفته، 4 هزار و 462 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین خروج پول حقیقی 892 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد 77 درصدی داشته است.

برخی از تحلیل‌گران علت رشد رقم خروج پول حقیقی در دو روز پایانی هفته که با رشد عرضه و کاهش تقاضا همراه شد را عوامل بیرونی می‌دانند، دستور وزیر صمت برای قیمت‌گذاری شمش فولاد و حواشی آن و نیز تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی برای افزایش قیمت انرژی مصرفی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی نمونه‌هایی از این عوامل هستند که مطرح می‌شوند. این تحلیل‌گران معتقدند شاخص بورس نباید از نیمه کانال 1.3 میلیونی پایین‌تر می‌آمد و ریزش بیش از 60 هزار واحدی در مجموع روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه متاثر از عوامل بیرونی  اتفاق افتاده است.  به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم تلاطمات بازار سرمایه کاهش اعتماد سهام‌داران به بازار است، عاملی که موجب خروج سهام‌داران خرد و حقیقی از بورس شده و بسیاری هم سهام شرکت‌های کوچک و متوسط را جایگزین سهام شرکت‌های بزرگ کرده‌اند. قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌ در فرایندهای رقابتی بازار همواره یکی از علل اصلی کاهش اعتماد به سازوکار بازار بوده و خلاف فلسفه وجودی بازار سهام است. نتیجه اختلاف نظرها درباره قیمت‌گذاری دستوری بر رفتار سهام‌داران و ذی‌نفعان بازار تاثیر مهمی خواهد داشت که مستقیما بر شاخص بورس و روند تغییرات قیمت سهام شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

در مجموع برخی اعتقاد دارند بورس در هفته جاری به دلیل نااطمینانی های داخلی به خصوص در عرصه سیاست گذاری اقتصادی، ضعف‌های درونی بازار و کند جریان نقدینگی به بورس از سوی بازارگردانان و اشخاص احتمالا هفته نوسانی را سپری می کند. نوسانی که احتمال جهت نزولی آن می تواند بیشتر باشد البته تحلیل گران فنی می گویند اگر شاخص در نقاطی که از دیدگاه آنان کف حمایتی است در برابر ریزش مقاومت کند جهت نزولی می تواند تا حدودی تغییر کند.

  • روند هفته معاملات بورس
  • روند هفته معاملات بورس
  • روند هفته معاملات بورس
  • روند هفته معاملات بورس
  • روند هفته معاملات بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید