نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از19 دی‌ماه آغاز هر دهه

تقاضای ژاپن از ایران درباره پتروشیمی بندر امام/حجم معاملات بورس به 700 هزار تومان رسید

کدخبر: ۳۸۴۵۲۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات19دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:لوله‌کشی گاز خانگی در تهران در سال 51
تقاضای ژاپن از ایران درباره پتروشیمی بندر امام/حجم معاملات بورس به 700 هزار تومان رسید

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

19 دی 1350؛ لوله‌کشی گاز خانگی در تهران در سال 51

لوله‌کشی گاز برای مصارف خانگی در تهران تا سال 1352 پایان می‌پذیرد و سوخت اکثر وسایل منازل از گاز تامین خواهد شد.

طرح لوله‌کشی گاز منازل پایتخت در سازمان برنامه تصویب شد و به احتمال قوی تا پایان سال آینده اجرای این طرح زیر نظر شرکت ملی گاز ایران شروع می‌شود.

هزینه اجرای این طرح لوله‌کشی گاز برای مصارف خانگی تهران بیش از یک میلیارد ریال برآورد شده که این اعتبار طی مراحل مختلف صرف عملیات لوله‌کشی گاز می‌شود. برای لوله‌کشی گاز مصارف خانگی پایتخت مطالعات وسیع و دقیق به عمل آمده و تغییرات نقشه جامع تهران و به‌طور گسترش پایتخت در طرح لوله‌کشی گاز پیش‌بینی شده است.

کارشناسان معتقدند از سال 1352 که بهره‌برداری از شبکه گازرسانی منازل پایتخت آغاز خواهد شد، به‌تدریج بیشتر لوازم و وسایل الکتریکی منازل از سوخت تمیز و ارزان گاز استفاده خواهد کرد.

 

تعیین نرخ چند نوع کالای صادراتی

کمیسیون تعیین نرخ کالاهای صادراتی با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد، مرکز توسعه صادرات، بانک مرکزی، اداره نظارت بر صادرات کل گمرک و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در اداره کل گمرک تشکیل شد و قیمت کالاهای زیر را تعیین و تصویب کرد.

  1. خرمای حصیری                 کیلویی           4.50 ریال
  2. کنجد                      کیلویی           32 ریال
  3. تخم کرچک              کیلویی           17 ریال
  4. تخم گشنیز               کیلویی           20 ریال
  5. تخم شوید                 کیلویی           20ریال
  6. ثعلب قلوه                 کیلویی           300 ریال
  7. حنای ساییده             کیلویی           35 ریال
  8. حنای برگ               کیلویی           20 ریال
  9. شاهدانه                            کیلویی           30 ریال

 

حجم معاملات بورس به 700 هزار تومان رسید

بورس اوراق بهادار در جلسه دیروز خود نزدیک هفت میلیون ریال معامله کرد. در این جلسه ابتدا 150 سهم بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران از قرار هر سهم 1431 ریال به مبلغ 214 هزار و 50 ریال و 1060 سهم دیگر از سهام این بانک از قرار هر سهم 1433 ریال به مبلغ 143 هزار و 300 ریال معامله شد.

در این جلسه 100 سهم شرکت شیشه قزوین از قرار هر سهم 1360 ریال به مبلغ 136 هزار ریال و 65 سهم کارخانجات نورد ایران از قرار هر سهمی 9100 ریال به مبلغ 591 هزار و 500 ریال به فروش رفت. در همین جلسه 6 میلیون و 611 هزار ریال از اوراق قرضه عباس‌آباد به نرخ‌های مختلف از قرار تومانی 8.75 تا 8.78 ریال جمعا به مبلغ 5 میلیون و 799 هزار و 108 ریال معامله شد. جمع معاملات دیروز بورس تهران بالغ‌بر 6 میلیون و 884 هزار و 558 ریال می‌باشد.

19 دی 1360؛ تقاضای ژاپن برای افزایش سهم مالی ایران در پتروشیمی بندر امام

خبرگزاری فرانسه از توکیو گزارش داد که ظاهرا گروه «متیسوئی» تصمیم گرفته است در صورتی که ایران از تجدیدنظر در قرارداد مربوط به مجتمع پتروشیمی بندر امام خمینی خودداری کند از ادامه شرکت در اجرای این طرح خودداری نماید.

مذاکرات درباره از سر گرفته شدن کارهای ساختمانی این مجتمع عظیم که از چند ماه پیش آغاز شده به بن‌بست رسیده است. ایران با ادامه طرح در چارچوب قرارداد اولیه موافق است، اما ژاپن که تاکنون بیش از یک میلیارد دلار برای این طرح خرج کرده اعلام داشته است که اگر ایران میزان سهم مالی خود را برای به پایان رساندن طرح افزایش ندهد از شرکت در ساختمان این مجمع خودداری خواهد کرد.

پنج کمپانی عضو کنسرسیوم ژاپنی دیشب بار دیگر موضع خود را درباره این طرح به کمپانی پتروشیمی ایران اطلاع دادند.

19 دی 1370؛نوربخش: سعی می‌شود تا حد ممکن قیمت‌ها تثبیت شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی نبود تعادل اقتصادی را از آثار باقیمانده از سال‌های گذشته و ناشی از جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی ذکر کرد و گفت: سعی می‌شود تا حد ممکن قیمت‌ها تثبیت شود، ولی به‌دلیل نبود تعادل اقتصادی یک سری از قیمت‌ها تغییر می‌کند.

وی آینده اقتصادی کشور را بسیار امیدوارکننده توصیف کرد و افزود: متوازن کردن وزن فعالیت‌های اقصادی دولت و بخش خصوصی یکی از محورهای اساسی برنامه توسعه اقتصادی کشور است و در این رابطه باید از تجربیات سایر کشورها بهره گرفت.

19 دی 1390؛ غیبت «غیرموجه» بهمنی در مجلس

غیبت رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه روز گذشته مجلس منجر به لغو جلسه «غیرعلنی» برای بررسی «نوسانات بازار ارز و طلا» شد. عدم‌حضور محمود بهمنی از یک سو با تذکرات پی‌در‌پی نمایندگان مبنی‌بر بی‌توجهی به «شأن» و «جایگاه» مجلس مواجه شد و ازسوی دیگر انتقاد شدید محمدرضا باهنر، نائب‌رئیس مجلس را به‌دنبال داشت. باهنر که در غیاب علی لاریجانی جلسه را اداره می‌کرد، این غیبت را «توجیه‌نشده» خواند و گفت: بنده علت عدم‌حضور آقای بهمنی را متوجه نمی‌شوم. شاید ایشان سختشان بوده در غیاب وزرا به مجلس بیایند و شاید ازسوی مقامات بالا منع شده‌اند.

  • اطلاعات19  دی 1350
  • اطلاعات19  دی 1360
  • اطلاعات19  دی 1370
  • اطلاعات19  دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۴ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید