سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

پیشنهاد بی‌شرمانه ترامپ /سیگنال هسته‌ای به ایران /ارتش بیانیه داد

کدخبر: ۳۸۳۶۱۸
دونالد ترامپ در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید همچنان حاشیه ساز است و اینبار جنجال بر سر انتشار یک فایل صوتی است.
پیشنهاد بی‌شرمانه ترامپ /سیگنال هسته‌ای به ایران /ارتش بیانیه داد

به گزارش اقتصادنیوز، انتشار فایل صوتی مکالمه تلفنی جنجال‌برانگیز دونالد ترامپ با سرپرست انتخابات در ایالت جورجیا، انتخاب مجدد نانسی پلوسی، اظهارات جدید نامزد مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن در مورد توافق هسته‌ای ایران، تمدید ماموریت ناو نیمیتز در خلیج فارس و بیانیه جدید ارتش عراق سرخط اصلی رسانه‌های دنیا در نیم روز گذشته را تشکیل داده‌اند.

جنجال یک فایل صوتی

انتشار فایل صوتی یک مکالمه تلفنی توسط واشنگتن‌پست بار دیگر دونالدترامپ را در کانون توجهات قرار داد. بر اساس محتوای این تماس ضبط شده، دونالد ترامپ با تحت فشار قرار دادن برد رافنسپرگر، وزیر امور داخلی ایالت جورجیا و مسئول برگزاری انتخابات در این ایالت، از او می‌خواهد که راهی را برای تغییر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در این ایالت به نفع او پیدا کند.

2

به گزارش رویترز، در این تماس ترامپ بارها و بارها رافنسپرگر را تحت فشار قرار می دهد تا اعلام کند ترامپ بیش از بایدن رای کسب کرده است. با توجه به جنجال‌ها بر سر نتایج آرا در این ایالت، در سه نوبت جداگانه شمارش آرا در این ایالت انجام  و هر بار پیروزی جو بایدن اعلام شد. بر اساس اعلام نتایج از مجموع بیش از پنج میلیون رای‌دهنده، جو بایدن 11،779 رای بیش‌تر از ترامپ کسب کرده است. در این تماس تلفنی ترامپ به رافنسپرگر می‌گوید: «همه آن‌چه من می‌خواهم این است: من فقط می خواهم 11،780 رأی پیدا کنی که یکی بیش‌تر از اوست... هیچ مشکلی ندارد که شما بگویید  دوباره آرا را حساب کرده اید».

پیروزی بایدن در جورجیا پس از چندین دوره پیروزی نامزدهای جمهوری‌خواه در انتخابات ابن ایالت اتفاق افتاده و این امید را در دموکرات‌ها زنده کرده که می‌توانند با پیروزی در انتخابات دور دوم سنا در این ایالت در روز سه شنبه، کنترل سنا را هم به دست بگیرند.

در طول تماس مذکور، ترامپ هنگامی که تلاش‌هایش برای متقاعد کردن رافنسپرگر در لغو نتایج  با مقاومت او روبرو می‌شود، به طور مکرر او را مورد انتقاد، توهین و تهدید قرار می‌دهد. ترامپ خطاب به او می‌گوید: «ما در انتخابات پیروز شدیم و منصفانه نیست که این‌گونه پیروزی را از ما بگیرید. این مسئله از بسیاری جهات برای شما پرهزینه خواهد بود... من فکر می‌کنم شما باید بگویید که قصد دارید دوباره نتایج را بررسی کنید». اما رافنسپرگر پاسخ می‌دهد آمار ترامپ صحیح نیست و جو بایدن عادلانه انتخابات را در ایالت جورجیا برده است و رئیس‌جمهور نباید تحت تاثیر توطئه تقلب قرار گیرد که رسانه‌ها ترویج می‌کنند.

انتشار این مکالمه تلفنی در امریکا واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. کاخ سفید و ستاد انتخاباتی ترامپ در این‌باره سکوت کرده‌اند و دفتر وزیر داخلی جورجیا نیز از اظهار نظر درباره صدای ضبط شده خودداری کرده است. اما کامالا هریس در یک سخنرانی گفت: «بی‌تردید این صدای ناامیدی و یک سوءاستفاده آشکار و جسورانه از قدرت، توسط رییس‌جمهوری ایالات متحده بود». باب بائر مشاور ارشد بایدن نیز در واکنش به این مسئله گفت: «این مکالمه چکیده کل داستان شرم‌آور حمله دونالد ترامپ به دموکراسی آمریکایی است».

نانسی ماند

با آغاز به کار کنگره جدید در آمریکا، نانسی پلوسی، از حزب دموکرات بار دیگر به ریاست مجلس نمایندگان امریکا برگزیده شد. پلوسی که هشتاد سال سن و سابقه ۳۲ سال حضور در مجلس نمایندگان آمریکا را دارد برای چهارمین دوره‌ است که از سوی نمایندگان به ریاست مجلس نمایندگان انتخاب می‌شود. او نخستین و تنها زنی است که به این سمت رسیده است.

1

پیروزی او در حالی رخ داد که دموکرات‌ها در انتخابات گذشته ۱۱ کرسی‌ خود را از دست داده بودند. اگرچه دموکرات‌ها در مجلس جدید با کسب ۲۲۲ کرسی در مقابل ۲۱۱  نماینده جمهوری‌خواه، اکثریت را حفظ کرده‌اند، اما چنین فاصله نزدیکی نسبت به حزب رقیب در ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته است. با این حال در جریان رای‌گیری برای انتخاب رییس‌مجلس نمایندگان، پنج نماینده دموکرات به نانسی پلوسی رای ندادند و او در نهایت با ۲۱۶ رای موافق در مقابل ۲۰۹ رای مخالف به این سمت انتخاب شد. پلوسی، طی سخنانی در مجلس گفت: «اکنون زمان درمان زخم‌های ملت ما و مهمترین اولویت نیز همچنان شکست دادن ویروس کرونا است و ما آن را شکست خواهیم داد».

کنترل ویروس در سیدنی

در شرایطی که در استرالیا خبرهای امیدوارکننده‌ای در مورد کنترل همه‌گیری ویروس کرونا به گوش می‌رسد، در ایالات متحده بحث بر سر این ماجرا هم‌چنان مناقشه‌برانگیز است. ساعاتی پیش دولت استرالیا اعلام کرد برای اولین بار در طول سه هفته اخیر هیچ نمونه‌ جدیدی از ابتلا به این ویروس در پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور، نیوساوت‌ولز (به مرکزیت سیدنی) مشاهده نشده است. سیاست پایش و آزمایش‌های گسترده در این ایالت به شدت پیگیری می‌شود و مقامات از روز دوشنبه برای پنج میلیون نفر از ساکنان سیدنی قانون ماسک اجباری را در فضاهای داخلی و حمل‌ونقل عمومی وضع کرده‌اند و تمرد از آن جریمه نقدی 200 دلاری در پی دارد.

 

6

با این حال در امریکا، آمار اعلامی مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا هم‌چنان مورد مناقشه قرار دارد. دونالد ترامپ در ادامه سیاست توئیتری‌اش دیروز در حساب کاربری خود نوشت: «تعداد مبتلایان و مرگ ناشی از ویروس چینی در ایالات متحده بسیار اغراق‌آمیز است، زیرا روش مسخره سنجش آمار امریکا در مقایسه با سایر کشورها، معیوب و نادرست است». بلافاصله دو مقام ارشد بهداشتی ایالات متحده به ادعاهای رئیس جمهور پاسخ دادند و هر دو ابراز خوش‌بینی کردند که سرعت واکسیناسیون افزایش یابد. آنتونی فائوچی ، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی گفت: «این تعداد مرگ‌ها، مرگ واقعی است. این‌که بیمارستان‌های ما مملو از بیمار است و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی تحت فشار هستند دروغ نیست، واقعیت است». جرمی آدامز نیز با دفاع از سیستم انتشار آمار تاکید کرد دلیلی در مورد تردید در صحت آمارها نمی‌بیند.

بیت‌کوین می‌تازد

در جهشی خیره‌کننده در روز یک‌شنبه، قیمت بیت‌کوین به 34 هزار و 800 دلار رسید. به گزارش رویترز، در شرایطی که در آخرین افزایش ناگهانی بیت‌کوین در کم‌تر از سه هفته پیش، قیمت آن تا ۲۰ هزار دلار بالا رفته بود،  روز شنبه با افزایش خرید و فروش سرمایه گذاران به بیش از ۳۰ هزار دلار رسیده بود. قیمت بیت‌کوین از اواسط ماه مارس تاکنون ۸۰۰ درصد رشد کرده است. سرمایه‌گذاران گفته‌اند که عرضه محدود بیت کوین به حرکت صعودی در طی روزهای اخیر کمک کرده است.

4

ناو آمریکایی نیمیتز نرفت

با فرمان مستقیم کریس میلر، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده، خروج ناو یواس‌اس نیمیتز از منطقه خلیج فارس متوقف و دستور داده شد تا در حوزه عملیاتی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) باقی بماند. در این رابطه کریس میلر گفت: «با توجه به تهدیدهای جدید  علیه رییس‌جمهور ترامپ و دیگر مقام‌های دولت ایالات متحده، به ناو آمریکایی نیمیتز دستور دادم که روال عادی برنامه‌ خود برای خروج از منطقه را متوقف کند. ناو نیمیتز در منطقه عملیاتی فرماندهی مرکزی ایالات متحده باقی خواهد ماند. هیچ کس نباید در تصمیم ایالات متحده آمریکا تردید کند».

3سیگنال هسته ای دولت بایدن به ایران

سی‌ان‌ان به نقل از جک سالیوان، نامزد مشاور امنیت ملی در دولت جو بایدن نوشته است که برنامه موشکی ایران باید پیش از هر گونه توافق هسته‌ای مورد مذاکره قرار گیرد. سالیوان گفته که اقدامات دولت ترامپ در قبال ایران باعث امن‌تر شدن آمریکا نشد و دولت جدید امریکا می‌خواهد با بازگشت به توافق هسته‌ای و الزام تهران به رعایت توافق اولیه، برنامه هسته‌ای به کنترل دربیاید.

5

ارتش بیانیه داد

به گزارش العربیه، ارتش عراق هم‌زمان با تمدید برنامه مقابله با تسلیحات غیرقابل کنترل در بغداد و آغاز عملیات امنیتی خلع سلاح تسلیحات غیرقانونی، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگونه درگیری میان دیگر کشورها نتایج فاجعه‌باری خواهد داشت. ارتش در این بیانیه تاکید کرد خاک عراق نباید نقطه آغاز حمله به کشورهای همسایه باشد.

پس از حمله موشکی ماه گذشته در منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا را هدف قرار داد، دولت عراق در چند روز گذشته خبر داد که برنامه محدود کردن تسلیحات غیرمجاز و محافظت از مکان‌های  اسکان افراد خارجی را در دستور کار ویژه‌ای قرار داده است.

7

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید