تداوم روند افزایشی قیمت وام مسکن

بازگشت مجدد اوراق تسه به کانال 60 هزار تومان؟

کدخبر: ۳۸۳۲۸۹
در سیزدهمین روز دی ماه هزینه وام مسکن نسبت به هفته گذشته 12.3 درصد افزایش یافت. این روند افزایشی هزینه هرکدام از اوراق را به کانال 60 هزار تومان نزدیک تر کرد.
بازگشت مجدد اوراق تسه به کانال 60 هزار تومان؟

به گزارش اقتصادنیوز، در سیزدهمین روز دی ماه هزینه وام مسکن پس از افزایشی که در هفته گذشته آغاز کرده بود در روز جاری رشدی جدی را تجربه کرد.

روند افزایشی قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در ابتدای هفته گذشته آغاز شده و تا کنون ادامه داشته به طوریکه در روز جاری مبلغ هر کدام از اوراق از رقم 54 هزار و 600 تومان در ابتدای هفته با 12.3 درصد رشد هفتگی به 59 هزار و 100 تومان رسید. 

اما این تغییرات در هزینه اوراق مسکن چه تاثیری را بر هزینه وام و نرخ سود وام مسکن در روز جاری گذاشته است؟

T2

هزینه وام مسکن

در سیزدهمین روز دی ماه هزینه هرکدام از اوراق وام مسکن به 59 هزار و 120 تومان رسید. این رقم در مقایسه با روز مشابه خود در هفته قبل کمتر نزدیک به 6 هزار و 400 تومان کاهش پیدا کرده و روندی افزایشی را ثبت کرد. مقایسه این رقم با روز گذشته حاکی از 2 هزار و 700 تومان افزایش بوده است.

این درحالیست که به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد. ار سوی دیگر مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

در نتیجه هزینه اوراق برای مجردین در روز سیزدهم دی ماه نسبت به روز قبل 774 هزار تومان افزایش پیدا کرده و به 16 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

این افزایش قیمت برای متاهلین نزدیک به 1 میلیون و 330 هزار تومان بوده و در نهایت مبلغ تهیه وام مسکن آنها را دراین روز به 28 میلیون و 400 هزار تومان رساند.

مرور آمارها بیانگر آن است که این ارقام پس از رکورد ارزانی در هفته گذشته رویه ای افزایشی پیدا کرده و اکنون در بالاترین حد خود در 2 هفته گذشته قرار دارد.

T

نرخ سود وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند. اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

نرخ سود وام مسکن در سیزدهم دی ماه برای متقاضیان وام مسکن به 20.7 درصد افزایش پیدا کرد. 

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز سیزدهم دی ماه برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 176 میلیون و 700 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 328 میلیون تومان برآورد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید