گزارش اقتصادنیوز از نوسانات امروز بورس پایتخت

سقوط 61 درصد بورسی‌ها + نمودار

کدخبر: ۳۸۲۴۱۳
در معاملات امروز سه‌شنبه 9 دی 1399 بازار سهام، 296 نماد معادل 61 درصد بازار افت قیمت داشتند.
سقوط 61 درصد بورسی‌ها + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، روز سه‌شنبه شاخص کل و شاخص هم وزن نزول کردند و شاهد خروج 515 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس بودیم.

عرضه و تقاضای پیش گشایش بازار

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 108 نماد بازار صف خرید و 166 نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، باما (کاما) و سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) تعلق داشت و شرکت دارویی برکت (برکت)، بهنوش ایران (غبهنوش) و پتروشیمی ارومیه (شاروم) بیشترین صف فروش را داشتند.

سقوط 25 هزار واحدی

از ابتدای معاملات بورس امروز، شاخص کل روندی نزولی پیدا کرد و تا انتهای معاملات نزولی باقی ماند. در پایان معاملات، شاخص کل 25 هزار و 169 واحد پایین‌تر از رقم روز دوشنبه ایستاد و به رقم یک میلیون و 412 هزار واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز روندی نزولی را طی کرد و 3 هزار و 657  واحد افت کرد و در رقم 465 هزار و 482  واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش 108 واحدی به رقم 19 هزار و 976 واحد رسید.

آمار معاملات 9 دیآمار معاملات 9 دی

افت قیمت 61 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 162 نماد رشد قیمت داشتند که 109 نماد بورسی و 53 نماد فرابورسی بودند. همچنین 296 نماد کاهش قیمت داشتند که 212 نماد بورسی و 84 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 33 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 61 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فملی، شستا، فارس، فولاد و خودرو نمادهای قرمزرنگ تاثیرگذار بر شاخص بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

رشد ارزش معاملات

در معاملات امروز بورس پایتخت، ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 20.5 درصدی به رقم 20 هزار و 253 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد نیز 19 درصد افزایش یافت و به رقم 17 هزار و 623 میلیارد تومان رسید.

خروج پول های‌ حقیقی

امروز برای چهارمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. در روز ‌سه‌شنبه 515 میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی را سهام شستا داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 96 میلیارد تومان بود. پس از شستا، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و خودرو (ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 87 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 13 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

آمار معاملات 9 دی

کاهش عرضه بازار

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید هزار و 224 میلیارد تومان شد که نسبت به روز دوشنبه افت 17 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش 36 درصد کاهش یافت و به رقم هزار و 110 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (وکبهمن) با صف‌ خرید 118 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، شرکت دارویی برکت (برکت) و سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (وآذر)  بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز برای دومین روز متوالی به نماد بوعلی (شرکت پتروشیمی بوعلی سینا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 332 میلیارد تومانی داشت. پس از بوعلی، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و بیزینگ پارسیان (ولپارس) بیشترین صف فروش را داشتند. 

کاما در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز سه‌شنبه کاما (شرکت باما) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام کاما هزار و 299 میلیارد تومان بود.

پس از کاما، شرکت دارویی برکت بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، فولاد مبارکه و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

ایران خودرو صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، ایران خودرو با تعداد 867 میلیون و 29 هزار و 147 سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) تعلق داشت. شرکت باما (کاما) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید