سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

سورپرایز ترامپ در آستانه ترک کاخ سفید /کرونا دوباره هجوم آورد/عراق همچنان ناآرام

کدخبر: ۳۸۲۳۷۵
هرچند ترامپ روزهای آخر خود در کاخ سفید را با جنجال می گذارند اما این احتمال وجود دارد که خودش هم با سورپرایزی روبرو شود.
سورپرایز ترامپ در آستانه ترک کاخ سفید /کرونا دوباره هجوم آورد/عراق همچنان ناآرام

به گزارش اقتصادنیوز، تایید پیشنهاد ترامپ در مجلس نمایندگان و مخالفت با وتو، رکورد زنی آمار مرگ ناشی از کرونا در کره‌جنوبی، ادامه تنش‌ها در عراق و حکم زندان فعال حقوق بشری عربستان مهم‌ترین خبرهایی بود که سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

افزایش بسته حمایتی در انتظار تائید سنا

بحران ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا نمایندگان مجلس ایالات متحده را در هفته پایانی سال میلادی هم بر سر کار کشاند. علی‌رغم این‌که روز یک‌شنبه و در پایان جدالی نفس‌گیر دونالد ترامپ امضای خود را بر پای بسته حمایتی مصوب کنگره نشاند، دیروز نمایندگان مجلس به وعده خود عمل کردند و پیشنهاد جدیدی را به رای گذاشتند.

بر اساس این پیشنهاد مبلغ کمک به افراد با درآمد سالانه کم‌تر از 75000 دلار از 600 دلار به 2000 دلار افزایش پیدا می‌کند. به گزارش رویترز، این پیشنهاد با رای قابل توجه 275 به 134 به تصویب رسید و برای تائید به سنا فرستاده شد؛ جایی که امید کمی به تائید آن وجود دارد. با وجود آن‌که بر خلاف انتظارها عده‌ای از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز به این پیشنهاد که توسط دموکرات‌ها پیشنهاد شده رای مثبت دادند، اما انگیزه اصلی مخالفت جمهوری‌خواهان با این پیشنهاد تحمیل هزینه 467 میلیارد دلار دیگر بر دوش دولت است.

1

جو بایدن که دیروز از عدم همکاری تیم امنیتی دولت دونالد ترامپ با نمایندگان دولت انتقالی به شدت انتقاد کرده و آن را بدترین بی‌مسئولیتی در قبال امنیت مردم امریکا خوانده بود، از تصویب این لایحه در مجلس استقبال و از آن حمایت کرد.

سناتورهای جمهوری‌خواه جورجیا که در روزهای آتی درگیر انتخابات تعیین‌کننده دور دوم مجلس سنا در این ایالت هستند در ارتباط با این لایحه به صورت دوپهلو اظهارنظر کردند و به گفتن این‌که با دونالدترامپ هم‌عقیده هستند بسنده کردند. اعلام موافقت آن‌ها با پیشنهاد افزایش کمک‌ها که مورد حمایت دموکرات‌ها و دونالد ترامپ است، در تعارض کلی با دیدگاه‌های حزب جمهوری‌خواه و هوادارانش قرار دارد. از سوی دیگر مخالفت با این پیشنهاد به گونه‌ای آن‌ها را در برابر دونالدترامپ قرار می‌دهد و محبوبیت آن‌ها را به خطر می‌اندازد. نتیجه انتخابات دور دوم در جورجیا در آینده کنگره نقشی حیاتی دارد و در صورت شکست جمهوری خواهان، آن‌ها اکثریت سنا را از دست خواهند داد.

نمایندگان امریکا دیروز وتوی لایحه دفاعی 740 میلیارد دلاری توسط دونالد ترامپ را نیز به رای گذاشتند و با آرای قاطع 332 به 74 به آن رای منفی دادند. در این رای‌گیری 109 نفر از جمهوری‌خواهان نیز به دموکرات‌ها پیوستند. در صورت تائید دو سوم از نمایندگان مجلس سنا، کنگره برای اولین بار وتوی دونالد ترامپ را در آستانه خداحافظی‌اش از کاخ سفید نادیده خواهد گرفت.

چشم امید بازارها

با افزایش امیدواری‌ها نسبت به تصویب بسته حمایتی بزرگ‌تر از بسته کنونی در امریکا بازار‌های انرژی و سهام نسبت به آن واکنش نشان دادند. روز سه‌شنبه هر بشکه نفت خام برنت با 23 سنت افزایش (0.5 درصد) به 51.09 دلار در هر بشکه رسید و معاملات آتی نفت خام وست‌تگزاس‌اینترمدیت با 23 سنت افزایش (0.5 درصد) به 47.85 دلار در هر بشکه رسید. با وجود آن که شیوع نوع انگلیسی ویروس کرونا فعالان بازار را نگران کرده، تحلیل‌گران علاوه بر تاثیر بسته محرک در امریکا، از توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت نیز به عنوان عامل مهمی در افزایش امیدواری‌ها یاد می‌کنند. بازار سهام در آسیا نیز دیروز وضعیت چشمگیری داشت و بورس ژاپن تجربه خارق‌العاده‌ای را از سر گذراند.

3

هجوم دوباره ویروس به کره‌جنوبی

کره‌جنوبی که از موفق‌ترین کشورها در زمینه مهار ویروس کرونا به شمار می‌آید، اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته 40 نفر در این کشور به دلیل ابتلا به این ویروس جانشان را از دست  داده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تعداد بالاترین رقم روزانه مرگ در کره‌جنوبی از شروع همه‌گیری تا کنون بوده است.

2

افزایش حضور روسیه در شمال سوریه

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، در پی شدت گرفتن درگیری‌ها روسیه نیروهایش در شمال سوریه را افزایش می‌دهد. این تصمیم پس از آن گرفته شده که درگیری‌ها در این منطقه میان نیروهای مورد حمایت ترکیه و نیروهای کرد شدت گرفته است. گفته می‌شود درگیری‌ها در نزدیکی شاهراهی به نام ام ۴ که از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد و در نزدیکی شهر عین عیسی در شمال سوریه رخ داده است.

درخواست اخراج پیکارجویان بیگانه

العربیه گزارش داد، وزارت خارجه فرانسه دوشنبه شب با صدور بیانیه‌ای از همه طرف‌های درگیر در لیبی خواست تا بر فرآیندهای سیاسی متمرکز و مقدمات برگزاری انتخابات در سال آینده را فراهم کنند. این بیانیه ضمن تاکید بر ضرورت تثبیت آتش‌بس میان ارتش ملی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر و نیروهای الوفاق به ریاست فائزالسراج، خواستار اخراج پیکارجویان بیگانه از لیبی شد. در همین راستا بعد از ظهر دوشنبه نشستی میان طرفین برای مقدمات انتخابات برگزار شد که نتیجه ای از آن حاصل نشد.

4

پایان تنش با امریکا در عراق

ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد شب گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه العهد عراق گفته ایران عراق را محلی برای تسویه حساب با امریکا قرار نداده و تنش‌‌زایی میان تهران و واشنگتن پس از واکنش ایران به ترور سردار قاسم سلیمانی به پایان رسیده است. او ضمن تکذیب دخالت ایران در امور عراق و یا هر گونه دیکته سیاست هایش بر این کشور، تاکید داشته ایران در حمله اخیر به سفارت امریکا نقشی نداشته و از هر گروهی که مسئولیت آن را به عهده داشته حمایت نمی‌کند.

تاکید نخست‌وزیر بر موضع خود

به گزارش العربیه، مصطفی الکاظمی شب گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی عراق گفته که اجازه نمی‌دهد کسی با تسلیحات غیرقانونی آزادی، امنیت و اطمینان شهروندان عراق را تهدید کند. او با تاکید بر این که یک نخست‌وزیر  مستقل است و به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست، گفته عراق در برابر یک دو راهی قرار گرفته و او آماده است که ماموریتش را به سرانجام برساند. به گفته او ما فرصت پیروزی و بازگرداندن اطمینان ملت به حکومت عراق را داریم.

7

حکم زندان فعال حقوق بشری در عربستان

به گزارش بی‌بی‌سی، لوجین الهذلول، فعال شناخته شده حقوق زنان در عربستان به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد. دادگاه کیفری عربستان که معمولا به جرایم تروریستی رسیدگی می‌کند، دو سال و ده ماه از حبس او را به حالت تعلیق درآورد. خانم الهذلول، بیش از دو سال و هفت ماه است که در عربستان زندانی است. دادگاه او را در رابطه با اتهاماتی چون تلاش برای ضربه زدن به امنیت ملی و پیشبرد اهداف بیگانگان در عربستان سعودی مجرم شناخته است.

خانم الهذلول و چند فعال حقوق زنان برای حقوقی چون حق رانندگی زنان در عربستان مبارزه و فعالیت می‌کردند. دو سال پیش ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان برداشته شد. اما این زنان پیش از برداشتن این قانون بازداشت شده بودند. تا پیش از آن عربستان سعودی تنها کشور جهان بود که زنان اجازه رانندگی نداشتند. خانم الهذلول میگوید در دوران بازداشت شکنجه شده است.

6

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید