سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

ترامپ پا پس کشید/هشدار سیدحسن نصرالله/ایران میانجی می شود؟

کدخبر: ۳۸۲۱۱۲
دونالد ترامپ با امضای لایحه جنجالی بازهم همه را شوکه کرد. در این سوی دنیا هم ناآرامی ها همچنان در عراق ادامه دارد و خبر می رسد عراق به دنبال کمک گرفتن از ایران بری حل اختلافات درونی است.
ترامپ پا پس کشید/هشدار سیدحسن نصرالله/ایران میانجی می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز،  رویارویی جدید دولت چین با امپراطوری علی‌‌بابا، هشدارهای وزیر دفاع ترکیه در لیبی، اطلاعات جدید پیرامون انفجار نشویل، گفت‌وگوی سیدحسن نصرالله با شبکه المیادین و موضع ارتش عراق در برابر تنش‌های اخیر از مهم‌ترین اخباری بود که سرخط رسانه‌های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده‌اند.

ترامپ امضای سرنوشت ساز را زد

در آستانه سال جدید میلادی و در روزهایی که در آمریکا چالش‌ها بر سر قانونی شدن بسته حمایتی با ناامیدی و ناکامی حامیانش روبرو بود، بار دیگر دونالد ترامپ با امضای آن ناظران را شگفت‌زده کرد. 

از روز شنبه با منقضی شدن زمان بسته حمایتی پیشین در امریکا بیمه بیکاری نزدیک به 14 میلیون نفر به طور موقت قطع شده بود اما ساعاتی پیش اعلام شد بسته حمایتی 900 میلیارد دلاری مصوب کنگره توسط دونالد ترامپ به امضا رسید. مجادلات بر سر این بسته حمایتی که برای حمایت از آسیب‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در نظر گرفته شده، در طول یک هفته اخیر به تیتر اول رسانه‌ها مبدل شده بود و در صورت عدم قانونی شدن‌اش، علاوه بر منقضی شدن بیمه بیکاری میلیون ها نفر، باعث تعطلی بخش‌هایی از دولت از روز سه‌شنبه می‌شد و درآمد میلیون‌ها کارمند دولت را به خطر می‌انداخت.

3

خبر امضای این مصوبه پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ، که هم‌چنان روزهای پایاتی سال را در کمپ گلفش در فلوریدا می‌گذراند و علی‌رغم بحران اخیر هنوز در انظار عمومی مشاهده نشده است. او از طریق توییتر به آمریکایی‌ها وعده داد که به زودی اخبار خوبی را درباره بسته حمایتی دریافت خواهند کرد. رویترز گزارش داده هر چند مقامات کاخ سفید در این مورد اخبار زیادی منتشر نکردند، اما گفته می‌شود برخی مشاوران ترامپ او را ترغیب کرده‌اند این لایحه را امضا کند و از نظر آن‌ها دلیلی برای مقاومت در برابر این کار وجود ندارد.

ترامپ خاطرنشان کرده که مجلس قصد دارد روز دوشنبه در مورد بررسی پیشنهاد مبنی بر افزایش مبلغ چک‌های حمایتی به افراد از 600 دلار به 2000 دلار وارد شور شود. نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از اقدام رئیس‌جمهور، از او و جمهوری‌خواهان خواست با دموکرات‌ها برای تصویب طرح پرداخت کمک ۲۰۰۰ دلاری به شهروندان همکاری کنند. به گفته او، طرح پرداخت این کمک به عنوان یک قانون مجزا روز دوشنبه به مجلس نمایندگان ارائه خواهد شد. اما میچ مک‌کانل رئیس جمهوری‌خواه سنا علی‌رغم تشکر از ترامپ بابت این اقدام هیچ اشاره‌ای به رای‌گیری در مورد پیشنهاد پرداخت‌های بیش‌تر در سنا نکرد.  شاخص بورس نیز در بازارهای مختلف با اعلام خبر امضای بسته محرک توسط ترامپ افزایش یافته است.

حمله جدید کمونیست‌ها به امپراطوری جک ‌ما

در جدیدترین دور فشارها از سوی دولت چین به جک‌ ما، صاحب امپراطوری علی‌بابا، بانک مرکزی چین با ارسال بیانیه‌ای نسبت به پرداخت وام و عملیات مالی گروه ان‌ای‌تی هشدار داد و خواستار اصلاح آن ها شد. این آخرین ضربه به جک ما پس از تعلیق ناگهانی عرضه 37 میلیارد دلاری سهام این شرکت در بورس شانگهای در ماه پیش و اعلام آغاز تحقیقات ضدانحصاری از این شرکت در چند روز گذشته است. به عقیده ناظران، دولت چین و مقامات حزب کمونیست پس از انتقاد علنی جک ما از سیستم نظارتی کشور در محدود کردن نوآوری و خلاقیت در ماه اکتبر، در تلاشند تا امپراتوری مالی گسترده ما را مهار کنند.

2

تهدید خلیفه

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، طی دیداری که از سربازان ترکیه در طرابلس پایتخت لیبی داشت، تهدید کرد در صورت تلاش برای حمله به نیروهای ترکیه در منطقه، نیروهای خلیفه حفتر و هم‌پیمانانش در شرق لیبی به عنوان اهدافی مشروع در نظر گرفته خواهند شد.  نیروهای ترکیه در لیبی اصلی‌ترین حامی خارجی دولت وفاق ملی لیبی است که در طرابلس مستقر و در سطح بین المللی به رسمیت شناخته می‌شود. دولت وفاق ملی سالهاست با ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر می جنگد که توسط روسیه، امارات متحده عربی و مصر پشتیبانی می‌شود. در ماه اکتبر گذشته توافق‌نامه آتش بس میان آن‌ها به امضای دو طرف رسید و سازمان ملل متحد در حال انجام گفتگوی سیاسی با هدف برگزاری انتخابات در سال آینده به عنوان یک راه حل است.

آکار در جریان این بازدید مدعی شد حفتر اخیراً تماس‌هایی را آغاز کرده و خواستار حمله به سربازان ترکیه شده است. او گفت: این یک جنایت جنگی است و حفتر و حامیانش باید بدانند که در صورت حمله به نیروهای ترکیه، نیروهای جنایتکار حفترر به عنوان اهداف مشروعی در همه جا به حساب خواهند آمد. او همچنین از همه طرف‌ها خواست که به جای آن از گفتگوهای سیاسی حمایت کنند.

4

رمزگشایی نشویل؟

به گزارش بی‌بی‌سی مقامات دادگستری در ایالت تنسی از کشته شدن فرد مظنون به بمب‌گذاری روز جمعه در شهر نشویل در حین انفجار خبر داده‌اند. ماموران پلیس با تحقیق بر روی بقایای انسانی کشف شده در محل انفجار روز کریسمس در نشویل آن را متعلق به مردی ۶۳ ساله به نام آنتونی وارنر دانسته اند. پلیس بر این باور است که آقای وارنر فردی است که یک خودروی کاروان  را در نزدیکی ساعت ۶ بامداد روز جمعه در برابر ساختمان شرکت مخابراتی ای‌تی‌ اند تی منفجر کرده است. به گفته پلیس به نظر می رسد آقای وارنر به تنهایی مسوول این انفجار بوده است. با این حال تاکنون انگیزه مظنون از این انفجار مشخص نشده است.

55

هشدار سیدحسن نصرالله 

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به با پوشش مصاحبه سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان گزارش داد که او اسرائیل و عربستان را به تحریک امریکا در ترور سردار سلیمانی متهم کرده است. به گفته او امریکا در ارتکاب این جنایت تنها نیست و  باید بر نقش هم‌دستان امریکا هم رسیدگی شود. سیدحسن نصرالله در این مصاحبه تاکید داشت در مدت باقی مانده از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ باید با هوشیاری و دقت رفتار کنیم چون احتمال دارد او طی این مدت دست به اقداماتی بزند. به گزارش اسپوتنیک، هم‌زمان با این مصاحبه، نوری المالکی هم در مصاحبه‌ای با شبکه العالم، مخالفت‌های سردار سلیمانی با برنامه امریکایی‌ها در تغییر نقشه خاورمیانه را اصلی‌ترین انگیزه ارتکاب این جنایت دانست و  این اقدام را عملیاتی گانگستری از سوی کشوری خواند که شعار آزادی و دموکرلسی سر می‌دهد.

ادامه تنش‌ها در بغداد

در پی ناآرامی‌های اخیر در عراق، العربیه گزارش داد ارتش عراق در واکنش به تهدید مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق از سوی گروه عصائب اهل‌الحق، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک میلیون و هشتصد هزار نیروی نظامی گوش به فرمان نخست‌وزیر هستند. به گزارش منابع خبری العربیه، دستور بازداشت ابوعلی العسکری از رهبران بلندپایه گروه حزب‌الله عراق صادر شده و سخن‌گوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق نیز اعلام کرده که نیروهای نظامی برای محافظت از امنیت کشور و پیگرد نیروهای قانون‌گریز مستقیما از نخست‌وزیر دستور می‌گیرند.

6

سفر غیرمنتظره

با بالا رفتن تنش‌ها در بغداد میدل‌ایست نیوز به نقل از یک منبع آگاه عراقی نوشت یک هیأت از طرف مصطفی الکاظمی در سفری از پیش اعلام نشده عصر یک‌شنبه وارد تهران شده است. این منبع آگاه به میدل ایست نیوز گفته ابوجهاد الهاشمی ریاست این هیأت را برعهده دارد و قرار است پیام نخست‌وزیر عراق را به مقامات ایرانی برساند. پیش‌بینی می‌شود هدف این هیات درخواست میانجی‌گری از تهران در مورد اختلافات اخیر باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید