سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

ترامپ، آمریکایی‌ها را بی خانمان کرد /یورش کرونای انگلیسی /آقای نخست وزیر بازهم تهدید شد

کدخبر: ۳۸۱۸۷۲
ترامپ همچنان در صدر خبرهای رسانه ها قرار دارد و تصمیماتش پرحاشیه تر از همیشه شده است، در سوی دیگر دنیا در خاورمیانه، عراق همچنان با اختلافات و تنش های داخلی روبرو است و نخست وزیر بازهم تهدید به ترور شده است.
ترامپ، آمریکایی‌ها را بی خانمان کرد /یورش کرونای انگلیسی /آقای نخست وزیر بازهم تهدید شد

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که روزهای پایانی سال میلادی را سپری می‌کنیم، عموم مردم دنیا علاوه بر تعطیلات رسمی، با محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا هم مواجهند. به همین ترتیب عموم رسانه‌های دنیا نیز اخبار مربوط به این مسئله را در صدر اخبار خود قرار داده‌اند. جنجال‌ها بر سر بسته حمایتی در امریکا، واکسیناسیون عمومی در اتحادیه اروپا و ثبت نمونه جدید ویروس در نقاط مختلف دنیا، وضعیت پناهجویان در بوسنی، اعتراضات در اسرائیل و تهدید دوباره نخست‌وزیر عراق از جمله اخباری بود که در نیم‌روز گذشته توجه رسانه‌های دنیا را برانگیخته بود.

بی‌خانمان شدن آمریکایی ها 

در امریکا جنجال بر سر بسته حمایتی در برابر آسیب‌های ناشی از ویروس کرونا هم‌چنان تیتر اول رسانه‌هاست. دیروز دونالد ترامپ با انتشار توئیتی بار دیگر بر موضع خودش پای فشرد و نوشت : «من خیلی ساده می‌خواهم مردم بزرگم 2000 دلار دریافت کنند، نه آن 600 دلار ناچیزی که الان در لایحه است».

این‌ در حالی است که از امروز 14 میلیون نفر در خطر انقضای بیمه‌بیکاری‌شان قرار دارند، شمار زیادی از کارگران مشاغل با امور دولتی در خطر از دست دادن شغلشان هستند و افراد زیادی را این خطر تهدید می‌کند که تا چند روز دیگر حکم تخلیه خانه‌هایشان صادر شود. به گزارش رویترز امتناع ترامپ از امضای این مصوبه انتقاد شدید جو بایدن را به همراه داشته است که با انتشار بیانیه‌ای اظهار کرد: «این سلب مسئولیت پیامدهای ویرانگری دارد... این لایحه بسیار حیاتی است و هم‌اکنون باید به امضا برسد».

در شرایطی که فشار افکار عمومی برای تصویب این لایحه هر لحظه بیش‌تر می‌شود و جمهوری‌خواهان هم با  نگرانی به نتایج مرحله دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا را دنبال می‌کنند، باید دید آیا این آخرین هم‌آوردجویی جنجال‌برانگیز دونالد ترامپ در روزهای پایانی اقامتش در کاخ سفید است یا بازی هم چنان ادامه دارد.

1

زمستان است

شنبه صدها پناهجو که در اردوگاه لیپا در شمال غربی بوسنی اقامت دارند، شب خود را در پتو و کیسه‌های خواب، بدون سرپناه و در فضای باز سپری کردند. این مهاجران پس از آتش‌سوزی مهیبی که در چادرهای محل سکونتشان رخ‌ داد بدون هیچ امکانات گرمایشی و با غذای ناچیزی که گروه‌های امدادی به آنها رسانده‌اند، در سرما گیر افتاده‌اند.

 بوسنی به معبری برای هزاران مهاجری تبدیل شده است که امیدوارند به اروپای غربی برسند. بیش‌تر آن‌ها در منطقه شمال غربی بوسنی گیر افتاده‌اند، زیرا سایر کشورها از پذیرش آن‌ها خودداری کرده‌اند. اتحادیه اروپا به بوسنی هشدار داده که هزاران مهاجر بدون سرپناه با یک زمستان بسیار سرد روبرو هستند و از سیاستمداران این کشور خواسته تا اختلافات خود را کنار بگذارند و وارد عمل شوند. یکی از مهاجران که اهل پاکستان است به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «ما مانند حیوانات زندگی می‌کنیم. حتی حیوانات هم از ما بهتر زندگی می کنند! اگر به ما کمک نکنید ما خواهیم مرد، پس لطفاً به ما کمک کنید». با این حال، برنامه‌ریزی برای انتقال موقت مهاجران به یک کارخانه متروکه در مرکز شهر اعتراضات ساکنان را برانگیخته است.

 

3

یورش ویروس انگلیسی

در شرایطی که اتحادیه اروپا اعلام کرده که از امروز برنامه واکسیناسیون گسترده‌ علیه کرونا را در این قاره آغاز خواهد کرد، خبرها حاکی از مشاهده نمونه جدید ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیاست. آلمان، مجارستان و اسلواکی از کشورهایی هستند که از روز شنبه، یک روز زودتر از آغاز واکسیناسیون سراسری در اتحادیه اروپا،  واکسیناسیون را در کشورهای خود را آغاز کردند. با این حال سوئد، اسپانیا، فرانسه، دانمارک، هلند، ایتالیا، استرالیا، ژاپن و کانادا از جمله کشورهایی هستند که روز شنبه اعلام کردند نوع جدید این ویروس که به انگلیسی مشهور است را ثبت کرده‌اند.

2

بنیامین برو!

هم‌زمان با تصمیم برای برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل، موج جدیدی از اعتراض‌ها علیه نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو شکل گرفته است. دیروز صدها نفر با برگزاری تجمعی اعتراض‌آمیز نسبت به بنیامین نتانیاهو، او را به استعفا فراخواندند. اسپوتنیک گزارش داده معترضین که در خارج از محل اقامت نتانیاهو تجمع کرده بودند، وی را به دلیل عملکردش در مدیریت بحران ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا مورد انتقاد قرار دادند.

به عقیده آن‌ها وی نمی‌تواند کشور را اداره کند در حالی که به اتهامات کلاهبرداری، سلب اعتماد و دریافت رشوه دارای سه پرونده جداگانه قضایی است. معترضین با در دست داشتن تابلوهایی از نتانیاهو خواستند که «برو» و اعلام کردند «تا زمانی که از زندگی ما خارج نشوی، اعتراض را متوقف نخواهیم کرد».

تمدید کنگره

کنگره ونزوئلا که تحت کنترل مخالفان دولت مستقر قرار دارد دیروز تصویب کرد که دوره خود را تا پایان سال 2021 تمدید کند. پیش از این در طی انتخابات مورد مناقشه در 6 دسامبر، حزب سوسیالیست حاکم به رهبری نیکولاس مادورو 91 درصد کرسی‌های کنگره را بدست آورده بود. با این حال چهار حزب اصلی مخالف دولت در  این کشور انتخابات پارلمان را تحریم کردند و و معتقد بودند که شرایط برای یک انتخابات آزاد و عادلانه وجود ندارد. اکثر کشورهای دمکراتیک غربی نیز اعلام کرده بودند که نتایج انتخابات را به رسمیت نمی شناسند.

رای‌گیری روز شنبه زمینه را برای حفظ رهبری خوان گوئیدو فراهم می کند که ده‌ها کشور او را به عنوان رئیس قانونی دولت این کشور به رسمیت می‌شناسند. گویدو روز شنبه گفت: «با وجود تهدیدهای دیکتاتوری و ارعاب از سوی رژیم، مجلس در این دوره فوق‌العاده ادامه خواهد یافت». این در حالی است که مادورو، گوئیدو را عروسک خیمه شب‌بازی امریکا خوانده است و اعلام کرده که کنگره تحت کنترل حزب سوسیالیست قرار است در 5 ژانویه 2021 سوگند یاد کند.

5

تهدید دوباره آقای نخست وزیر

پس از آن که مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق روز جمعه توسط گروه عصائب اهل‌الحق تهدید شد، شامگاه شنبه نیز گروه حزب‌الله عراق ضمن تهدید مستقیم نخست‌وزیر، از او خواستند که «صبرشان را آزمایش نکند». به گزارش العربیه، آن‌ها با وصف الکاظمی به خائن در تهدیدی مستقیم در توئیتر نوشتند: «زمان برای بریدن گوش الکاظمی بسیار مناسب است... وزارت اطلاعات امریکا از تو محافظت نخواهد کرد». 

با این حال ابوعلی العسکری سخن‌گوی تیپ‌های حزب‌الله عراق در حساب توئیتر خود نوشت که منطقه در اوج تنش است و احتمال شروع یک جنگ همه‌جانبه وجود دارد. او خواستار خویشتنداری شد تا به گفته او فرصت معرفی‌ آن‌ها به عنوان آغازگر جنگ به دشمن داده نشود.

4

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید