پیش بینی بورس امروز 7 دی؛

باور غلط سهامداران در بورس تهران

کدخبر: ۳۸۱۷۰۳
گفته می‌شود این باور شکل گرفته که شرکت‌های کوچک و متوسط از طرف حقوقی‌ها و بازارگردانان بیشتر حمایت می‌شوند و از نمادهای بزرگ بازار کمتر حمایت می‌شود. بررسی‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد که این باور نادرست است.
باور غلط سهامداران در بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز، در اولین روز هفته شاخص کل بورس افت 24 هزار و 322 واحدی داشت و به رقم یک میلیون و 423 هزار واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن با رشد 5 هزار و 56 واحد در رقم 473 هزار و 564 واحد ایستاد.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت دارویی لقمان (با نماد معاملاتی دلقما) با رشد 8 درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشت. پس از دلقما، شرکت دارویی جابربن حیان (دجابر) و سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) بیشترین رشد قیمت را ثبت کرد. در فرابورس نیز اوراق مشارکت دولتی اشاد2، پتروشیمی ارومیه (شاروم) و قند چهارمحال (قچار) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

شرکت بهنوش ایران (غبهنوش) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از غبهنوش، تولید محور خودرو (خمحور) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا)، کشت و صنعت دشت خرم‌دره (زدشت) و شرکت برق و انرژی پیوندگستر پارس (بپیوند) بیشترین کاهش قیمت را داشت.

عرضه و تقاضای بازار

بررسی عرضه و تقاضاهای پایانی روز شنبه، به تشخیص روند حرکتی بورس کمک می‌کند. نمادهایی که در پایان معاملات با صف خرید همراه هستند در روز بعد هم پرتقاضا هستند و نمادهای دارای صف فروش در پایان معاملات، در روز بعد هم با عرضه بالایی مواجه می‌شوند.

صف های بورس

افت ارزش صف های خرید

روز شنبه ارزش صف‌های خرید هزار و 867 میلیارد تومان شد که نسبت به روز چهارشنبه افت 12 درصدی را نشان می‌دهد. 

افزایش ارزش صف های فروش

در اولین روز معاملاتی هفته، ارزش صف‌های فروش 275 درصد افزایش یافت و به رقم 806 میلیارد تومان رسید. 

بیشترین تقاضاها

دیروز شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان (وآذر) با صف‌ خرید 145 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وآذر، شرکت باما (کاما) و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

در اولین روز کاری هفته، بیشترین صف فروش نیز به نماد غبهنوش (شرکت بهنوش ایران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 100 میلیارد تومانی داشت. پس از غبهنوش، سایپا (خساپا) و شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) بیشترین صف فروش را داشتند. 

صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

تمایل حقیقی‌ها به کوچک‌ های بورس

در روز شنبه شاخص بورس ریزش کرد و شاخص هم‌وزن رشد کرد. رشد شاخص هم وزن نشان می‌دهد که اغلب نمادهای بازار رشد قیمت داشتند، به طوری که قیمت سهام 307 نماد معادل 64 درصد بازار رشد کرد و 151 نماد معادل 31 درصد بازار افت قیمت داشتند.

از طرف دیگر، مطابق برآورد کانال تحلیلی پارسیس، دیروز 344 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به نمادهایی با ارزش بازار کمتر از 40 هزار میلیارد تومان وارد شد و در مقابل 696 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از نمادهای با ارزش بازار بیش از 40 هزار میلیارد تومان خارج شد. در نتیجه می‌توان گفت که سهام‌داران خرد و حقیقی به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های کوچک و متوسط متمایل شده‌اند.

یک باور نادرست

برخی از فعالان بورس معتقدند ریزش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بازار سهام دلایل بنیادی ندارد و دلیل این اتفاق را شکل‌گیری این ذهنیت در بازار می‌دانند که شرکت‌های کوچک و متوسط از طرف حقوقی‌ها و بازارگردانان بیشتر حمایت می‌شوند و از نمادهای بزرگ بازار کمتر حمایت می‌شود. اما بررسی معاملات روز شنبه نشان می‌دهد که این باور غلط است. دیروز در معاملات سه نماد بزرگ فارس، فملی و فولاد که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند، حقوقی‌ها بیش از آن که بفروشند در سمت خرید فعال بودند. در معاملات فارس 64 درصد خریدها و 30 درصد فروش‌ها به حقوقی‌ها تعلق داشت. در معاملات فملی حقوقی‌ها 44 درصد خریدها و 0.3 درصد فروش‌ها  را انجام دادند. در معاملات فولاد نیز 38 درصد خریدها و 30 درصد فروش‌ها به حقوقی‌ها تعلق داشت.

در بین سه نمادی که بیشترین صف فروش را داشتند نیز حقوقی‌ها در سمت خرید فعال‌تر بودند. در معاملات نماد غبهنوش، حقوقی‌ها 42 درصد خریدها را انجام دادند و همه فروش‌ها به حقیقی‌ها اختصاص داشت. در معاملات سایپا، 12 درصد خریدها و یک درصد فروش‌ها به حقوقی‌ها تعلق داشت. در معاملات شپنا نیز حقوقی‌ها 10 درصد خریدها و 1.8 درصد فروش‌ها را انجام دادند.

در نتیجه این باور که حقوقی‌ها از بزرگان بورس حمایت نمی‌کنند، باوری نادرست است. با این حال با خروج 352 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس، شاخص کل سقوط 24 هزار واحدی را ثبت کرد. همچنین دیروز ارزش مازاد تقاضای بازار 44 درصد کاهش یافت. به نظر می‌رسد اگر روند دیروز در معاملات امروز هم تداوم یابد، شاخص کل باز هم نزول خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید