سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

نامه دسیسه آمیز علیه برجام /آقای رئیس جمهور وتو می کند /مرزها به روی کرونای انگلیسی باز شد

کدخبر: ۳۸۱۰۴۱
ترامپ و همراهانش در سنا همچنان در تلاش هستند تا پیش از موعد تحویل دادن سکان کاخ سفید به جو بایدن، موانعی را بر سر راه بازگشت مجدد آمریکا به برجام ایجاد کنند.
نامه دسیسه آمیز علیه برجام /آقای رئیس جمهور وتو می کند /مرزها به روی کرونای انگلیسی باز شد

به گزارش اقتصادنیوز، تهدید به وتوی بسته حمایتی کنگره از سوی دونالد ترامپ، بازگشایی مرز میان انگلستان و فرانسه، سقوط مجدد کابینه بنیامین نتانیاهو، اتهامات واشنگتن پست علیه ایران، نشست شورای امنیت و نامه دسیسه آمیز سناتورهای امریکایی از جمله مهم‌ترین اخباری بود که در نیم روز گذشته مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور وتو می‌کند

علی‌رغم آن که پس از ماه‌ها کشمکش میان دو حزب کنگره امریکا روز دوشنبه بسته حمایتی 900  میلیارد دلاری به تصویب رسید، در آخرین ساعات روز سه‌شنبه دونالد ترامپ تهدید کرد که آن را امضا نخواهد کرد. با وجود آن‌که گمانه‌زنی‌های اولیه از موافقت و امضای این مصوبه توسط رئیس‌جمهور حکایت می‌کرد، اما او اختصاص مبلغ 600 دلار به هر نفر را مسخره خواند و خواهان افزایش مبلغ چک به مبلغ 2000 دلار شد.

دونالد ترامپ

کاخ سفید پیش از تصویب این قانون هیچ اعتراضی به این قانون نشان نداده بود و وزیر خزانه‌داری استیون منوچین در مذاکرات این قانون شرکت داشت. ترامپ دیشب در سخنانی ویدیویی اظهار کرد  لایحه‌ای که اکنون برای من ارسال می‌شود بسیار متفاوت از آن‌چه پیش‌بینی شده بود است و این واقعاً شرم آور است. 

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان در توئیتی از جمهوری‌خواهان انتقاد کرد که در جریان مذاکرات نظر ترامپ را در مورد مبلغ چک‌های محرک منعکس نمی‌کنند. او مدعی شد دموکرات‌ها آماده هستند تا این پیشنهاد (چک 2000 دلاری) را در صحن مجلس به رای بگذارند؛ امری که مسلما با مخالفت نمایندگان جمهوری‌خواه مواجه می‌شود. ناظران معتقدند از آن جا که این بسته با رای بیش از دو سوم نمایندگان به تصویب رسید (92-6 در سنا و 359-53  در مجلس نمایندگان) عدم امضا و یا وتوی آن توسط رئیس‌جمهور تاثیری بر روند قانونی شدن این بسته حمایتی نخواهد داشت.

مرزها باز می‌شود

در شرایطی که صف کامیون‌ها در مرز انگلستان ترافیک طولانی را ایجاد کرده و قفسه‌های سوپرمارکت‌ها رو به خالی شدن می‌رود، با توافق میان بوریس جانسون و امانوئل مکرون ممنوعیت حمل بار از انگلیس لغو شد و فرانسه از روز چهارشنبه مرزهای خود را برای مسافران از انگلستان بازگشایی می‌کند. بدین ترتیب وضعیت شبه‌محاصره‌ای که برای انگلستان جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ایجاد شده بود خاتمه پذیرفت. از هفته پیش با کشف نوع جدید و جهش‌یافته ویروس کرونا در انگلستان که قابلیت انتقال بیش‌تری داشت و به سرعت در جنوب این کشور گسترش یافت، بیش‌تر کشورها مرزهای خود را به روی انگلستان بستند. بر اساس این توافق به افراد فرانسوی و دیگر ساکنان اتحادیه اروپا که آزمایش آن‌ها منفی شده باشد اجازه بازگشت به خانه داده می‌شود.

کرونا

سقوط دولت؛ انتخابات چهارم در طی دو سال

در اولین ساعات روز چهارشنبه آسوشیتدپرس نیز خبر از سقوط دولت اسرائیل داد. کابینه ائتلافی نتانیاهو در شرایطی سقوط کرد که برای تشکیل دولت جدید، اسرائیل مجبور به برگزاری چهارمین انتخابات خود در فاصله کم‌تر از دو سال می‌شود. نتانیاهو و گانتز ماه مه گذشته پس از بن‌بست سیاسی ناشی از سه انتخابات متوالی، دولتی  ائتلافی را تشکیل داده بودند. با این حال با عدم تصویب بودجه در مهلت نیمه‌شب سه‌شنبه، مجلس به طور خودکار منحل و دولت سقوط کرد. علت اصلی چنین وضعیتی خصومت متقابل و بی‌اعتمادی طرفین بیان می‌شود. با این وجود پیش‌بینی می‌شود در انتخابات آینده اگر نتانیاهو هم نتواند از پس این چالش برآید، تقریباً این یقین وجود دارد که این کشور توسط یک سیاستمدار راست‌گرای مخالفِ دادن امتیازات به فلسطینیان رهبری خواهد شد و این مسئله امیدواری‌های دولت بایدن برای شروع مجدد گفتگوهای صلح را با چالش مواجه می‌کند.

اتهامات سایبری

روزنامه واشنگتن‌پست مدعی شد که اف‌بی‌آی، ایران را مسئول تلاش‌های سایبری در انتخابات آمریکا می‌داند.

توصیه‌های متفاوت به طرفین برجام

روز سه‌شنبه جلسه دوره‌ای شورای امنیت با هدف بررسی برنامه اتمی ایران نیز برگزار شد. در این نشست اتحادیه اروپا خواهان رعایت کامل برجام از سوی جمهوری اسلامی شد و آمریکا بر مذاکرات جدید که برنامه موشکی ایران را هم شامل شود تاکید کرد. نمایندگان اروپا در این جلسه اقدامات اخیر ایران را موجب تضعیف برجام و خواستار اجرای تمامی تعهدات از سوی تهران شده و اعلام کردند با این شرایط حفظ توافق هسته‌ای با چالش‌های بزرگی مواجه‌ است.

در این نشست،‌ نماینده چین خواستار رعایت تعهدات و خویشتن‌داری از همه طرف‌های برجام شد و ضمن تایید تلویحی موضع ایران گفت مذاکره مجدد با تهران مشکلی را حل نخواهد کرد.

برجام

نامه‌ دسیسه‌آمیز سناتورها

گاردین هم گزارش داد پایگاه خبری-تحلیلی ریل‌کلیر‌پالیتیکس مدعی شده به نسخه‌ای از نامه دو عضو ضدایرانی سنا امریکا، تد کروز و لیندزی گراهام خطاب به دونالد ترامپ و مایک پومپئو دست یافته که بر اساس آن در تلاشند تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ شرایطی را جهت جلوگیری از اجرای برنامه جو بایدن برای بازگشت به برجام و توافقنامه پاریس ایجاد کنند.

بر این اساس، آن‌ها از ترامپ خواسته‌اند هرچه زودتر توافق هسته‌ای با جمهوری‌اسلامی و توافقنامه پاریس را با درخواست تصویب و تبدیل به معاهده قانونی به سنا ارسال کند. در این صورت راه برای رای‌گیری درباره آن‌ها باز خواهد شد.

استدلال آن‌ها در واقع نوعی چالش حقوقی است. وزارت خارجه آمریکا در زمان امضای برجام آن را توافق سیاسی غیرالزام‌آور معرفی کرد و گفت که پیمانی رسمی یا توافق اجرایی نیست که نیاز به تصویب سنا داشته باشد.  با تبدیل دو توافق‌ هسته ای ایران و اقلیمی پاریس به پیمان‌های رسمی بر اساس اصل دوم قانون اساسی نیاز به توصیه و رضایت سنا و جلب دوسوم آرای نمایندگان این مجلس دارد. بدین ترتیب مسیر بازگشت دولت جو بایدن به آن‌ها بسته می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید