در 29 آذر رکورد ارزانترین روز خرید تسهیلات مسکن ثبت شد

تداوم ارزانی در وام مسکن

کدخبر: ۳۸۰۲۲۲
در 29 آذر رکورد ارزانترین روز وام مسکن به ثبت رسید. این کاهش قیمت سبب شد تا هزینه وام متاهلین به کمتر از 28 میلیون تومان برسد.
تداوم ارزانی در وام مسکن

به گزارش اقتصادنیوز، در راستای روند نزولی قیمت اوراق در هفته گذشته رکورد دیگری در این بازار به ثبت رسید. 29 آذر با کاهش هزار و 500 تومانی قیمت اوراق نسبت به روز گذشته این مبلغ را به نازلترین حد خود در پاییز کشاند و چهارمین رکورد ارزانی وام مسکن را در یک هفته گذشته رقم زد. 

کاهش در این مبلغ سبب شد تا هزینه وام مسکن برای مجردین متقاضی وام نسبت به موقعیت مشابه خود در ماه گذشته 28 درصد کاهش پیدا کرده و به محدوده 16 میلیون تومان برسد. اما این کاهش برای متاهلین چه تاثیراتی داشته و نرخ سود وام مسکن را دستخوش چه تغییراتی کرده است؟

اوراق بانک مسکن در جهت اخذ وام مسکن بین متاهلین و مجردین توزیع می شود. ارزش هر کدام از اوراق در بازار خرید و فروش وام مسکن کشف شده و اعتبار هرکدام از آنها 500 هزار تومان است. اکنون این قیمت در روز جاری به کمترین حد خود در پاییز رسیده است.

هزینه وام مسکن

قیمت این اوراق در روز جاری نسبت به روز گذشته هزار و 500 تومان کاهش داشته و به 57 هزار و 800 تومان رسید. 

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود

بر این اساس هزینه وام مسکن برای مجردین در روز جاری  16 میلیون و 200 هزار تومان و برای متاهلین 27 میلیون و 750 هزار تومان محاسبه می شود.

روند نزولی هزینه وام مسکن سبب شد تا این مبلغ برای متاهلین از حد 28 میلیون تومان پایین تر آمده و رکورد ارزانی وام مسکن را در پاییز به ثبت برساند.

مقایسه هزینه وام مسکن برای مجردین و متاهلین نشان می دهد که این هزنیه نسبت به موقعیت مشابه خود در ماه قبل 28 درصد افت داشته است. اما این تغییرات در هزینه وام مسکن نرخ سود را  نیز به حدی پایین تر از 21 درصد کشاند.

اوراق تسه

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند. اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

در همین خصوص نرخ سود وام مسکن در بیست و نهم آذر ماه برای مجردها 20.67 درصد و برای متاهلین 20.65 درصد ثبت شد. این رقم نیز مانند هزینه وام مسکن کمترین حد خود را در پاییز داشته است. مقایسه نرخ سود وام مسکن با موقعیت مشابه خود در ماه گذشته نشان می دهد این رقم بیش از 1 واحد درصد تنزل پیدا کرده است. 

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز بیست و نهم آذر برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 179 میلیون و 300 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین نیز 327 میلیون و 700 هزار تومان برآورد می شود.

مقایسه این هزینه ها با ارقام ثبت شده در روز گذشته نشان می دهد مبلغی که در نهایت مجردین بایستی در طول 12 سال به بانک مسکن در قبال اخذ وام بپردازند نسبت به روز چهارشنبه بیست و ششم آذر ، 416 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. این کاهش برای متاهلین متقاضی وام تقریبا 714 هزار تومان به ثبت رسیده است.

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید