تاثیر دیرهنگام واکسن کرونا بر بازارها؟

آینده تاریک نفت در روز صعودی طلا

کدخبر: ۳۷۹۳۵۳
امروز با آغاز معاملات در بازار اروپا، طلا 0.83 درصد و نقره 1.60 درصد رشد داشتند اما قیمت نفت افت پیدا کرد.
آینده تاریک نفت در روز صعودی طلا

به گزارش اقتصادنیوز، امروز و روز گذشته آژانس بین‌المللی انر‌ژی و اوپک هر دو گزارش‌های پیش‌بینی خود را برای سال ۲۰۲۱ منتشر کردند که حاکی از کاهش تقاضا در بازار بود. همچنین شرکت‌های سرمایه گذاری در بخش طلا نیز آینده قیمت طلا را بررسی کردند.

بازارها اما بی تفاوت از کنار این گزارش ها عبور نکردند و واکنش هایی داشتند. قیمت نفت در روز جاری افت پیدا کرد و طلا روندی صعودی به خود گرفت.

تاثیر دیرهنگام واکسن کرونا بر بازارها

بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، آژانس بین المللی انرژی (IEA) روز سه شنبه هشدار داد ، واکسن های موجود در این ماه برای مقابله با بیماری همه گیر ویروس کرونا به سرعت بر تقاضای جهانی نفت تاثیر نخواهد گذاشت.

IEA در گزارش ماهانه خود آورده است؛ «سرخوشی قابل درک در مورد شروع برنامه های واکسیناسیون تا حدی قیمت‌های بالاتر را توجیح می‌کند ، اما چند ماه طول می کشد تا ما به یک جامعه واکسینه شده دست پیدا کنیم، همچنین بعد از آن زمان می‌برد تا به اقتصاد فعال تبدیل شویم و سپس تازه می‌توانیم بر تقاضای نفت تأثیر بگذاریم.

از سوی دیگر به زودی فصل تعطیلات پایان سال میلادی(دی‌ماه) فرا می رسد که با خطر افزایش مجدد مبتلایان به  COVID-19  و احتمال ایجاد محدودیت‌های جدید و قرنطینه همراه خواهد بود.»

این نهاد مستقر در پاریس پیش بینی های خود را برای تقاضای نفت در سال جاری 50،000 بشکه در روز و در سال آینده 170،000 بشکه در روز کاهش داده است. از آنجایی که افراد کمتری از هواپیما استفاده می‌کنند، مصرف سوخت از دید این نهاد کمتر خواهد شد.

اروپا بیشترین عقبگرد را به خود اختصاص داده است، زیرا تقاضا در سه ماهه چهارم در مقایسه با سه ماهه سوم به دلیل اقدامات جدید محدودیت‌های کرونایی ، کمتر شده است.

واکنش بازار نفت به گزارش‌های منتشر شده

روز گذشته نیز اوپک در گزارش ماهانه خود پیش‌بینی تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ را کاهش داد.

بازار جهانی

با توجه به تغییر پیش‌بینی‌های سازمان‌های بین المللی، در آغاز روز سه شنبه وست تگزاس اینترمدییت و برنت هر دو با کاهش اندکی رو به رو شدند و به ترتیب ۴۶ دلار و ۹۳ سنت و ۵۰ دلار و ۲۰ سنت معامله شدند.

بازار جهانی

افزایش قیمت طلا

بر اساس گزارش کیتکو، با آغاز معاملات در بازار اروپا، طلا 0.83 درصد و نقره 1.60 درصد رشد داشت. معاملات شاخص نیک‌کی۲۲۵ ژاپن با 0.17 درصد کاهش ، ASX استرالیا با افت 0.43 درصدی و شاخص شانگهای با کاهش ۰.۰۶ درصدی معامله شد.

بازار جهانی

به نظر می‌رسد به دلیل کاهش انگیزه خرید و فروش سهام در بازارهای آسیا، در بازار اروپا قیمت طلا و نقره افزایش داشته است.

درحال حاضر، قیمت هر اونس طلای نقدی ۱۸۴۵ دلار و ۷۰ سنت است که نسبت به روز گذشته ۱۸ دلار افزایش داشته است.

کاهش چشم‌گیری واردات طلا

شب گذشته گزارش شد که واردات طلا در مجموع از ۱۷،۱۳۵ کیلوگرم در سپتامبر (شهویور) به 7126 کیلوگرم در ماه اکتبر (مهر) کاهش یافته است. اگرچه این یک سقوط چشمگیری محسوب می‌شود، می توان تصور کرد که واردات در چهارماهه اول سال ۲۰۲۱  برای سال جدید قمری چین افزایش پیدا کند.

پیش بینی طلای ۱۹۰۰ دلاری در سال آینده

کپیتال اکونومیک، یک شرکت مشاوره تحقیقات اقتصادی مستقر در لندن، چشم انداز سال آینده خود را منتشر کرده است. در این گزارش هر اونس طلا با قیمت 1900 دلار در نظر گرفته شده و احتمال فروش بیشتر دیده شده است.

براین اساس قیمت طلا در سال ۲۰۲۱ حدود 20 درصد افزایش خواهد داشت که عملکرد فوق العاده ای محسوب می‌شود ،بر اساس پیش‌بینی‌ها افزایش قیمت‌ در ماه های بهار و تابستان صورت خواهد گرفت. از ماه سپتامبر(مهر) سال جاری، قیمت طلا برای رسیدن به سطح 1850 دلار در تلاش بوده است.

در زمان تهیه این گزارش ، معاملات آتی طلای فوریه (بهمن) با قیمت 1.831.70 دلار معامله شد که  0.65 درصد افت داشته است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید