پیش بینی بورس در روز دوشنبه 17 آذر

نشانه های منفی بورس در روزهای صعود

کدخبر: ۳۷۷۴۸۸
قیمت‌ها از تقابل عرضه‌ها و تقاضاها منتج می‌شوند. شرکت‌هایی که بیشترین تقاضا را در پایان معاملات دیروز داشتند، می‌توانند امروز رشد قیمت داشته باشند و سهم‌‌هایی که بیشترین عرضه را داشتند، می‌توانند امروز با کاهش قیمت مواجه شوند.
نشانه های منفی بورس در روزهای صعود

به گزارش اقتصادنیوز، علامت‌ها و نشانه‌های مثبت و منفی بازار یکشنبه می‌تواند به پیش بینی روند بورس در روز دوشنبه کمک کند. در واقع معاملات امروز در ادامه معاملات و عرضه و تقاضای بازار دیروز است. همانگونه که نشانه‌های مثبت حاکی از تداوم روند صعودی هستند، نشانه‌های منفی می‌توانند به سهام‌داران هشدار بدهند.

در معاملات روز ‌یکشنبه شاخص کل رشد 34 هزار و 429  واحدی داشت و وارد کانال 1.5 میلیون واحد شد. شاخص کل هم‌وزن نیز با 10 هزار واحد افزایش به رقم 442 هزار و 67 واحد رسید. 395 نماد بازار سهام معادل 81 درصد رشد قیمت داشتند و تنها قیمت سهام 15 درصد نمادها کاهش یافت.

بیشترین افزایش قیمت؛ رشد 11 درصدی قیمت خریخت

بیشترین افزایش قیمت در معاملات بورس یکشنبه به شرکت صنایع ریخته‌گری ایران (خریخت) تعلق داشت. پس از خریخت، شرکت بهنوش (با نماد معاملاتی غبهنوش) بیشترین رشد قیمت را داشت. شرکت مگسال (با نماد زمگسا) نیز در رتبه‌ بعدی بیشترین افزایش قیمت معاملات بورس تهران قرار گرفت. در معاملات فرابورس نیز نمادهای ثتران (شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران)، بپیوند (شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس) و زدشت (کشت و صنعت دشت خرم‌دره) بیشترین رشد قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت؛ افت 3.7 درصدی قیمت سهام فمراد

شرکت آلومراد (با نماد معاملاتی فمراد) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های بورسی به خود اختصاص داد. پس از نماد فمراد، بانک سینا (وسینا) و ایران تایر (پتایر) بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، تملی701 و اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، تسه9806 بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

قیمت‌ها از تقابل عرضه‌ها و تقاضاها منتج می‌شوند. شرکت‌هایی که بیشترین تقاضا را در پایان معاملات دیروز داشتند، می‌توانند امروز رشد قیمت داشته باشند و سهم‌‌هایی که بیشترین عرضه را داشتند، می‌توانند امروز با کاهش قیمت مواجه شوند.

صف های بورس

بیشترین تقاضاها؛ صف خرید سنگین چخزر

در پایان معاملات روز یکشنبه، 221 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید 2 هزار و 323 میلیارد تومان بود. دیروز برای هشتمین روز کاری متوالی ارزش تقاضای بازار از عرضه‌ها بیشتر بود و مازاد تقاضای بازار به رقم 2 هزار و 188 میلیارد تومان بالغ شد.

بیشترین ارزش صف خرید به شرکت صنایع چوب کاسپین خزر (با نماد معاملاتی چخزر) اختصاص داشت. پس از چخزر، سایپا و شرکت دارویی برکت، بیشترین صف خرید را داشتند.

برترین تقاضاها؛ تقاضای 206 میلیاردی سایپا

 در بورس، شرکت‌های سایپا (خساپا)، برکت و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر) برترین تقاضا را داشتند و در فرابورس نماد چخزر (صنایع چوب کاسپین خزر) برترین تقاضا را داشت. پس از چخزر، برترین تقاضا به نمادهای کگهر (معدنی و صنعتی گلگهر) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) اختصاص داشت.

بیشترین عرضه‌ها؛ صف فروش سنگین پدرخش

در پایان معاملات یکشنبه، 24 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش 135 میلیارد تومان بود. نماد پدرخش (شرکت درخشان ایران) بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد. پس از پدرخش، انرژی1(نهادهای مالی بورس انرژی) و رنیک (جنرال مکانیک) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند.

برترین عرضه‌ها؛ عرضه 53 میلیاردی پدرخش

در بورس برترین عرضه به پدرخش (شرکت درخشان ایران) تعلق داشت. پس از پدرخش، ومعادنح (ح.توسعه معادن و فلزات) و انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) برترین عرضه‌های بورس را داشتند و در فرابورس اوراق مرابحه دولت، اراد 58، اراد 55 برترین عرضه را داشتند. شرکت جنرال مکانیک (رنیک) در رتبه‌ بعدی برترین عرضه قرار داشت.

صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس در روز یکشنبه 2.1 درصد و شاخص هم‌وزن 2.3 درصد رشد کرد. 81 درصد نمادهای بازار سهام رشد قیمت داشتند و شاهد مازاد تقاضای 2 هزار و 188 میلیارد تومانی در بورس بودیم.

در مجموع با توجه به رشد قیمت سهام اغلب شرکت‌های بازار سهام و تداوم مازاد تقاضای 2 هزار میلیارد تومانی در بازار، انتظار می‌رود بورس به روند صعودی خود ادامه دهد. از آن‌جایی که ارزش پول‌های حقیقی ورودی به بورس در روز یکشنبه بیشتر از روز قبل بود و ارزش معاملات خرد نیز با رشد 31 درصدی به رقم 20 هزار و 412 میلیارد تومان رسید و در رتبه سوم نیمه دوم سال قرار گرفت، فعالان بازار انتظار دارند صعود شاخص در سومین روز هفته نیز تکرار شود. اما اینکه بورس تا کجا صعودی خواهد بود سوالی است که پاسخ آن در گرو رفتار معامله‌گران حقیقی و حقوقی است. ورود پول‌های حقیقی و رشد تقاضا، بورس را به سمت بالا هدایت خواهد کرد. اما یک سناریو بدبینانه این است که حقیقی‌هایی که تا به حال سبد سهام آن‌ها زیان‌ده بوده، با سودده شدن پرتفویشان تصمیم به خروج از بازار بگیرند یا حقوقی‌ها بر عرضه‌های بازار بیفزایند. اگر رشد عرضه‌های بازار قابل توجه شود، می‌تواند روند صعودی فعلی را متوقف کند، هر چند که هنوز نشانه‌های آن در بازار دیده نمی‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید