بازار دوم هم جهت با بازار آزاد شد؛

هماهنگی دلاری نیما و فردوسی

کدخبر: ۳۷۷۱۷۱
روند دلار در بازار نیما و بازار نقدی فردوسی با یکدیگر هماهنگ شدند.
هماهنگی دلاری نیما و فردوسی

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز طی هفته گذشته موازی با جهت اخبار سیاسی بالا و پایین شد. در پایان هفته نیز در نزدیکی مرز ۲۶ هزار تومان به تعادل رسید. بسیاری معتقدند که در هفته جاری بازار ارز می تواند روند اصلی را به معامله گران نشان دهد.

بسیاری این استدلال را مطرح می کردند که عقب ماندن دلار نیمایی از بازار آزاد در هفته گذشته نشانی از این بود که تقاضای واقعی در بازار موجود نیست. از نظر آنها وقتی تقاضای اقتصادی در قالب واردات به حدی نیست که نرخ نیما را صعودی کند، تقاضای غیرواقعی نیز دیر یا زود از بازار فراری خواهد شد.

دلار و درهم

در مقابل گروهی از تحلیلگران بر این نظر بودند که محدودیت های موجود در بازار نیما و همچنین سامانه سنا مانع واقعی شدن قیمت شده و بخشی از تقاضای واقعی نیز چاره ای جز مراجعه به بازار نقدی ندارد. به همین دلیل نمیتوان بر اساس روند دلار در سامانه نیما به طور قطع در خصوص روند دلار در بازار آزاد نظر داد.

این دسته بر این باورند که روند نرخ در بازار آزاد با تاخیر خود را در سامانه نیما نشان خواهد داد. در هر حال تقاضای سرمایه ای و قاچاق نیز بخشی از تقاضای بازار ارز است که سیاستگذار سعی کرده با حذف آنها تقاضا را به کنترل درآورد، در حالیکه پاک کردن صورت مساله هیچگاه به حل مساله منجر نخواهد شد. در نتیجه بخشی از ناهماهنگی بوجود آمده بین نیما و فردوسی به این شکل قابل توضیح است.

با اینحال نرخ هایی که امروز در خصوص نرخ نیما منتشر شد، صحه بر ادعای دسته دوم گذاشت. در واقع نرخ دلار در سامانه نیما با تاخیر خود را به بازار آزاد نزدیک کرد و به میانه کانال 25 هزار تومان رسید تا همنوا با فردوسی، رشد یابد. 

در بازار درهم چه خبر است؟

نرخ درهم پس از آنکه چند روز زیر 7 هزار تومان نوسان می کرد، به راحتی به بالای این مرز رسید. دیروز نرخ درهم در معاملات پشت خطی با روند صعودی به بالای 7200 تومان رسیده است.

در این نرخ، دلار می تواند در محدوده 26,400 تومان خرید و فروش شود. اما نرخ دلار در بازار آزاد، در حدود 200 تومان کمتر از این میزان در حال معامله است. البته این حباب منفی، هنگامی که دلار در کانال 24 هزار تومان قرار داشت، بسیار عمیق تر بوده و رفته رفته با صعود دلار، حباب دلار درهم نیز کاهش یافت. صفر شدن حباب می تواند نشان دهد که بار دیگر جهت انتظارات در بازار ارز صعودی شده است. با توجه به نرخ درهم، 26,700 تومان اولین سطح مقاومتی دلار در بازار امروز به حساب می آید. از آن سو، تا زمانیکه نرخ دلار بالای 25,800 تومان است، نمی توان روند را نزولی دید. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید