پیش بینی چمران درباره حضور قالیباف و رئیسی در انتخابات 1400

«مشارکت در انتخابات بالا باشد اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات می‌شوند» این گزاره ای است که تنها از زبان اصلاح‌طلبان مطرح نمی‌شود و بارها اصولگرایانی از جمله محمدرضا باهنر به این مسئله اشاره کرده‌اند، حال چند ماه مانده به انتخابات بار دیگر بحث بر سر اینکه مشارکت بالا یا پایین کدام جناح را پیروز انتخابات می کند و آراء خاکستری قرار است به کدام سمت و سو روانه شود، محور اظهارنظرها و تحلیل های سیاسی و رسانه ای شده است.

غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز معتقد است این مسئله نمی‌تواند یک اصل باشد و انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ خلاف آن را ثابت کرده است. این سوال را با مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف اصولگرایان نیز در میان گذاشتیم. او با وجود آنکه می‌گوید تجربه انتخابات ۹۲ و ۹۶ این موضوع را تائید می‌کند اما تاکید می کند نمی‌توان آن را به عنوان یک محاسبه دائمی تلقی کرد. 

گفت‌وگو با چمران تنها به بحث درباره مشارکت مردم در انتخابات محدود نمی‌شود و پای قالیباف و رئیسی هم به این گپ انتخاباتی  و احتمال حضورشان در میان کاندیداهای ۱۴۰۰ باز می‌شود. او در این رابطه می‌گوید: هنوز به صورت رسمی و سازمان یافته، صحبتی با این دو صورت نگرفته است. چمران البته از احتمال کاندیدا نشدن هر دو چهره هم حرف زد.

مهدی چمران که خود از اعضای بانفوذ شورای وحدت اصولگرایان در انتخابات ۹۸ بود تاکید دارد این سازوکار با تغییراتی در سال ۱۴۰۰ هم فعال خواهد بود. او موضع گیری صریحی درباره تلاش های جامعه روحانیت برای تعریف سازوکار جدید انتخاباتی نمی کند اما این را می گوید که قرار نیست یک عده دور هم جمع شوند و برای مردم تعیین تکلیف کنند

آراء خاکستری به سمت اصولگرایان می رود یا اصلاح طلبان؟

«مهدی چمران» چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که آیا با این نظر موافقید که مشارکت حداکثری در انتخابات به ضرر اصولگرایان است؟ به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: به هر حال مشارکت حداکثری یک بار در انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ اتفاق افتاده و به نوعی تجربه شده است حال اگر این یک بار تجربه، مبنای محاسبات و تصمیمات دائمی تلقی شود بر این باورم که منطقی نیست. علاوه بر این دوره فعلی، دوره رئیس جمهور قبلی نیز مشارکت حداکثری رخ داد که در آن اصلاح طلبان برنده نشدند؛ بنابراین دو تجربه پیش روی ما است.

او افزود: در نتیجه آنچه که در آینده قرار است رخ دهد بنده نمی توانم پیش بینی کنم که به چه صورت خواهد بود، آنهایی که پیش بینی می کنند حتما از توانمندی بالایی برخوردارند.

چمران با اشاره به اهمیت آراء خاکستری و گرایش این آراء به سمت اصلاح طلبان، و تاثیر سکوتشان در کاهش مشارکت گفت: این قشر یک بار در انتخابات حضور پیدا کردند و ۲۴ میلیون رأی نیز به صندوق انداخته اند در مجموع در ارتباط با آراء مردم، نمی توان روی این تحلیل ها و محاسبات حساب باز کرد.

برای جذب آراء خاکستری قرار نیست کارناوال به راه بیندازیم

او درباره تلاش و برنامه جریان اصولگرایی برای جذب آراء خاکستری در انتخابات ۱۴۰۰، بیان کرد: داشتن یا نداشتن برنامه برای جذب آراء یک بحث است مطرح کردن بحث های منطقی، موضوع دیگری است از این رو اینکه برای جذب آراء، کارناوال راه بیندازیم شبیه اقداماتی که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا نیز انجام شد، اینکار را درست نمی دانیم. ممکن است هر گروهی دست به این جنس اقدامات بزند، منظور گروه خاصی نیست اما نباید فراموش کرد که این اقدامات نوعی فریب دادن مردم و به بیانی مصادره کردن آراء آنهاست. عده ای از مردم هم ممکن است به صورت احساسی و هیجانی، رأی بدهند و بعد هم ممکن است پشیمان شوند.

نایب رییس جمنا اضافه کرد: بنابراین پارامترهای بسیاری وجود دارد که در آراء مردم موثر است به نظر می رسد باید به صورت منطقی، با صداقت و شفافیت با مردم رفتار کرد حتی اگر شکست خورد.

او در پاسخ به این سوال که این شفافیت و صداقت را در گروه های سیاسی چگونه ارزیابی می کنید؟، گفت: در این باره نمی توان قضاوت کرد چراکه مردم باید به قضاوت نشسته و تأمل کنند.

کاندیداهای ۱۴۰۰ به مردم برنامه ارائه کنند

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا کاندیداهایی که اکنون چه از سوی اصولگرایان و چه از سوی اصلاح طلبان مطرح شده اند این توانایی را دارند که مردم را تشویق به حضور در پای صندوق های رأی کنند، تصریح کرد: به هر حال این کاندیداها باید حداکثر تلاش شان را انجام دهند به بیان دیگر آنها باید تلاش کنند برنامه خود را به مردم ارائه دهند چراکه بدون تلاش به جایی نمی رسند.

او با اشاره به کاندیداهایی که در جریان اصولگرایی مطرح هستند از جمله رییسی و قالیباف، گفت: هنوز به صورت رسمی و سازمان یافته، صحبتی با این دو صورت نگرفته است.

رایزنی رسمی و سازمان یافته با قالیباف و رئیسی صورت نگرفته است

چمران در پاسخ به این پرسش که آیا در جلساتی که با حضور این دو در جمع اصولگرایان برگزار شده، رایزنی ها و گفتگوهایی صورت گرفته یا خیر؟ تاکید کرد: در این جلسات، بحث های انتخاباتی مطرح نشده است.

احتمال دارد رئیسی و قالیباف کاندیدای ۱۴۰۰ نشوند

این چهره سیاسی اصولگرا در این باره که بسیاری بر این باورند که قالیباف و نواصولگرایان در این دوره از انتخابات ورود جدی تری خواهند داشت و با توجه به دلخوری هایی که در دوره قبلی انتخابات رخ داد به نظر نمی رسد در صورت ورود رییسی به انتخابات ۱۴۰۰، قالیباف به نفع او کنار برود، تشریح کرد: ابتدا باید گفت که مشخص نیست که این دو نفر برای انتخابات ۱۴۰۰ حضور پیدا کنند و نمی توان بر پایه احتمالی که مشخص نیست احتمالات دیگری را مطرح کرد به هر حال ممکن است کنار بکشند یا کنار نکشند. حتی احتمال دارد هیچ کدام برای انتخابات ۱۴۰۰ نیایند از این رو هیچ حسابی نمی توان باز کرد و برنامه تنظیم شده ای در این زمینه وجود ندارد.

مهدی چمران در پاسخ به این سوال که عملکرد جمنا را در گذشته چگونه ارزیابی می کنید و آیا ممکن است مورد استفاده در انتخابات ۱۴۰۰ قرار گیرد، عنوان کرد: بحث در این باره طولانی است یک زمانی جمنا حرکتی کرد که حرکت موفقیت آمیزی نیز بود و پایه حرکت دیگری که شورای ائتلاف بود قرار گرفت. در حال حاضر نیز همان شورا، برنامه هایش را ادامه خواهد داد منتهی با اصلاحاتی که در روش خود انجام می‌دهد.

امیدواری برای وحدت و اتحاد بین اصولگرایان وجود دارد

عضو شورای وحدت درباره تلاش های جامعه روحانیت مبارز برای تعریف سازوکاری جدید درانتخابات ۱۴۰۰ و برخی دلخوری ها از عملکرد شورای وحدت، گفت: متاسفانه وحدت به سختی پیش می رود در حالی که اختلاف به آسانی ایجاد می شود، به بیانی دیگر همواره وحدت و پیونددادن یک جریان به هم سخت است.درست است که انتقادهایی در این باره وجود دارد و افرادی از طیف های گوناگون انتقاد دارند اما به یک روشی که تقریبا میانبر و مورد تایید همه بوده، انتقاد می کنند. امید است که در انتخابات پیش رو نیز اصولگرایان به یک اتحاد و وحدت خوبی دست پیدا کنند که این امیدواری هم وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا جایگاه کدخدامنشی و شیخوخیت در جریان اصولگرایی به پایان رسیده یا اینکه همچنان می تواند به فرایند دشوار دستیابی به وحدت کمک کند؟، اظهار داشت: در واقع روشی که شورای ائتلاف در پیش گرفته روشی است که از دل مردم و خواست آنها و به نوعی انتخاب از پایین به بالا آغاز می شود. البته عده ای از صاحبنظران نیز نظراتشان را بیان می کنند اما اینکه روشی در پیش گرفته شود که عده ای دورهم بنشینند، کاندیدا انتخاب کنند و تعیین تکلیف کنند که مردم به چه کسی رأی دهند یقینا شورای ائتلاف این راه را در پیش نمی گیرد و در دوره قبل هم در پیش نگرفت.

قانون باید رئیس جمهور شدن زنان را تعیین تکلیف کند

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که به عنوان یک اصولگرا تا چه حد موافق رییس جمهور زن هستید؟ اشاره کرد: در این زمینه باید قانون تعیین تکلیف کند چرا که نظر دادن، نتیجه و فایده ای ندارد در واقع آنچه که قانون گفته همان باید اجرا شود.

چمران در پاسخ به این سوال که خودتان با این موضوع موافقید؟ تصریح کرد: به هر حال هر کس نظری دارد و نظرات هر کسی برای همان شخص اهمیت دارد اما آنچه که مهم است قانون است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.