چه خودروهایی ارزان شدند، چه خودروهایی گران+جدول

پیش بینی بازار خودرو در هفته آینده + جدول

کدخبر: ۳۷۷۰۵۰
در این هفته کدام خودروها ارزان شدند و کدام خودروها گران؟ بازار خودرو در هفته پیش‌رو چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت؟
پیش بینی بازار خودرو در هفته آینده + جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ روند سینوسی بازار خودرو در هفته گذشته موجب شد تا بازار هم طعم افزایش و هم کاهش قیمت را بچشد؛ روندی که به صورت پی در پی درحال تغییر بود و این امر سردرگمی خریداران در بازار را به همراه داشت. این روند در حالی شکل گرفت که طی دو هفته اخیر بازار نیمه تعطیل بود و عرضه و تقاضا برای بالا نبود با این حال برخی معامله گران در بازار خودرو روی موج اخبار سیاسی نوسان قیمت ایجاد کردند و این امر موجب شد تا پس از چند روز کاهشی قیمت خودرو در بازار رشد کند.با این شرایط در هفته گذشته نسبت به هفته قبل بازار رشد قیمت 10 تا 14 میلیون تومان  را تجربه کرد و بیشترین تغییر قیمت نیز به پراید 111 رسید.

سمت و سوی بازار در هفته پیش رو

حال با توجه به تداوم تعطیلات این سوال مطرح می شود که بازار در هفته پیش رو چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت؟ در این خصوص فعالان بازار خودرو معتقدند که مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که سه شنبه گذشته از سوی بهارستان نشین ها تصویب و بلافاصله از سوی شورای نگهبان تایید و برای اجرا به دولت ابلاغ شد. با توجه به مخالفت دولت در اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» به گفته فعالان بازار خودرو این مخالفت می تواند نااطمینانی در بازار را تشدید کند و اثر خود بر بازار را خواهد داشت. از این نگاه در هفته پیش رو بازار روند صعودی به خود گیرد و احتمال نوسان بالاتر می رود، اما این روند تداوم نخواهد داشت و مجدد بازار خودرو نزولی خواهد شد.

اما برخی دیگر اعتقاد دارند فارغ از مسائل سیاسی در هر بازاری احتمال اصلاح وجود دارد در این قالب روند افزایشی قیمت خودرو در هفته اخیر نیز به عنوان اصلاح عنوان و تاکید می شود بازار در هفته پیش رو مجددا به سمت نزول حرکت خواهد کرد.  

اما گروه سوم تاکید دارند بازار خودرو اندک اندک از فاز هیجان خارج شده است، تصوری که برای نزول شدید قیمت پس از پیروزی بایدن وجود داشت کمرنگ شده و فعالان بازار با هیجان کمتری رفتار می کنند. این گروه تاکید دارد در صورت ثبات سایر بازار ها به خصوص دلار روند در بازار خودرو نیز کم نوسان خواهد بود و بر پایه حجم عرضه و تقاضا در محدوده کنونی قیمت ها حرکت خواهد کرد. تفاوت گروه سوم با دو گروه دیگر تاکید بر کاهش سرعت افت قیمت خودرو است. از دید این گروه در بازار کاهش قیمت ها پایدار نیست اما انتظار افزایش قیمت هم فعلا وجود ندارد. این گروه کف قیمت خودرو در بازار را 100 میلیون تومان عنوان می کند و اعتقاد دارد بعید است کف بازار در محدوده زیر 100 میلیون تومان پایداری داشته باشد.

در مجموع برای این هفته پیش بینی می شود اگر قیمت دلار نوسان جدی نداشته باشد بازار خودرو نیز وارد فاز افزایش شدید نشود و قیمت ها در محدوده های کنونی چرخش داشته باشد.

قیمت پراید در بازار خودرو هفته دوم آذر

رصد بازار خودرو در هفته سپری شده نشان می دهد بازار خودرو نوسان بسیاری را تجربه کرد و هر چند در روزهای آخر هفته ماقبل بازار خودرو به کانال زیر 100 میلیون تومان وارد شد و پس از ماهها قیمت پراید 131 در بازار به 95 تا 97 میلیون تومان رسید، اما اواسط هفته گذشته و با اعلام طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد شاهد صعودی شدن مجدد در بازار خودرو بوده ایم. بطوریکه پراید 131 مجدد به کانال 100 میلیون تومان وارد شد و در بازار 108 میلیون تومان قیمت خورد، اما این خودرو در آخرین روز هفته سپری شده مجدد افت قیمت را تجربه کرد و قیمت این خودرو به 105 میلیون تومان رسید، این قیمت اگرچه در مقایسه با روز سه شنبه سه میلیون تومان ارزان‌تر است اما قیمت پراید را در کانال 100 میلیون تومان نگه داشت.

پراید

 

قیمت محصولات پژو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو نیز دو خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی 206 تیپ 2 و تیپ 5 که  همواره رشد قیمت داشته اند؛ در هفته سپری شده شاهد تغییر قیمت بوده اند؛ بطوریکه پژو 206 تیپ 2 نسبت به هفته قبل ثبات قیمت داشت و در بازار 195 میلیون تومان قیمت خورد و تیپ 5 نیز با 4 میلیون تومان افت قیمت، 250 میلیون تومان در بازار معامله شد.

با ارزیابی بازار خودرو می توان گفت «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول  خانواده 206 که بیش از همه تاکنون توانسته نظر خانواده ها را به خود جلب کند امروز در بازار با محدوده قیمتی 245میلیون تومان قیمت خورد و 2 میلیون تومان نسبت به هفته قبل ارزان تر شد.

پژو

قیمت خانواده سمند در بازار

براساس ارزیابی های صورت گرفته قیمت سمند LX با رشد 10 میلیون تومانی از  170 میلیون تومان به 180 میلیون تومان در سال جاری رسید.  اما در خصوص دو خودرو «lx سمندبا موتور EF7» و «سمندسورن» به دلیل عدم عرضه امکان کشف قیمت آنها در بازار وجود نداشت.

سمند

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات در بازار می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛  ارزیابی بازار خودرو نشان می دهد که این خودرو 9 میلیون تومان نسبت به هفته گذشته در بازار کاهش قیمت داشته و در بازار 111 میلیون تومان قیمت خورده است.

قیمت «تیبا2»  معمولی نیز در بازار 122 قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته 5 میلیون تومان ارزان تر شد، اما ساینا  که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است نیز با قیمت 124میلیون تومان در بازار معامله شد.

تیبا

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید