درآمد دولت از مالیات کارکنان بخش خصوصی چقدر است؟

مالیات بر خانه های خالی و لوکس استارت خورد

کدخبر: ۳۷۶۸۹۱
دولت برای سال آینده از محل اخذ مالیات از خانه های خالی درآمد پیش بینی کرده مالیات کارکنان بخش خصوصی نیز در سال آینده حدود 70 درصد افزایش یافته است.
مالیات بر خانه های خالی و لوکس استارت خورد

به گزارش اقتصادنیوز، در لایحه بودجه سال آینده، کل درآمد مالیاتی دولت 251 هزار و 522 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 برای سال 1400 مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی 59 هزار و 189 میلیارد تومان تعیین شده است،همچنین مقدار مالیات دریافتی از درآمد اشخاص حقیقی نیز به میزان 49 هزار و 136 میلیارد تومان است.

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی درسال جاری 44 هزار 226 میلیارد تومان بوده است که این رقم برای سال آینده با 14 هزار و 963 میلیارد تومان افزایش به عدد 59 هزار و 963 میلیارد تومان رسیده است. بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده ،مالیات بر عملکرد شرکت های دولتی نسبت به سال جاری با  کاهش 2 هزار 855 میلیارد تومانی مواجه بوده است این امر نیز به سبب واگذاری بسیاری از شرکت های دولتی به بخش خصوصی در بازار سهام است.

از نکات قابل توجه در بودجه ی سال آینده افزایش چشمگیر مالیات نهاد ها و بنیاد های انقلابی است .این ارگان های انقلابی که در سال آینده جاری تنها به پرداخت 16 میلیارد تومان موظف شده بودند ، برای سال آینده هدف پرداخت یک هزار و 515 میلیارد تومان مالیات قرار گرفته اند. همچنین آستان قدس رضوی و شرکت های وابسته به آن که در سال جاری تقریبا معاف از مالیا بوده اند ،باید در سال 1400 به میزان 65 میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.

J2 (1)

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در سال جاری 31 هزار و 341 میلیارد تومان بوده است ،این رقم در سال آینده با افزایش 16 هزار و762 میلیارد تومان افزایش به میزان 49 هزار و 136 میلیارد تومان رسیده است.

افزایش مالیات بر ثروت

مالیات بر دارایی یا ثروت که در آن پایه و منبع مالیاتی را دارایی یا ثروت دارنده ملک، تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر، مالیات بر دارایی بر آنچه که شخص مالک قبلاً به دست آورده یا از طریق به او به ارث رسیده باشد تعلق می‌گیرد.

مالیات بر ثروت در سال آینده 23 هزار و 823 میلیارد تومان تعیین شده است که در مقایسه با سال گذشته 16 هزار و 877 میلیارد تومان افزایش داشته است .این افزایش بسیار را میتوان حاصل از افزایش بالا در مقدار مالیات بر نقل و انتقال سهام دانست .

در سال جاری مقدار 2 هزار و287 میلیارد تومان برای مالیات از نقل و انتقال سهام تعیین شده بود ،حال این عدد در سال آینده با 11 هزار و 877 میلیارد تومان افزایش به رقم 14 هزار و 164 میلیارد تومان رسیده است.بر این اساس چنانچه این لایحه ی پیشنهادی  دولت در مجلس تصویب شود ،درآمد دولت از نقل و انتقال سهام در 1400 نسبت به سال جاری 6.2 برابر خواهد شد.

همچنین از دیگر تغییرات درآمد زایی مالیاتی در بودجه ی سال آینده ،میتوان به مالیات بر واحد های مسکونی خالی اشاره کرد.تا سال گذشته این بند در قسمت مالیات ها وجود نداشته اما از سال آینده رقم 200 میلیارد تومان برای مالیات بر واحد های مسکونی خالی تعریف شده است.

بر اساس جدول شماره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز (جدول درآمدها) از محل مالیات بر خانه‌های گران قیمت مجموعاً ۷۰۷ میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده است.

J3

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید