معنای ضمنی گزینه‌های اقتصادی بایدن چیست؟

سیگنال‌های ارسالی جو بایدن با انتخاب تیم اقتصادی

کدخبر: ۳۷۶۵۳۴
رئیس جمهور منتخب جو بایدن روز دوشنبه رسماً اعضای ارشد تیم اقتصادی خود را معرفی کرد و ضمن ادای تعهد خود نسبت به لحاظ قرار دادن تنوع‌های نژادی، با انتخاب ۴ زن برای مناصب ارشد اقتصادی -از جمله «جنت یلن» به عنوان گزینه وزیر خزانه‌داری- تاریخ‌سازی کرد. اما انتخاب چنین تیمی، چه سیگنال‌هایی درباره رویکردهای اقتصادی احتمالی دولت بایدن ارسال می‌کند؟
سیگنال‌های ارسالی جو بایدن با انتخاب تیم اقتصادی

به گزارش اقتصادنیوز، نیویورک‌تایمز گزینه‌های انتخابی جو بایدن برای مناصب ارشد اقتصادی را نشانگر تمرکز وی بر بهبود شرایط کارگران و درآمدهای عادلانه می‌داند.

یک تیم اقتصادی متنوع

info

نیویورک‌تایمز نوشت: رئیس جمهور منتخب جوزف آر. بایدن جونیور روز دوشنبه رسماً اعضای ارشد تیم اقتصادی خود را معرفی کرد و هم تعهد خود را نسبت به تنوع نژادی نشان داد و هم چندین زن را در مناصب ارشد اقتصادی قرار داد. این افراد عبارتند از:

۱. جنت یلن (Janet L. Yellen): رئیس سابق فدرال رزرو، به عنوان وزیر خزانه‌داری در نظر گرفته شده است. 

جنت یلن رئیس سابق فدرال رزرو و گزینه وزیر خزانه‌داری دولت بایدن

یلن که یک اقتصاددان حوزه کار است، یکی از اولین مقاماتی بود که به منظور کمک به بالا بردن دستمزدها و جذب افراد بیشتر به کار ، پیشنهاد «بازار داغ» -به معنای پایین آوردن نرخ بهره برای مدت طولانی‌تر- را مطرح کرد.


سقف شیشه‌ای اقتصاد آمریکا درآستانه فروریختن؛
«جنت یلن» نخستین خزانه‌دار زن آمریکا می‌شود؟


۲. نیرا تندن (Neera Tanden): مدیر اجرایی مرکز پیشرفت آمریکایی، که برای مدیریت دفتر مدیریت و بودجه (OMB) در نظر گرفته شده است.

 تیم اقتصادی دولت بایدن نیرا تندن (Neera Tanden)خانم تندن در صورت تأیید سنا اولین هندی-آمریکایی خواهد بود که دفتر مدیریت و بودجه را رهبری می کند. وی از هزینه‌های سنگین برای کاهش آسیب‌های اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا حمایت کرده و نگرانی‌ها در مورد افزایش کسری بودجه را در وضعیت حاضر رد کرده است.

۳. سسیلیا رُوس (Cecilia Rouse): اقتصاددان حوزه کارگری از دانشگاه پرینستون، برای مدیریت شورای سه نفره مشاوران اقتصادی در نظر گرفته شده است. تیم اقتصادی دولت بایدن سسیلیا رُوس (Cecilia Rouse)او اولین زن سیاه پوستی است که شورای مشاوران اقتصادی را رهبری می‌کند. وی که یک اقتصاددان حوزه کار بود، به مدت دو سال در شورای مشاوران اقتصادی اوباما بوده و در شورای اقتصاد ملی کاخ سفید در زمان دولت کلینتون نیز کار کرده است.

۴و۵. جرد برنشتاین (Jared Bernstein) و هدر بوشِی (Heather Boushey) به تیم سه نفره شورای مشاوران اقتصادی، تحت هدایت  سسیلیا رُوس می‌پیوندند تا به رئیس جمهور در زمینه سیاست‌های اقتصادی مشورت دهند. جرد برنشتاین اولین اقتصاددان ارشد در حلقه مشاوران بایدن در دولت اوباما بود. تیم اقتصادی دولت بایدن جرد برنشتاین (Jared Bernstein) هدر بوشی نیز مشاور عالی سیاسی هیلاری کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ بوده است. هر دو آن‌ها طرفدار یک بسته محرک اقتصادی بزرگ برای کمک به کارگران و مشاغل آسیب دیده از رکود ناشی از پاندمی کرونا هستند. تیم اقتصادی دولت بایدن  هدر بوشِی (Heather Boushey)هر دوی آنها از یک مدرسه اقتصادی لیبرال با رویکرد متمایل به حمایت از کارگران می‌آیند. رویکردی که افزایش نابرابری را تهدیدی برای اقتصاد قلمداد می‌کند و بر تلاش‌های دولت برای حمایت و توانمندسازی کارگران تأکید دارند.

۶. آدِوال آدِیِمو (Adewale Adeyemo) معروف به والی (Wally): مشاور اقتصادی ارشد حوزه بین‌المللی در دولت اوباما، به عنوان قائم‌مقام وزیر خزانه‌داری در نظر گرفته شده است.

 تیم اقتصادی دولت بایدن آدِوال آدِیِمو (Adewale Adeyemo)

وی که یک مهاجر نیجریه‌ای‌تبار است، در دولت اوباما زمانی‌که مشاور ارشد و معاون رئیس ستاد کارکنان بود، تجربه گسترده کاری در وزارت خزانه‌داری دارد.

۷. برایان دیز (Brian Deese): دستیار اقتصادی سابق اوباما که به هدایت تلاش‌های دولت برای نجات صنعت خودروی آمریکا کمک کرد، طبق گفته ۳ منبع مطلع، برای هدایت شورای اقتصاد ملی انتخاب شده است.

 تیم اقتصادی دولت بایدن برایان دیز (Brian Deese)

آقای دیز از افراد باسابقه در سیاستگذاری اقتصادی است که در دولت اوباما به عنوان سرپرست دفتر مدیریت و بودجه، معاون رئیس شورای اقتصادی، و نیز مشاور ویژه در زمینه تغییر اقلیم خدمت کرده است.

با این حال نام وی در بین ۶ نامزد اعلامی در روز دوشنبه نبود و احتمالاً در دور بعدی اعلام نامزدهای کابینه برایان دیز هم به تیم اقتصادی دولت بایدن می‌پیوندد. مراسم معارفه نامزدها روز سه شنبه برگزار می‌شود. 

معنای ضمنی گزینه‌های اقتصادی بایدن

بایدن با انتخاب‌هایی که به تأیید سنا نیاز دارد، سیگنال واضحی را ارسال می‌کند مبنی بر اینکه "سیاستگذاری اقتصادی در دولت وی توسط متفکران لیبرال با تمرکز جدی بر توانمندسازی کارگران به عنوان ابزاری برای رشد اقتصادی" شکل می‌گیرد.

او تیمی متشکل از چهره‌های برجسته و مجرب در زمینه نیروهای کار سازمان‌یافته و کارگران به‌حاشیه رانده‌شده را گرد هم آورده تا نشان دهد که تمرکز اولیه دولتش بر تلاش برای تسریع و گسترش سودهای حاصل از بهبودی رکود اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا است.

تیم اقتصادی دولت بایدن

این انتخاب‌ها بر اساس تعهدی است که بایدن دو هفته پیش در نشست با گروه‌های تجاری داده بود، مبنی بر اینکه «قدرت اتحادیه‌های کارگری در دولت وی افزایش خواهد یافت». آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که تیم بایدن در ابتدا باید تمرکز خود را بر افزایش هزینه‌های فدرال در راستای کاهش بیکاری و گسترش یک شبکه ایمنی جهت پشتیبانی از خانوارهایی که همچنان از ادامه شیوع ویروس و کندی بهبودی اقتصادی رنج می‌برند، بگذارد.

بایدن به نشانه اینکه قصد دارد تا بر گسترش ثروت اقتصادی تمرکز کند، او مسئله برابری و توانمندسازی کارگران را در مقدمه بیانیه مطبوعاتی اعلام تیم اقتصادی دولت قرار داد و اعلام کرد که این تیم به دولت آینده کمک خواهد کرد تا "اقتصادی را بسازیم که به یکایک افراد در سراسر آمریکا یک فرصت منصفانه و یک شانس برابر جهت پیش افتادن دهد."

انتخاب‌های بایدن شامل جنت لوییس یلن، رئیس سابق فدرال رزرو که در صورت تأیید اولین زنی است که به عنوان وزیر خزانه‌داری خدمت می‌کند؛ سسیلیا رُوس از دانشگاه پرینستون، که اولین سیاه‌پوستی خواهد بود که ریاست شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید را بر عهده دارد؛ و نیرا تاندن از اندیشکده مرکز پیشرفت آمریکا که در صورت تأیید اولین زن رنگین‌پوستی‌ است که دفتر مدیریت و بودجه را اداره می‌کند. هر سه آن‌ها بر تلاش برای افزایش درآمد کارگران و کاهش تبعیض نژادی و جنسیتی در اقتصاد متمرکز بوده‌اند.

BeFunky-collage2E-ink

نیرا تاندن در ماه فوریه گفته بود که افزایش شکاف و نابرابری درآمدی در دهه‌های گذشته نتیجه "دهه‌ها حملات محافظه‌کارانه به حق سازماندهی کارگران" است و اتحادیه های کارگری "وسیله قدرتمندی برای انتقال کارگران به طبقه متوسط ​​و حفظ آنها در این طبقه هستند."

 تیم اقتصادی دولت بایدن نیرا تندن (Neera Tanden)

دو نامزد دیگر بایدن برای شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید، جرد برنشتاین و هدر بوشِی، اقتصاددانانی هستند که مدتهاست خواستار پیشبرد سیاست‌هایی در جهت ارتقاء کارگران و حقوق کار هستند. این دو اقتصاددان در تهیه دستورکار کمپین انتخاباتی بایدن به وی مشاوره دادند تا برنامه‌ای را تدوین کند که شامل چندین هدف بلندمدت برای سازمان‌یافتگی حوزه کار است، مانند افزایش حداقل دستمزد فدرال و تقویت الزامات "خرید کالای آمریکایی" در قراردادهای فدرال.

تیم اقتصادی دولت بایدن

رد پای تمایل تیم اقتصادی بایدن از هزینه‌های کسری بودجه برای تقویت اقتصاد در بحران فعلی را می‌توان در مقاله‌ای که نیرا تاندن و هدر بوشی با همکاری ۲نویسنده دیگر در ماه مارس منتشر کردند یافت. آن‌ها از سیاست‌گذاران خواستند تا هزینه‌های زیادی را برای کمک به مردم، مشاغل و دولت‌های ایالتی و محلی که متحمل رکود اقتصادی شده‌اند، صرف کنند.

آنها نوشتند: "با توجه به بزرگی بحران، اکنون وقت آن نیست که سیاست‌گذاران هنگام بررسی گام‌های لازم نگران افزایش کسری‌ها و بدهی‌ها باشند."

ناامیدی جناح مترقی

این انتصابات ممکن است جناح مترقی حزب دموکرات را به این دلیل که ایده‌های‌شان را به اندازه کافی در تصمیمات پرسنل اولیه بازنمایی نمی‌کند، ناامید کرده باشد.

گروه های مترقی همچنین با استناد به اظهارات پیشین جنت یلن و نیرا تاندن این نگرانی را مطرح کرده‌اند که با فروکش کردن شیوع کرونا تیم بایدن ممکن است خیلی سریع به تلاش برای کاهش کسری بودجه فدرال روی آورد.

اقتصاددانان چپ با هزینه‌های کسری بودجه به طور فزاینده‌ای موافقت داشته‌اند و جنت یلن مدت‌هاست که مداخله دولت را به عنوان راهی برای تداوم حرکت اقتصاد در مواقع بحرانی ترجیح می‌دهد. اما در عین حال او گفته است که بار بدهی آمریکا پایدار نیست و به طور کلی با وضع مالیات به عنوان روشی برای جبران هزینه‌ها موافق است.

یک انتخاب جنجالی

به طور خاص، تصمیم به انتخاب نیرا تاندن، چهره‌ای جنجالی و پارتیزانی در حزب دموکرات، می‌تواند اختلاف درون‌حزبی و نبرد بین حزبی برای گرفتن تأییدیه سنا را به اوج خود برساند.

نیرا تندن

اعلام نام نیرا تاندن بیش از هر نامزدی تاکنون مناقشه‌برانگیز بودهاست. جناح چپ حزب دموکرات (مترقی‌ها) از یک‌سو، و جمهوری‌خواهان از سوی دیگر به صراحت با نامزدی وی مخالفت کرده‌اند.

یک سخنگوی جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس، گفت که تاندن «جریان بی‌پایانی از اظهارات تفرقه‌انگیز و تحقیرآمیز درباره سناتورهای جمهوری‌خواهی که به رای آنها نیاز خواهد داشت، دارد. تاندن هیچ شانسی برای تأیید شدن ندارد.»

بعید است جمهوری خواهان که در یک‌قدمی حفظ اکثریت در سنا هستند، از خانم تندن که به کمپین ریاست‌جمهوری هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ مشاوره می‌داد و یکی از صریح‌ترین منتقدان ترامپ بوده، به راحتی بگذرند.

با این حال انتظار می‌رود سایر گزینه‌های اقتصادی بایدن، کمتر بحث‌برانگیز باشند.

یک انتخاب تاریخی

تیم بایدن شامل چندین اقتصاددان حوزه کار ، از جمله جنت یلن است که یک قهرمان دیرینه کارگران بوده و در برخی مواقع نیز پیشنهاد کرده که بازار کار در سطح بیکاری بسیار پایین - که به عقیده برخی اقتصاددانان بی تدبیری است - ممکن است مفید باشد. اگرچه وی در دوره‌ای که رئیس فدرال رزرو بود، تمایل خود به یک بازار کار قوی را با نگرانی‌های تورمی و محدودیت‌های سیاسی متعادل کرد.

جنت یلن رئیس سابق فدرال رزرو و گزینه وزیر خزانه‌داری دولت بایدن

در اوایل سال ۲۰۰۰ یلن در مسیر متقاعد کردن کمیته تنظیم سیاسی فدرال رزرو کمک شایانی کرد تا هدف‌گذاری تورمی روی نرخ ۲درصد -به جای نرخ تورم صفر که آلن گرینسپن، رئیس وقت فدرال رزرو ترجیح می‌داد- بسته شود.

فدرال رزرو نرخ‌های خود را برای کند کردن اقتصاد و جبران فشارهای تورمی افزایش می‌دهد. بنابراین اگر هدف‌گذاری تورمی اندکی بالاتر باشد، درها را برای دوره‌های طولانی‌تری جهت استقراض ارزان باز می‌کند؛ امری که منجر به اقتصاد قوی‌تر و بیکاری پایین‌تر می‌شود.

زمانی که باراک اوباما در سال ۲۰۱۴ جنت یلن را به یکی از مهمترین و حساس‌ترین جایگاه‌های تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری اقتصادی جهان گماشت، اقتصاد با یک چهره تاریخ‌ساز مواجه شد. یلن حالا در ۷۴ سالگی به نقطه عطف دیگری در زندگی حرفه‌ای خود رسیده و آماده است تا به عنوان اولین زنی که وزارت خزانه‌داری را رهبری می‌‌کند، بار دیگر تاریخ ساز شود.

جنت یلن رئیس سابق فدرال رزرو و گزینه وزیر خزانه‌داری دولت بایدن

هنگام شروع کار یلن به عنوان رئیس فدرال رزرو، نرخ بیکاری ایالات متحده 6.7 درصد بود. وقتی او رفت، این میزان به 4.1 درصد رسیده بود. رئیس جمهور ترامپ علی‌رغم موفقیت یلن، سنت‌شکنی کرد و تصمیم گرفت او را برای دومین دوره ریاست فدرال رزرو منصوب نکند؛ ظاهراً به این دلیل که فکر می‌کرد، خانم یلن برای چنین شغل بزرگی، قد کوتاهی دارد! (قد یلن 5 فوت 3 اینچ یا حدود ۱.۶ متر است). ترامپ در عوض جروم پاول، وکیل جمهوری‌خواه را به عنوان جایگزین انتخاب کرد.

کسانی که یلن را سال‌ها می‌شناسند می‌گویند در کنار تخصص وی ، بزرگترین مهارت او، توانایی اجماع‌سازی است. جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مورد چگونگی بهترین کمک به اقتصاد، اختلاف دارند و یلن ممکن است بتواند یک تعامل دو حزبی صورت دهد - و با کمک فدرال رزرو دست در دست هم پیش بروند.

نکته دیگر اینکه یلن برای احترام به نظر هر دو جناح حزب دموکرات -لیبرال‌ها (ترقی‌خواهان چپگرا) و میانه‌روها (محافظه‌کاران مرکزگرا)- قدم‌هایی همسو با ایده‌های هر دو جناح برداشه است: چیزی که بایدن هنگام انتخاب او برای شغل خزانه‌داری به آن اشاره کرد.

در حالی که او به اندازه برخی افراد جناح ترقی‌خواه مانند سناتور الیزابت وارن، چپ‌گرا نیست اما او پیامدهای عظیم دستمزد راکد، نژادپرستی سیستمی و گسترش نابرابری در اقتصاد و جامعه را بخوبی درک می‌کند.

جنت یلن رئیس سابق فدرال رزرو و گزینه وزیر خزانه‌داری دولت بایدن

یلن به خونسردی معروف است، اما یکی از معدود افرادی که او را به هم ریخت، ترامپ بوده است. وی در سال 2019 به رادیو Marketplace گفت که ترامپ در مورد فدرال رزرو و سیاست های اقتصادی "درک کافی" ندارد.

در حالی که ترامپ سرانجام پاول را به عنوان رئیس فدرال رزرو معرفی کرد، وی به مشاوران خود گفت که تحت تأثیر یلن قرار گرفته و او را "زنی فوق العاده که کار فوق العاده‌ای انجام داده است" خواند.

جنت یلن اغلب در جلسات با نوشیدنی کک رژیمی با کت و شلواری که یقه کت آن بطور نمادین بالا زده بود، ظاهر می شود؛ انتخاب مدی که در محافل اقتصادی به اندازه نمادهای تزئینی روث بدر گینزبرگ در دادگاه عالی، برای زنان نمادین است.

جنت یلن رئیس سابق فدرال رزرو و گزینه وزیر خزانه‌داری دولت بایدن

یلن در فدرال رزرو، حدود ۲۸۰۰ کارمند، و بودجه‌ای در حدود 750 میلیون دلار را نظارت و مدیریت کرد. به عنوان وزیر خزانه‌داری ، یلن باید بر ۸۷۰۰۰ کارمند و بودجه ای در حدود 20 میلیارد دلار نظارت خواهد کرد. خزانه داری مسئول جمع آوری مالیات، صدور بدهی، چاپ پول، نظارت بر بانک‌ها و مشاوره به رئیس جمهور در زمینه سیاست های اقتصادی و مالی است.

مسیرِ تاریخ‌سازی جنت یلن

«اقتصادنیوز» بصورت خلاصه در قالب اینفوگرافی زیر نگاهی به مسیر تاریخ‌سازی جنت یلن داشته و در ادامه نیز به تشریح این مسیر پرداخته است.

تاریخ سازی جنت یلنجنت یلن، نخستین خزانه‌دار زن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید