گزارش اقتصادنیوز از نوسانات امروز بازار ارز و طلا

هجوم ناگهانی به بازار سکه تمام + جدول ونمودار

کدخبر: ۳۷۶۵۹۵
اقتصادنیوز: امروز 11 آذرماه 99، صحنه رکوردشکنی در بازارهای ارز و سکه بود.
هجوم ناگهانی به بازار سکه تمام + جدول ونمودار

به گزارش اقتصادنیوز حدود ساعت 3 بعدازظهر کمتر کسی حاضر بود سکه طرح امامی را زیر 12 میلیون و 100 هزار تومان به فروش برساند. در بازار  ارز هم دلار به بالای 26 هزار تومان رفت و روی عدد 26 هزار و 300 تومان قرار گرفت. سکه از اواخر آبان ماه کانال 12 میلیون تومانی را به چشم ندیده بود و بیشتر در آستانه سطوح حمایتی کانال های 10 و 11 میلیون تومانی نوسان می کرد. در بازار ارز هم آخرین بار دلار در اولین روز آذرماه، کانال 26 هزار تومانی را تجربه کرده بود.

دلایل متناقض رشد سکه و دلار

برخی فعالان باور داشتند، تصمیم جدید مجلس که به دنبال کاهش محدودیت های هسته ای است، سمت و سوی انتظارات بازار را تحت تاثیر قرار داد. در مقابل گروهی باور داشتند، اخبار مربوط به مجلس، تاثیر میان مدتی بر قیمت ها ندارد و تنها متضرران ارزی سعی کردند با جوسازی پیرامون آن، قیمت ها را بالاتر بیاورند. در حالی که عده ای این متغیر را در رشد بازار موثر می دانستند، دسته دیگری باور داشتند، بازار به طور طبیعی در انتظار پایان تعطیلات هست و در چنین شرایطی، برخی از معامله گران تصمیم گرفته اند که پیش از شروع رسمی آغاز به کار بازارها، خریدهای خود را بیشتر کنند. آن ها اعتقاد دارند، در  دو هفته اخیر به دلیل تعطیلات کرونایی، بسیاری از تقاضاها از بازار خارج شدند و با پایان تعطیلات وارد معاملات خواهند شد. برخی از معامله گران با چنین انتظاری از نیمه دوم روز یک شنبه خریدهای خود را به تدریج بالاتر آوردند.

اول احتیاط، بعد حمله

گروهی از فعالان عنوان می کنند، معامله گران در ابتدا با احتیاط وارد بازار ارز و سکه شدند. در واقع آن ها زمانی که احساس کردند در بازار سکه کف 10 میلیون و 500 هزار تومانی محکم است و در بازار ارز، دلار به راحتی به زیر 24هزار و 500 تومان نمی رود،خریدهای خود را بیشتر کردند. در واقع آن ها بی گدار به آب نزدند و تا زمانی که ریسک خرید کاهش پیدا نکرد، به بازار هجوم نیاوردند.

آینده کوتاه مدت سکه و دلار

بخشی از تحلیل گران باور دارند، بازار رشد بیش از اندازه ای را تجربه کرده است و انتظار دارند، برخی از معامله گران از فردا در صورتی که تقاضای جدیدی وارد بازارها نشود، سود خود از خریدهای پایین تر را به تدریج ذخیره کنند. به احتمال زیاد آن ها به نقاط مقاومتی 12 میلیون و 400 هزار تومانی در بازار سکه و 26 هزار و 500 تومانی در بازار ارز دقت خواهند کرد.

گروهی از تحلیل گران هم باور دارند، حباب سکه در روز سه شنبه به بالای 800 هزار تومان رسید. هر چقدر حباب سکه بیشتر شود، خرید آن پرریسک تر می شود و عده ای تمایل به فروش پیدا خواهند کرد. نکته جالب در روز سه شنبه آن بود که دلار بسیار کمتر از سکه رشد کرد. به نظر می رسد دلاربازان با احتیاط بیشتری به روند آینده بازار می نگرند. البته نباید از خاطر برد که برگشت اونس طلا به بالای هزار و 800 دلار هم تا حدی سکه بازان را تحریک به خرید بیشتر کرد.

بورس عقب افتاد

امروز بازارها نکته قابل توجه دیگری هم داشتند و آن هم عقب ماندگی بازار سهام با وجود ادامه روند مثبت بود. شاخص کل بورس  در روز سه شنبه حدود نیم درصد تقویت شد که قابل مقایسه با بازدهی طلا، دلار و خصوصا سکه تمام نبود. به گفته فعالان،اگر در سمت و سوی انتظارات اتفاقی رخ داده باشد، در روزهای آتی روند افزایشی سکه و دلار ادامه خواهد یافت، در غیراینصورت وقت اصلاح قیمت ها خواهد بود.

  • بازدهی بازارهای 11 آذر 99
  • روند بهای سکه و ارز 11 آذر 99
  • نوسانات بهای سکه 11 آذر 99
  • نوسانات بهای درهم 11 آذر 99
  • نوسانات بهای دلار 11 آذر 99
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید