منحنی بازدهی اوراق دولتی11 آذر ۱۳۹۹ منتشر شد + نمودار

طوفان به پناهگاه اقتصاد ایران رسید

کدخبر: ۳۷۶۵۸۲
اقتصادنیوز: امروز 11 آذرماه روند بازار اوراق بدهی دولت با دیروز کاملا متفاوت بود، دیروز شاهد رشد کم‌سابقه 175درصدی در معاملات بودیم، اما امروز با سقوط 50 درصدی مواجه هستیم.
طوفان به پناهگاه اقتصاد ایران رسید

به گزارش اقتصادنیوز امروز معاملات اوراق بدهی دولت کاهش 50 درصدی داشت و به 176 میلیارد تومان رسید. باید توجه داشت که نوسانات شدید در معاملات باعث ایجاد ریسک نقدشوندگی اوراق می‌شود و جذابیت این اوراق را برای سرمایه‌گذاری از بین می‌برد.

بازار بدهی به سبب نرخ‌هایی که از آن کشف می‌شود، می‌تواند مبنای انتظارات در دیگر بازارها باشد به عنوان بازار معیار اقتصاد شناخته شده و نوسان در این بازار موجب تلاطم در بازارهای دیگر می‌شود.

بازار بدهی اوراق دولت یکی از کم‌ریسک‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی است و به عنوان پناهگاه اقتصاد نیز از آن یاد می‌شود. در بازار اول سرمایه و نرخ بازدهی سررسید از سوی دولت تضمین شده است، در بازار دوم این اشخاص حقوقی و حقیقی هستند که بنا بر برآوردهای اقتصادی خود به خریدوفروش این اوراق می‌پردازند، با نوسانات گسترده در حجم معاملات بازار دوم، هرچند رقم اوراق  ونرخ بازدهی  اوراق از سوی دولت  تضمین شده است، اما  نرخ ریسک نقد شوندگی در بازار دوم کاهش می‌یابد.

در همین زمینه 

امروز به‌رغم کاهش شدید معاملات، نرخ‌های بازده نسبت به روز گذشته باثبات بود. نرخ بازده اوراق یکساله و دوساله با یک دهم افزایش به ترتیب به 17.57 و 20.12 درصد رسیدو نرخ بازده اوراق شش ماهه نیز به 14.46 درصد رسید که نسبت به روز گذشته تغییر نداشت.

در منحنی اوراق اندازه نقطه‌ها حجم معاملات در هر نماد را نشان می‌دهد، در تخمین منحنی بازده امروز شاهدیم در برخی نقاط به این نمادها وزن بیشتری داده شده است.

نرخ بازده اوراق آتی اما نسبت به دیروز تغییر چندانی نداشت و از محدوده 500 روز به بالا در حدود 22.9 ثابت ماند.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

 

منحنی اوراق بدهی11 آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید