نگرانی‌ بازار نفت از عدم تصمیم‌گیری صادرکنندگان

سه نفر بازی اوپک را بهم زدند

کدخبر: ۳۷۶۵۳۰
قیمت نفت خام در اولین روز ماه جدید میلادی، پس از نشست اوپک نزولی شد. این کاهش قیمت در حالی است که در ماه گذشته قیمت نفت خام بسیار صعودی بوده است. دلیل این کاهش چیست؟
سه نفر بازی اوپک را بهم زدند

به گزارش اقتصادنیوز، نخستین روز ماه دسامبر برای بازار قیمت نفت خام خوب نبود. بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت که ماه گذشته بیش از 20 درصد افزایش را تجربه کرد، اوایل روز سه شنبه کاهش یافت. قیمت بین المللی نفت برنت 47.56 دلار معامله شد که حدود 0.65 درصد کاهش داشت، در حالی که وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با 0.66 درصد افت به 45.02 دلار رسید.

هشدار وزیر انرژی الجزایر

اوپک هشدار داده است که «چالش‌های عظیم» ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا به طور احتمالی تا سال 2021 ادامه خواهد داشت ، زیرا گروه تولیدکنندگان نفت نتوانستند روز گذشته در مورد تمدید کاهش تولید خود به توافق برسند.

عبدالمجید عطار ، رئیس اوپک و وزیر انرژی الجزایر ، روز دوشنبه گفت: شوک به صنعت نفت بسیار گسترده است و تأثیرات شدید آن به طور احتمالی در سال‌های آینده بازتاب خواهد داشت.

رویترز روز دوشنبه گزارش داد به دلیل مخالفت سه فرد در هیئت تصمیم‌گیرنده بر میزان توافق تولید، اوپک مذاکرات خود را به پنج‌شنبه تعویق انداخت. رویترز البته به این اسامی اشاره نکرده است اما به نظر می رسد این سه نفر از اعضای قدرتمند اوپک بوده اند که توانسته اند بازی را بهم بزنند.

انتظار می‌رفت این گروه که از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام جهان تشکیل شده است ، مرحله بعدی سیاست تولید را در روز سه شنبه ترسیم کند.

اوپک

کاهش تولید فعلی

با ظهور تأثیر اقتصادی گسترده ویروس کرونا ، اوپک تولید را به مقدار بی‌سابقه 9.8 میلیون بشکه در ماه می کاهش داد. این گروه در ماه آگوست با کاهش نسبی در فعالیت های اقتصادی جهانی ، کاهش تولید را به 7.7 میلیون بشکه در روز کاهش دادند.

اما پیش‌بینی می‌شود این گروه میزان تولید نفت خود را برای ماه ژانویه به ۵.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهد. اما در حال حاضر با اجرای مجدد محدودیت ها در کشورها به دلیل موج دوم، نگرانی‌ها در این رابطه بیشتر شده است.

تقاضای نفت همچنان پایین است

اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در سال جاری به حدود 9/8 میلیون بشکه در روز کاهش یابد ، زیرا موج دوم همه گیری و محدویت های مربوط به آن باعث می شود که تقاضای نفت خام در سراسر جهان از بین رود. این کارتل پیش بینی می کند رشد اقتصادی جهانی 4.3 درصد سقوط کند.

در همین رابطه عبدالمجید عطار ، رئیس اوپک و وزیر انرژی الجزایر، گفت: راه بازیابی طولانی است و دست اندازهای زیادی خواهیم داشت. این گروه انتظار دارند سال آینده اقتصاد جهانی به رشد برگردد و با رشد 4.4 درصدی روبرو شود. به همین دلیل، رشد تقاضای نفت در حدود 6.1 میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید