رکوردزنی بهبودیافتگان کرونا همزمان با کاهش فوتی‌ها؛

ترس و امید در آمارهای آذرماه کرونا

کدخبر: ۳۷۶۴۱۸
در دهمین روز آذر بهبودی های روزانه کرونا به مرز 10 هزار نفر نزدیکتر شد و رکوردی جدید را ثبت کرد. با این حال نسبت ابتلا به تست هنوز در حد پایینی قرار دارد. بیم و امید
ترس و امید در آمارهای آذرماه کرونا

به گزارش اقتصادنیوز، روند درمان بیماری کرونا تا قبل از آذر ماه شیب کمی داشت. پیش از این ماه، آمار بهبود یافتگان کرونایی به زحمت به مرز 5 هزار نفر می رسید اما اکنون با گذشتن تنها 10 روز از آذر، تعداد بهبودیافتگان به روزی 10 هزار نفر نزدیک شده است. آیا این روند بهبودی به منزله کاهش شدت کرونا در ایران است؟

رکورد بهبودی در 10 آذر

با گذشت 10 روز از آذر ماه رکورد بهبودیافتگان روزانه کرونا در ایران به 9 هزار و 859 نفر رسید تا رکورد جدیدی را به ثبت رساند. این رقم نسبت به روز قبل که خود رکورد دیگری در این شاخه به حساب می آمد، 4.2 درصد رشد داشته است. میانگین رشد روزانه نیز در این ده روز در حدود 7 درصد محاسبه می شود که در مقایسه با دیگر ماه‌های کشور حد بالایی است.

سهم بهبودیافتگان کرونایی زیر ذره بین

اما این امر هنوز نتوانسته است روند کاهشی نسبت بهبودی را تغییر دهد. نسبت کل بهبودیافتگان بیماری کرونا به ابتلای تجمعی را نسبت بهبودی می نامیم. به عبارت دیگر این متغیر بیان می کند تاکنون چند درصد از بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته اند. این درصد را  می توان سهم بهبودی مبتلایان نیز معنا کرد. 

مقایسه ها نشان می دهد این سهم اکنون به کمترین حد خود از تابستان تا بحال رسیده است. چیزی در حدود 69 درصد. این درحالیست که این رقم در ابتدای تابستان حدی معادل با 80 درصد داشت. اماچنین کاهشی می تواند ناشی از چه عاملی باشد؟

کرونا 10 اذر

تداوم کاهش فوتی های کرونا

درتاریخ مورد بررسی 371 تن جان خود را از طریق ابتلای قطعی به بیماری کرونا از دست داده اند. این متغیر از 4 روز پیش شروع به کاهش کرده و اکنون نسبت به روز قبل خود 4.6 درصد افت را به ثبت رسانده است. ازسوی دیگر مقایسه شمار جانباختگان امروز با همین رقم در ماه پیش نشان از افتی 3.9 درصدی دارد.

از سوی دیگر، حد سرایت این بیماری در 10 آذر نسبت به روز قبل 3 درصد افزایش یافته و به رقمی معادل با 13 هزار و 321 نفر رسیده است. این رقم در مقایسه با موقعیت مشابه خود در آبان 70 درصد رشد را نشان می دهد.

مقایسه دو بخش فوتی ها و مبتلایان نشان می دهد که افت مرگ و میر کرونا در قیاس با رشدی که در خصوص ابتلا مشاهده شده تقریبا ناچیز بوده است. اما اگر بخواهیم که تنها به این دومتغیر بسنده نکنیم و دامنه تحقیق خود را وسعت دهیم می توانیم شیوع کرونا را از نمای تست های روزانه نیز مشاهده کنیم.

کرونا 10 اذر

رکورد تست های روزانه 

در یک اتفاق عجیب در دهمین روز تقویم کرونایی ایران، میزان تست های روزانه کرونا دقیقا با روز قبل برابر شد. به این ترتیب نهم و دهم آذر ماه رکورد بالاترین تست روزانه را به نام خود به ثبت رساندند. این میزان معادل با 43 هزار و 396 تست بوده است. 

آماری که می تواند به صورت روزانه نشانی از حدشیوع کرونا را در خود داشته باشد نسبت ابتلا به تست در هر روز است. این نسبت اکنون به 30 درصد رسیده و درمقایسه با یک ماه پیش خود 9.15 واحد درصد افزایش یافته است. یعنی حتی در شرایطی که برخی آمار های کرونایی دچار ریزش شده اند، هنوز پاسخ 30 درصد تستهای کرونا در هر روز مثبت است . این متغیر در موقعیت مشابه خود در آبان 21.54 درصد بوده است.

گرچه آمارهای چند روز اخیر امیدهایی برای افزایش تعداد بهبودیافتگان و کاهش فوتی ها را ایجاد کرده است اما میزان شیوع کرونا هنوز در محدوده خطرناکی قرار دارد. این حد از ابتلای روزانه نشان میدهد هنوز باید فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی و اقدامات پیشگیرانه در خصوص مبارزه با کرونا را جدی گرفت.

کرونا 10 اذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید