ربیعی: می‌توانستیم با کمی دقت ترور شهید فخری‌زاده را ناکام بگذاریم/ مصوبه مجلس کمکی به لغو تحریم‌ها نمی کند

علی ربیعی، سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به ترور شهید محسن فخری‌زاده، گفت: دانش هسته‌ای ما ترور شدنی و برگشت پذیر نیست. مردم ما پس از این اتفاق هوشمندتر و متحدتر برای حفظ منافع ملی شدند.

ربیعی افزود: این ترور با برنامه‌ریزی قبلی برای رسیدن به چند هدف از جمله ناامید کردن در پیروزی برای به عقب راندن فشار حداکثری، ایجاد سردرگرمی در استراژی ایران، برهم زدن امنیت منطقه، انجام گرفت.

وی افزود: تروریست ها موتور پیشرفت های ایران را نمی توانند متوقف کنند. آنها سعی در جبران ضعف خود دارند. آنها می کوشند با بزرگنمایی اقدام حقارت آمیزشان، به ذهن و اراده ما رخنه کنند.

سخنگوی دولت گفت: در مورد این ترور، سازمان‌های جاسوسی زیر پوشش ما قرار داشتند و محل وقوع ترور پیش بینی شده بود و کمی با دقت و رعایت پروتکل‌های امنیتی، می‌توانستیم این جنایت را ناکام بگذاریم. دستگاه‌های امنیتی برای عدم تکرار وقوع این اتفاقات تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و فارس بخوانید؛

* تروریست ها به ضعف بنیادی خود آگاهند و می دانند موتور پیشرفت های علمی ایران را نمی توانند متوقف کنند و در مقابل عزم و اراده ایران و ایفای نقش موثر در صلح، امنیت و جامعه جهانی و باز داشتن ایران از برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای، اقدامی زبون و حقیرانه سامانه دادند.

* تروریست ها با شگرد شیطانی سعی در جبران ضعف خود دارند. آنها در همراهی با پادوهای رسانه ای خود می کوشند با بزرگنمایی اقدام حقارت آمیزشان و لاپوشانی نیات سیاسی پلیدشان به ذهن و اراده ما رخنه کنند که البته چنین اجازه پیدا نکرده و نخواهند کرد. در همین حال، دستگاه های امنیتی مثل همیشه، برای بهبود هرچه بیشتر رویه های امنیتی و اطمینان از عدم تکرار این اتفاق های ناگوار تمام تلاش خود را بکار خواهند گرفت.

* دولت از همان نخستین ساعت های انتشار بیانیات مقام معظم رهبری، بر اساس دو رهنمود ایشان، خود را متعهد کرد که دستور کار خود را در این رابطه بر اولاً بسیج تمام قوای خود را برای پیگیری و مجازات عاملان و آمران این جنابت و ثانیاً اطمینان از تداوم راه پرفروغ شهید فخری زاده و مجموعه ای بزرگ از دانشمندان ما در صنایع گوناگون با شتابی توقف ناپذیر و اراده ای راسخ تر از قبل، سامان بدهد. در راستای این تعهد، این حق برای ملت ایران محفوظ  هست که پاسخی قاطع که خود،  «کیفیت، ابعاد، زمان و مکان آن» را تعیین خواهد کرد داشته باشد.

*{ در مورد آخرین وضعیت بودجه ۱۴۰۰}: لایحه بودجه فردا تقدیم می‌شود. وابستگی به نفت در بودجه سال اینده افزایش پیدا نمی‌کند. سیاست های انبساطی برای تحرک اقتصاد در بودجه در نظر گرفته شده است اما به هیچ وجه باعث تورم نمی‌شود. 

* بنابر گزارش ارائه شده از بهبود مسیر رشد اقتصادی از فصل دوم ۱۳۹۹ پیش بینی می شود که در پایان سال  به رغم فشارها و جنگ اقتصادی و با وجود اینکه رشد ارزش افزوده نفت و گاز طبیعی ما کاهش داشته است. در گروه کشاورزی ۲.۱ درصد، صنایع و معاون ۳.۳ درصد،  در صنعت ۶.۳ درصد و خدمات ۱ درصد رشد خواهیم داشت.

* بنابراین رشد تولید ناخالص داخلی ما به ۱.۱ درصد و رشد ناخالص داخلی بدون نفت ۱.۸ درصد در پایان سال خواهد بود.لایحه بودجه هنوز در حال تکمیل می باشد و لذا اجازه دهید بودجه نهایی شود و سپس شاخص های بودجه و میزان فروش نفت و قیمت را تشریح نماییم.

* همچنین بنابر گزارش ارائه شده از بهبود مسیر رشد اقتصادی از فصل دوم ۱۳۹۹ پیش بینی می شود که در پایان سال  به رغم فشارها و جنگ اقتصادی و با وجود اینکه رشد ارزش افزوده نفت و گاز طبیعی ما کاهش داشته است. در گروه کشاورزی ۲.۱ درصد، صنایع و معاون ۳.۳ درصد،  در صنعت ۶.۳ درصد و خدمات ۱ درصد رشد خواهیم داشت. بنابراین رشد تولید ناخالص داخلی ما به ۱.۱ درصد و رشد ناخالص داخلی بدون نفت ۱.۸ درصد در پایان سال خواهد بود.

*{ در مورد طرح محدودیت‌های کرونایی}: پس از اعمال تعطیلی های گسترده و رعایت رضایت بخش مردم آمارها نشان می‌دهد تعداد بستری ها کاهش پیدا کرده و روند نزولی دارد. با این روند پیش بینی می‌شود مرگ و میر در آینده کاهش خواهد داشت. گزارشها حاکی است اکثر استانها نسبت به هفته های قبل وضع بهتری را دارد.  

* نگرانی این روزهای ما در استانهای جنوبی است. به خاطر زمستان دیررس در این استانها همراه با روشن شدن وسایل گرمایشی و بسته شدن پنجره‌ها، جابجایی هوا و تهویه مناسب با مشکل روبرو خواهد شد. بنابراین به شهروندان استانهای جنوبی توصیه می‌کنیم از اجتماعات فامیلی و غیر ضرور در منازل و محل های سربسته خودداری نمایند.

* در این مرحله برنامه اصلی برای قطع شیوع تمرکز بر روی قطع حرکت ویروس بوسیله مبتلایان می باشد. مجموع مبتلایان حدود ۳ درصد جامعه می‌باشد. شناسایی آنها را شروع کرده‌ایم  و ردیابی ها برای قطع انتقال و تسری ویروس با شدت ادامه خواهد داشت کنیم. از هموطنان مبتلا می خواهیم با مراعات، عدم تماس و خود قرنطینه کردن به مسئولیت خود در قبال دیگران عمل کنند.

* انتظار می رود انتشار ویروس با رعایت پروتکل های بهداشتی را متوقف کنیم. از مردم می خواهیم کمک کنند برای کمتر شدن انتقال ویروس. اگر مبتلایان همکاری کرده و قرنطینه را رعایت کنند بدون آسیب به معشیت مردم کار را ادامه خواهیم داد.

*{ به مناسبت روز مجلس}: فرصت را مغتنم شمرده روز مجلس را به همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبریک عرض می‌کنیم. بدون تردید صندوق های رای متنضمن آرمانهای انقلاب اسلامی، امام راحل و قانون اساسی ما و نیز تداوم دهنده حضور مردم در اداره امور کشور است. ۱۲ آذر روز همه پرسی قانون اساسی یعنی این که ایران میهن قانون اساسی است. هویت ملی ما در چنین روزی با قانون اساسی عجین شد. قانون اساسی نهادی است  که در تکوین آن در همه مراحل انتخاباتی و همه پرسی،  همه ملت با همه رنگها و تنوعات قومی و سیاسی مشارکت کردند.

* قانون اساسی ظرفیت های بالایی دارد که می تواند در مواجهه با آزمون های زمانه در معرض ظرفیت سازی قرار بگیرد. قانون اساسی کشور ما در حقیقت یک متن مردمی و یک "مردم نامه" درخشان است. این سند درخشان از همان ابتدا حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش را یک حق الهی می داند. قانون اساسی به این ترتیب یک بار برای همیشه به آن شبهه قرون وسطایی که میان حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و باور توحیدی القای تضاد می کرده پاسخ تاریخی داده است. حقوق شهروندی روح و بنیاد قاتون اساسی را تشکیل می دهد و بنابراین  تدوین منشور حقوق شهروندی به تنهایی حکایت از ظرفیت های بی بدیل این سند استوار است.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام فوری برای لغو تحریم ها}: در جلسه روز یکشنبه دولت جناب آقای امیری معاون پارلمانی رییس جمهور طرح نمایندگان را در دولت مطرح کردند. اعضای دولت در رابطه با موضوع بحث و بررسی کردند.

* به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه ای بوده است هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می رسد مجلس هم نمی تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیتهای قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.

* آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشت تحریم ها است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها می شود، در اینصورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نمی بود.

* ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت ترین تحریم های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم. بنابراین اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» باشد، بر اساس تجربه های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم ها نمی کند.

* امروز بیش از ۳ تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می کنیم که این میزان تقریبا و حدودا با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند. بنابراین برجام تاثیری بر حجم و کمیت عددی اورانیوم غنی شده هم نداشته است. به این ترتیب، هیچگونه جای نگرانی نیست. امیدواریم هر تصمیمی گرفته می شود، همه جوانب آن سنجیده شود.

*{ دولت درباره انتقاد نمایندگان از برخی اقدامات دولت}: تصمیم همه ما در دولت و تاکید رئیس جمهور این است که وارد نزاع های سیاسی بیهوده نخواهیم شد. امروز مساله اصلی عبور دادن سالم مردم رنج کشیده و با زندگی سخت از این جنگ اقتصادی است. مردم به اندازه کافی از تحریم ها و جنگ اقتصادی آسیب دیده اند .

* متاسفانه این روزها شاهد برخی الفاظ ناشایست نسبت به معتمدین مردم و رهبری هستیم. ارزش والای افرادی همچون آقای ظریف با این سخنان خدشه‌دار نخواهد شد.متاسفم که عده‌ای فاصله بین نقد و انتقاد و تهمت های دروغ آمیز را نمی‌دانند و آداب حکومتداری بر مردم را رعایت نکرده و برآیند فضیلت جامعه نیستند.

* البته خوشحالیم که مردم به این نوع ادبیات اهمیت زیادی نمی دهند. به تجربه تاریخی خودم معتقدم سالهایی که در آن به سر می‌بریم از حساس‌ترین و مهمترین سالهای حیات ما در دهه های اخیر است. موجودیت ایران، اقتدار ایران و ثبات و پایداری زندگی مردم دلبسته تصمیمات درست است. نباید عده ای با اهداف کوتاه مدت سیاسی آنچنان سخن بگویند که برای آینده کشور فضای نامناسب ایجاد شود.

* ما به سرمایه های اجتماعی و اعتماد مردم بیش از هر زمانی نیازمندیم. مردم قاضی نهایی هستند و در دورانی که همه چشم ها به تحولات ایران دوخته شده بیشتر به دیدگاه‌ها و منش ها پی می برند. در نهایت تاکید می‌کنم دولت وارد این حاشیه ها نمی‌شود و گذراندن جامعه در  این مراحل سخت رسالت امروز دولت است.

*{ در پاسخ به موضع گیری هایی مبنی بر اینکه نباید در زمین دشمن بازی کنیم و در دام آنها بیفتیم }: اشاره مسئولان به اجتناب از تشدید تنش و افتادن در دام دشمنان یک استراتژی کلی و همیشگی بوده و به حادثه معینی منحصر نیست. 

* قطعا پاسخ ما آنطور نباید باشد که دشمن می‌خواهد. ترور اهداف مختلفی دارد. تروریسم علاوه بر ترور انسانها به دنبال ایجاد تنش و دستیابی به اهداف خود می باشد. که هر دوی اینها ترور  و تنش یک واحد به هم پیوسته است. قطعا هر ترور این چنینی اهداف پیاپی را دنبال می‌کند. یکی از این اهداف ایجاد تنش و سوء استفاده از آن است.

* از طرف دیگر، اجتناب از تشدید تنش به معنای بی پاسخ گذاشتن اقدامات قانون شکنانه و متجاوزانه هم نیست. پاسخ باید همه جانبه باشد هم اهداف دولت تروریسم را خنثی کند و هم به حملات آنها پاسخ داده شود.

* ما بعد از پایان بررسی همه ابعاد و جنبه های حوادث اخیر، اقدامات تنبیهی مقتضی را علیه عاملان ارتکاب جرایم در چارچوبی متناسب و در زمان و مکانی درست و به نحوی انجام خواهیم که اطمینان پیدا کنیم به سیاست ما مبنی بر عدم بازی در زمین دشمنان آسیب نخواهد زد. در این شرایط حساس، از همگان این درخواست دارم بانگاه سیاسی به این سخنان نگاه نکنند.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته‌اند که سیستم اطلاعاتی ترور فخری زاده را پیش بینی کرده بود آیا نامه یا هشداری به نهادها و مسئولان مرتبط حفاظتی ارسال شده بود؟}: مناسب است مطالب مربوط به اظهارات آقای شمخانی را از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیگیری کنید. 

* بنابر بر گزارش مطرح شده در دولت، در جریان حادثه شهادت شهید گرانقدر فخری زاده، وزارت اطلاعات با اشرافی که داشته از چند ماه قبل و حتی چند روز قبل از حادثه، اطلاعات لازم را در قالب "هشدار انجام عملیات تروریستی" به صورت دقیق، با جزییات و ذکر مکان های احتمالی و اهداف عملیات در اختیار سازمان ها و نهادهای حفاظتی مربوطه قرار داده بود.

* دبیر شورای عالی امنیت ملی هم اشاره کردند که چون در ۲۰سال اخیر به صورت دائمی خبر ترور ایشان آمده بود شاید علت عادی گرفته شدن خبر باشد. رییس جمهور نیز دستور بررسی و پیگیری این موضوع را داده اند و با دلسوزی و دقت همه نهادهای اطلاعاتی در کشور این موضوع آسیب شناسی خواهد شد.

*{ در ادامه اظهار نظر در مورد ترور اخیر یکی از دانشمندان هسته ای کشور و اینکه برخی این ترور را به دیدار شهید فخری زاده با آمانو مرتبط دانستند}: ما عادت کرده ایم عده ای همیشه از آب گل آلود برای منافع جناحی و سیاسی خود ماهی بگیرند. چه بر سوار شدن بر رنج و درد مردم و چه مصادره از داغ های ملی. معلوم نیست به چه قیمتی از مصالح ملی می خواهند از این نمد کلاهی برای خود ببافند. 

* همانطور که پیش از این مسئولان سازمان انرژی اتمی رسما گفته اند، شهید فخری زاده هیچگاه با هیچ مقامی از آژانس بین المللی انرژی هسته ای دیدار و مذاکره نکرده است. شهید فخری زاده از ابتدای دهه ۱۳۸۰ و در جریان مذاکرات هسته ای با سه کشور اروپایی به نوعی در مذاکرات شرکت داشت و چهره ای شناخته شده بود. سوءاستفاده سیاسی از شهدا و آغشته کردن نام آنها به دروغ و تهمت با انگیزه های سیاسی نگران کننده است و نوعی جفا در حق آنهاست. 

*{ با اشاره به اینکه حادثه ترور با همه ابعاد و جزییات آن توسط دبیرخانه شعام در حال بررسی است}: ما همه را دعوت می کنیم که از قضاوت های شتابزده به ویژه درباره عملکرد نهادهای امنیتی مسئول خودداری کنند. متاسفانه برخی انتقادها از عملکرد این دستگاه ها به خصوص در روزهای اول از وزارت اطلاعات و دولت بدون دانش و آگاهی از جزییات بوده و درست نبودند. 

* آنچه  مسلم است و نیز مسئولان ارشد در جریان قرار گرفته اند وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی وظیفه خود را در زمینه اشراف در اصل  قضیه ترور و اطلاع رسانی و هشدار قبل از حادثه انجام داده است. ولی این احتمال وجود دارد که برخی جوانب و پروتکل های حفاظتی با دقتی که انتظار می رود رعایت نشده باشد. اما در هر حال ما اطمینان داریم که دستگاه های امنیتی در رفع نواقص و اصلاح و بهبود مداوم عملکردهای شان مصمم و کارآزموده هستند و همچنان با قاطعیت به انجام وظیفه خود ادامه خواهند داد.

*{ در خصوص علت تاخیر در برگزاری جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا و شائبه های سیاسی در این خصوص}: در مواردی که نیاز به تصمیم‌گیری فراتر از قوه مجریه داشتیم جلسات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل می‌شد که در دو سال گذشته این شورا هر کجا که لازم بود ۵۰ جلسه برگزار کرده است، در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به دلیل شرایط کرونا تعداد جلسات کمتر شد و با توجه دستور کارهایی که داریم، جلسه برگزار خواهد شد

* جلسات شورای هماهنگی قوا بر حسب فرمان مقام معظم رهبری در موقع ضرورت و برای اخذ تصمیمات فراقوه ای و انجام هماهنگی های مقتضی بین قوا در حوزه اقتصادی، تشکیل می شود و جلسه اخیر آن هم در هفته گذشته در محضر معظم له برگزار شد. اینکه تاخیر در برگزاری جلسات این شورا به شائبه های سیاسی ربط داده شود درست نیست.

* متاسفانه عده ای عادت کرده اند همه پدیده های جامعه و کشور را از نگاه سیاسی تحلیل می کنند در حالی که اینطور نیست و اگر اختلافی در این جلسات هم بوده، اختلاف نظر کارشناسی بوده و اختلاف سیاسی نیست و دبیرخانه این شورا و جلسات فعال است.

*{ در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست ایران در نشان دادن عکس العمل  نسبت به ترور اخیر}: ما در حال بررسی ابعاد موضوع  هستیم. به محض آشکار شدن همه جزییاتی که انتظار آن را داریم تصمیم های لازم اتخاذ خواهد شد. کسانی که مرتکب این ترور و جنایت شدند، باید مطمئن باشند که تاوان آن را خواهند پرداخت اما در مکان، زمان و به شیوه ای که ما انتخاب می کنیم. مطمئنا پاسخ قاطع و مجازات سنگین در انتظار تروریست‌هاست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.