محرک های اصلی صعود بورس کدامند/ بازار سهام سبزپوش می‌ماند؟

کدخبر: ۳۷۶۴۷۲
ورود پول حقیقی به بازار سرمایه آن هم با روندی آهسته نشان از بازگشت اعتماد به بازار دارد؛ اما سهامداران که از این مساله به شدت ترسیده اند، دست به عصا وارد معامله در بورس شده اند.
محرک های اصلی صعود بورس کدامند/ بازار سهام سبزپوش می‌ماند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از یک دوره 3 ماهه که بازار سرمایه ایران به دلایل مختلف وارد فاز اصلاح و ریزش شده بود، از هفته آخر آبان ماه و در روزهای گذشته روند مثبت بورس ادامه داشته است.

 

بسیاری از تحلیلگران بازگشت اعتماد به بورس را دلیل این مساله می دانند. اما علاوه براین موضوع، می توان ریسک بالای سایر بازارها مانند طلا و ارز و رکود همراه با کاهش قیمت در بازار خودرو و رکود عمیق در بازار مسکن را نیز بر این مساله تاثیرگذار دانست.

افراد حاضر در سایر بازارها با توجه به شرایطی که در این بازارها حاکم است، وارد بورس شده اند و ورود پول حقیقی به بورس که طی هفته گذشته و معاملات امروز رخ داده است، تائید کننده این ماجراست.

از دیگر سو، قراردادهایی که برای بازارگردانان در نمادهای مختلف بسته شده است، نیز در بازگشت اعتماد به بازار تاثیر به سزایی داشته است. اجباری شدن معرفی بازارگردان برای همه نمادها می تواند تا حدود زیادی مساله نوسان گیری از سوی شرکت های حقوقی را از بین برده و بازار به یک روند عادی و منطقی وارد کند.

پایان دوران تصمیمات خلق الساعه

البته ثبات در قانون گذاری و پرهیز از اعلام قانون های بدون پشتوانه و یک شبه نیز در یک ماه گذشته نیز بر بازگشت اعتماد و سبز شدن بازار نیز بی تاثیر نبوده است. در دوره های قبلی مدیریت بورس، قوانینی که روزهای چهارشنبه  و در آخرین ساعات روز اعلام می شد، روند بازار در هفته های بعد را تغییر می داد. اما در مدیریت جدید این قوانین خلق الساعه مانند دو تکه کردن بازار بر اصلاح عمیق بازار تاثیر زیادی داشته است.

ثبات در تصمیم گیری که در یک ماه گذشته و با ورود نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه به موضوع بورس رخ داده است، می تواند سهامداران را به سرمایه گذاری بلند مدت در بورس امیدوار کند و از خروج پول و ورود به سایر بازارها جلوگیری شود.

عمق بخشی به بازار با عرضه اولیه سهام

در حال حاضر که شرکت ها به دلیل بالا رفتن قیمت زمین، ارز و محصولات در حال ثبت افزایش سرمایه و افشای اطلاعات به منظور افزایش فروش و سود هستند، بهترین زمان برای بالا رفتن عمق بازار از طریق فروش سهام شرکت ها در بورس به عنوان عرضه اولیه است. عرضه اولیه ها که در ماه های گذشته به دلیل روند نرولی بازار متوقف شده است، می تواند به بازار سرمایه عمق بخشیده و توان مالی شرکت ها را نیز جهت تولید و صادرات افزایش دهد.

خارج شدن بازارهای داخلی از تب و تاب انتخابات آمریکا

پس از طی یک دوره یک ماه که همه بازارهای مالی و غیرمالی کشور در تب و تاب انتخابات آمریکا بودند و برخی بازارها به استقبال یکی از کاندیداها رفته بودند. پس از خوابیدن این تب حالا بازارهای مالی به یک ثبات رسیده اند و می توان دوره متعادلی را برای آنها در نظر گرفت. بازار ارز و طلا در تلاش برای ایستادن در مقابل کاهش قیمت هستند و عرضه کنندگان هر روز بیشتر وارد این بازارها می شوند تا بتوانند پول خود را به بازار سرمایه وارد کنند.

بازگشت آرام اعتماد به بورس

ورود پول حقیقی در دو هفته گذشته شاهد مثالی برای این ماجراست. افزایش صف های خرید و گسترش قدرت خریداران در این مدت مشهود بوده است. صف های خرید چند برابر چند هفته قبل شده است و تقریبا بیش از 70 درصد بازار را صف های خرید تشکیل می دهند.

افزایش میزان مبادلات به بالای 20 هزار میلیارد تومان یکی از نشانه های این موضوع است. البته باید از حمایت های صورت گرفته از بازار سرمایه توسط همه افراد و نهادها طی این مدت هم سخن به میان آورد. از ورود مجلس و تصویب قانون افزایش سرمایه شرکت های بورسی که در سازمان بورس معطل مانده است تا ورود قوه قضائیه و برخورد با افراد و شرکت هایی که رفتار قانونی در بازار نداشتند.

این اقدامات همه و همه در زمانی رخ داد که اعتماد به بازار در کمترین حد خود رسیده بود. برخی از نمادها از مردادماه که بازار به حالت اصلاح و سپس ریزش وارد شد، تا 80 درصد اصلاح داشتند که این مساله اعتماد به بورس را به شدت کاهش داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید