بیت‌کوین‌های تقلبی با قیمت‌ کمتر/ بازار کلاهبرداری در معاملات ارز دیجیتال داغ شد

کدخبر: ۳۷۶۴۷۷
مجرمان سایبری با ترفند فروش ارز با قیمت کمتر در بستر فضای مجازی، با شگرد فیشینگ اطلاعات بانکی افراد را سرقت و به برداشت غیرمجاز اقدام می‌کنند و یا بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال آنها را به سرقت می‌برند.
بیت‌کوین‌های تقلبی با قیمت‌ کمتر/ بازار کلاهبرداری در معاملات ارز دیجیتال داغ شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تبلیغ فروش ارز کمتر از قیمت بازار در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی نه از سوی صرافی‌ها بلکه از سوی مجرمان سایبری باهدف سوء‌استفاده از شهروندان است. پلیس فتا  هشدار می‌دهد که این روزها در فضای مجازی و به‌ خصوص کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی شاهد تبلیغ فروش ارز با قیمت کمتر هستیم و مجرمان سایبری در این ترفند، با تبلیغ ارز به قیمت کمتر از بازار به دنبال کلاه‌برداری از شهروندان هستند. احتمال گرفتار شدن در دام فیشینگ،‌ یکی از موارد مجرمانه در معاملات ارزی در بستر فضای مجازی است.

 

مجرمان سایبری با تبلیغات فراوان ارز ارزان در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی شهروندان را ترغیب به واریز بیعانه یا وجه برای خرید ارز می‌کنند و پس از دریافت بیعانه یا وجه، دیگر پاسخگوی مشتری نخواهند بود. در این شرایط همچنین احتمال فروش ارزهای تقلبی دور از انتظار نیست و ‌تنها در این خرید سرمایه شهروندان به سرقت رفته، بلکه به همراه داشتن این ارزهای تقلبی خصوصاً در کشور دیگر می‌تواند برای آن‌ها دردسرآفرین باشد.

مجرمان سایبری با تبلیغ در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، کارمزد دریافتی خود را بسیار پایین‌تر از دیگر صرافی‌های مجاز اعلام می‌کنند که باعث می‌شود افرادی که نیاز مبرم به حواله کردن مبالغی به‌صورت ارزی به کشورهای همسایه دارند، به آن‌ها مراجعه کرده و وجوه هنگفتی را به آن‌ها بدهند تا درزمانی معین به دست فردی در خارج از کشور برسد. این در حالی است که به گفته پلیس فتا، بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی هرگونه خریدوفروش ارز در فضای مجازی حتی برای صرافی‌های مجاز ممنوع است. البته اسامی صرافی‌هایی که با مجوز معتبر در حال فعالیت هستند در سایت بانک مرکزی وجود دارد که افراد می‌توانند خریدوفروش ارز را در این صرافی‌ها انجام دهند.

افزایش قیمت بیت‌کوین، بازار کلاهبرداری را گرم کرده است

در این راستا ابوالفضل عبدالهی -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این روزها بیشتر مردم با بازارهای مالی از جمله بازار بورس، بورس کالا و ارزهای دیجیتال آشنا هستند. از سوی دیگر ارزهای دیجیتال با توجه به ماهیتی که دارند و از آنجایی که برخی ارزها تحت کنترل دولت‌ها نیست و بیشتر ارزها هم در کنترل دولت‌های خارجی هستند که در ایران هیچگونه نظارتی بر آنها وجود ندارد، احتمال کلاهبرداری بیشتری را فراهم می‌کنند. این روزها که قیمت بیت‌کوین هم افزایش یافته، بازار را برای کلاهبرداری گرمتر کرده است.

وی با بیان اینکه هجوم مردم به یک کالا و خدمت، منجر به بالا رفتن قیمت و کلاهبرداری می‌شود، گفت: کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها اعلام می‌کنند که بیت‌کوین شما را با قیمت بالاتری خریداری می‌کنند و یا با قیمت پایین‌تر می‌فروشند؛ در هر دو حالت احتمال کلاهبرداری به‌شدت زیاد است. بسیاری از افراد، فریب این کلاهبرداری‌ها را می‌خورند و پول را انتقال می‌دهند، اما ارزی دریافت نمی‌کنند و کلاهبردار هم این پول را با روش های مختلف از سیستم مالی کشور خارج می‌کند.

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین ممکن است شما بیت‌کوین خود را به قیمت بالاتری به آنها فروخته، اما پولی به شما پرداخت نکنند و یا در بدبینانه‌ترین حالت، پولی که انتقال می‌دهند، پولی باشد که در سیستم مالی کشور مشکل دارد، به‌عنوان مثال کلاهبرداران به حساب شخص ثالثی دسترسی پیدا کرده و پول را از آن حساب به حساب شما واریز کنند که درآن صورت هم بیت‌کوین خود را از دست می‌دهید و هم گرفتار پول کلاهبرداری‌شده از حساب دیگر می‌شوید.

عبدالهی همچنین خاطرنشان کرد: بنابراین توصیه می‌شود کاربران در مواجهه با تبلیغات صفحات اجتماعی و صرافی‌هایی که هزینه‌هایی پایین‌تر از هزینه‌های موجود در سایت‌های معتبر ارائه می‌کنند، فریب این قیمت‌های پایین را نخورند و همچنین هنگام فرآیند خرید و فروش هم، موارد احتیاطی لازم را رعایت کنند تا متضرر نشوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید