نوار رکوردزنی کرونا در ایران قطع می‌شود؟

4 سناریوی ‌ریزش یکباره ‌آمار کرونا در ایران

کدخبر: ۳۷۶۲۸۵
در نهمین روز آذر شاهد افت جدی آمارهای تلخ کرونایی در تمام بخش ها بودیم. این آمارها چه تفسیری می تواند داشته باشد؟
4 سناریوی ‌ریزش یکباره ‌آمار کرونا در ایران

به گزارش اقتصادنیوز، کرونا در آذرماه با نوسانات روزانه ای که به ثبت رسانده است، متفاوت ظاهر شده است. آبان و مهر با یک روند صعودی، بیشترین رکوردهای روزانه را در این بیماری ثبت کرده بودند. اکنون پس از نوسانها در آمارهای قرمز و سیاه آذر، چند روزی است که شاهد کاهش آمارهای تلخ و افزایش آمارهای نگران کننده از این ویروس در ایران هستیم.  این ریزش ناگهانی در کدام بخشهای کرونایی بوده است؟ تلو تلو خوردن های آمارهای کرونا چه تفسیری  می‌تواند داشته باشد؟

کاهش قابل توجه شدت کرونا در ایران

نهم آذر ماه راویت گر کاهش قابل توجه شدت بیماری کرونا در ایران بود. بر اساس گزارش های وزارت بهداشت و درمان از آمار کرونا در کشور میزان جانباختگان به پایین ترین حد خود دریک ماه اخیر رسیدند.

از سوی دیگر شمار بهبودیافتگان این بیماری نیز رکوردی جدید را از بدو ورود کرونا به ایران به ثبت رساند.  این در حالی است که تستهای روزانه کرونا هنوز در حال ثبت رکورد است و نسبت ابتلای تجمعی به کل تست در بیشترین مقدار خود قرار دارد. اکنون این رکوردهایی که در نهم آذرماه به ثبت رسیده است چگونه تفسیر می شود؟

رکورد کمترین فوتی در یک ماه گذشته

آمار فوتی هایی که روز گذشته به ثبت رسید، از دهم آبان به بعد، کمترین حد فوتی ها بود. میزان جانباختگان در این روز نسبت به روز گذشته خود 0.51 درصد کاهش داشته و به 389 نفر رسید. این حد نسبت به یک هفته گذشته نیز منفی 14 درصد و نسبت به ابتدای آذرماه منفی 9.7 درصد ثبت شده است. این دومین روزی است که در مقطع زمانی مورد نظر شمار جانباختگان کرونایی به کمتر از 400 نفر تنزل پیدا می کند.

این کاهش اما تنها معطوف به فوتی ها نبوده است.

کرونا 8 آذر

کاهش حد ابتلا در کنار توقف رکورد زنی بیماران وخیم

در نهم آذر ماه شمار بیمارانی که به بیماری کرونا مبتلا شده بودند به 12 هزار و 950 نفر رسید. این رقم نسبت به روز قبل خود 3.4 درصد افت داشت و کاهشی قابل توجه در روزهای اخیر کرونایی به حساب می آید.

اما مهمترین اتفاقی که در روز جاری به ثبت رسید در خصوص بیماران بدحال کرونایی بوده است. پس از آن که شمار این بیماران رکوردی را در 12 مهر ماه رقم زد در روز های بعد از آن همواره بر مقدار آن افزوده شد و تا 54 روز بعد مشغول رکورد زنی بود. این اتفاق جزو نگران کننده ترین آمارهای کرونایی بود چرا که احتمال مرگ و میر از دریچه شمار بیماران وخیم می گذرد.

اکنون در 9 آذر ماه پس از آنکه روز گذشته حد بیماران وخیم به 5 هزار و 865 نفررسیده بود 6 نفر از این تعداد کاسته و به 5 هزار و 859 نفر تنزل پیدا کرد.

این کاهش در حقیقت نوار رکورد زنی هایی را که این بخش از آمارهای کرونا هر روز به ثبت می رساند را پس از گذشت نزدیک به دوماه قطع کرد. این اتفاق می تواند کورسویی از امید را در خصوص مبارزه با این بیماری را زنده نگه دارد.

در کنار این کم شدن های آمار های کرونایی، دو رکورد افزایشی نیز به ثبت رسید. 

رکورد بالاترین بهبودی روزانه

این پنجمین روزی است که آذرماه شاهد ثبت رکورد در تعداد بهبود یافتگان بر اثر بیماری کرونا بوده است. در 9 آذر ماه این رقم به حدی معادل با 9 هزار و 461 نفر رسید و تقریبا 700 نفر بیشتر از این تعداد در روز گذشته بوده است.

مقایسه آمارها در آذر ماه نشان می دهد که تعداد افرادی که  درمان شده اند، در ماه آذر به صورت متوسط روزی 7.5 درصد افزایش پیدا کرده است که رقم قابل توجهی به حساب می آید. اما رکورد افزایشی دیگر امروز از جنس رکوردهای بالا نیست.

کرونا 8 آذر

بیشترین تست کرونا با روند صعودی پاسخ های مثبت

شمار آزمایش ها در این روز به 43 هزار و 396 نفر رسید. این میزان بالاترین حد تست های روزانه در کشور از بدو ورود کرونا به ایران تاکنون بوده است. این رقم تقریبا در آذرماه همواره روندی صعودی داشته و بالاتر از 40 هزار نفر به ثبت رسیده است.

در این میان چنانچه تعداد کل مبتلایان به بیماری کرونا را به کل تعداد آزمایشهایی که تاکنون گرفته شده تقسیم کنیم، نشانه‌هایی از شیوع کرونا در ایران را می تواند در خود داشته باشد. در همین خصوص این رقم به حدی معادل با 15.6 درصد رسیده است. مقایسه این رقم از ابتدای آذرماه تا امروز نشان می دهد که روند کاملا صعودی بوده است. یعنی در هر روز نسبت ابتلا به تست تجمعی بیشتر از روز گذشته به ثبت رسیده است. 

اکنون سوال اینجاست که بالایی ها و پایینی های آمارهای کرونایی چه تفسیری خواهند داشت؟

سناریوی کاهش آمارهای کرونا

مشاهده آمارهای کرونایی در بخشهای قرمز و سیاه کرونا کاملا نشان از آن دارد که در این روز نسبت به روزهای گذشته شاهد افت و ریزشی در این بخشها بوده ایم. ازسوی دیگر صعود بخش بهبود یافتگان کرونا هم روی خوش دیگر آمار ها در این روز بوده است.

 اما بر فرض اینکه مبنا را بر صحت آمارهای کرونایی قرار دهیم این که این آمارها در طوفان ارقام کرونایی به طرز عجیبی شروع به کاهش در این روز داشته است چه علتی می تواند داشته باشد؟ 

برای پاسخ به این سوال چهار سناریو را می توان مطرح کرد؛

در سناریوی نخست می توان تنها روز گذشته را یک نقطه تصادفی در آمارهای کرونایی دانست. به این معنا که شاید بین تمام روزهای قرمز و سیاه کرونایی این روزِ حداقلی به صورت گذرا تجربه شده است.

در سناریوی دوم می توان به اثرگذاری آمارهای تلخ کرونا در مهر و آبان اشاره کرد. به این معنا که آمارهای تلخ و سیاهی که در آبان ماه به ثبت رسید سبب واهمه مردم از همه گیری کرونا شده باشد. بنابراین این گزش و دلهره ای که آمارها بوجود آوردند تلنگری بوده تا افراد جامعه به طور خود جوش به رعایت بیشتر موارد بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به این بیماری مبادرت ورزند. این امر می تواند سبب شود که آمارهای کرونا کاهشی را نسبت به روز های قبل خود تجربه کند که در این صورت می تواند این کاهش ادامه داشته باشد.

سناریوی سوم اشاره به قدرت تست  های کرونا می تواند داشته باشد. با توجه به آنکه تستهای روزانه کرونایی در بالاترین حد روزانه خود قرار گرفته است می توان این کاهش آمارهای تلخ کرونا را با این متغیر نیز توضیح داد. افزایش آزمایش ها در هر روز نشان از  توجه اشخاص به این بیماری و سهولت دسترسی به تست در روز های ابتدایی آذرماه دارد. این مهم سبب شده است که افراد زود تر از زمانی که بیماری به اوج خود برسد متوجه آن شوند و اقدامات جدی تری را در خصوص برطرف کردن و در مان آن انجام می دهند. در نتیجه برای درصد بیشتری از بیماران پیش از آنکه این بیماری به حد وخیم خود برسد درمان صورت می گیرد و در عمل شاهد کاهش بیشتر آمار فوتی ها و بیماران بدحال و بستری ها در زمینه بیماری کرونا هستیم.

چنانچه این سناریو عامل این کاهش بوده باشد نشان میدهد در دسترس قرار گرفتن آسانتر تست و توجه مردم به این بیماری می تواند از وخیم تر شدن این بیماری بکاهد و اگر این اقدام شدت بیشتری بگیرد می توانیم شاهد کاهش جدی تری در آمارهای تلخ این بیماری باشیم.

در سناریو چهارم می توان به اجرای طرح سیاست فاصله گذاری فیزیکی دولت اشاره کرد. هر چند که قضاوت در این مورد هنوز خیلی زود است ولی اگر چنانچه حتی این طرح عاملی برای کنترل  بیماری کرونا بوده باشد دو نکته دیگر باز هم مطرح می شود. 

یک اینکه آیا پس از برداشتن این طرح باز هم باید شاهد افزایش آمار های تلخ کرونایی باشیم؟

در ثانی چنانچه این اثر به این وسعت می تواند تاثیر گذار باشد چرا این اقدام زودتر در زمانی که آبان ماه شاهد خیز جدی آمارهای کرونایی بودیم رخ نداد. 

کرونا 8 آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید