گزارش اقتصادنیوز از آمار کووید 19 در اولین هفته آذرماه

ثبت قرمزترین هفته در تقویم کرونای ایران + نمودار

کدخبر: ۳۷۵۷۳۳
رکورد بیشترین میزان تست و ابتلای هفتگی کرونا در اولین هفته آذر ماه 99 به ثبت رسید. این در حالی بود که برای نخستین بار در فصل پاییز رشد هفتگی جانباختگان منفی شد.
ثبت قرمزترین هفته در تقویم کرونای ایران + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در هفتمین روز آذر99 رکورد ابتلای روزانه شکسته شد و از مرز 14 هزار نفر عبور کرد. آمار مبتلایان در این هفته ابتدا ریزشی موقتی داشته و سپس به تردیج افزایشی شد. همین امر سبب شد تا نخستین هفته آذر رکورد قرمزترین هفته را به نام خود ثبت کند. از سوی دیگر نوسانات در آمار فوتی‌ها در هفت روز گذشته موجب شد تا مجموع جانباختگان کرونا نسبت به هفته قبل کاهش یافته و روند صعودی این آمار را متوقف شود.

پس از آنکه درمهر ماه به صورت جسته و گریخته شاهد ثبت برخی رکوردها در آمارهای کرونایی کشور بودیم، آبان ماه با رکوردهای بی سابقه خود فرا رسید. در این ماه روند آمار کرونایی در شاخه ابتلا و فوتی مسیری صعودی را به ثبت رساند و تا آخرین روز آبان این مسیر حفظ شد. 

این در حالی بود که در آذر بر خلاف ماه قبل شمار فوتی ها به صورت نوسانی با دامنه ای به مراتب بالاتر ثبت شد. 

اکنون این افت و خیز آماری چه تصویری را از نخستین هفته این ماه در قیاس با دیگر هفته های پاییزی به تصویر می کشد؟

قرمز ترین هفته کرونا

در هفتمین روز آذر رکورد مبتلایان روزانه کرونایی به مرز 14 هزار نفر رسید. این میزان بالاترین حد روزانه مبتلایان در تمام مدت شیوع کرونا تاکنون بوده است. 

مرور آمارهای هرروزه وزارت بهداشت و درمان از مبتلایان کرونایی نشان از آن دارد که در ماه آذر به طور متوسط روزی 13 هزار نفر گرفتار این بیماری شده اند.

در همین خصوص میزان کل مبتلایان در این مقطع زمانی 94 هزار نفر بوده است. این حجم بالای مبتلایان در مدت زمان سپری شده از آذر سبب شد تا  هفته اخیر رکورد بیشترین ابتلای هفتگی را به ثبت برساند. از این رو می توان آن را قرمز ترین هفته کرونایی کشور توصیف کرد.

اما این تنها رکورد در مقطع زمانی مورد بررسی نبوده است. مسلما این حد از ابتلا نتیجه افزایشی چشمگیر در آزمایش های روزانه است.

کرونا هفته اول آذر

ثبت رکورد جدید در تست روزانه

از ابتدای ماه جاری شمار تست ها در هر 24 ساعت به طور متوسط 40 هزار مورد ثبت شده است. بنابراین مجموعا در هفت روز گذشته 288 هزار نفر مورد آزمایش قرار گرفته اند.

این رقم در مقابل تمام هفته های کرونایی خود یک رکوردی دیگر به حساب می آید. 

واضح است که افزایشی که در این شاخه از آمارهای کرونایی رخ داده موجب ثبت  رکورد ابتلا نیز شده است.

از سوی دیگر آنچه می تواند شاخص دیگری برای افزایش پیشروی کرونا در کشور باشد نسبت مبتلایان به تست ها در هر هفته است.

این متغیر در هفته های آغازین فصل پاییز رقمی معادل با 10 درصد داشت که در نهایت به 32.6 درصد رسید. این میزان نیز خود یک رکوردی دیگر در زمینه کرونا محسوب می شود.

به عبارت دیگر در هفته ای که گذشت درصد افرادی که پاسخ تست کرونایشان مثبت بوده جهش جدی را تجربه کرده است. 

در عین حال آنچه در این حد از قرمزی آمارهای کرونا می تواند کورسویی از امید را داشته باشد کاهش میزان رشد جانباختگان هفتگی است.

کرونا هفته اول آذر

رشد منفی جانباختگان هفتگی

دامنه نوسان فوتی های روزانه در آذر ماه بیشتر از روز های آبان به ثبت رسیدند. به عبارت دیگر پس از هر خیزی که آمار فوتی ها در این مدت بر میداشتند افتی دوباره رخ می داد. 

به عنوان مثال در حالی امروز شمار جانباختگان به 406 نفر رسید که روز گذشته این آمار 482 نفر ثبت شده بود. یعنی 15 درصد کاهش.

همین امر موجب شد تا در نهایت مجموع مرگ و میر در قاب هفتگی آذر ماه به 3 هزار و 200 نفر برسد.

با توجه به آنکه این رقم در هفته قبل 3 هزار و 300 نفر به ثبت رسیده بود می توان گفت شاهد 3.5 درصد افت فوتی های هفتگی در آذر بوده ایم.

 این نخستین هفته پاییزی است که رشد فوتی ها منفی بوده است.

کاهش آمار فوتی ها در قاب هفت روزه می تواند امیدوار کننده باشد اما هنوز نگرانی ها در خصوص رشد روز افزون مبتلایان کرونایی در کشور وجود دارد.

کرونا هفته اول آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید