پیش بینی بازار سهام در هفته پیش رو؛

چشم‌انداز مثبت بورس/اعتماد سهام‌داران بازسازی می‌شود؟

کدخبر: ۳۷۵۶۶۹
هفته گذشته شاخص کل روندی پرنوسان داشت. در 3 روز از 5 روز معاملاتی هفته پیش، خالص پول حقیقی ورودی به بورس مثبت شد و ارزش معاملات کل و خرد بورس نیز رکورد 3 ماهه را شکست. آیا بورس در هفته پیش رو می‌تواند روندی صعودی داشته باشد؟
چشم‌انداز مثبت بورس/اعتماد سهام‌داران بازسازی می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز، شاخص کل بورس تهران، در پایان هفته گذشته در رقم یک میلیون و 367 هزار واحد ایستاد تا نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته پیشین 22 هزار واحد بالاتر قرار گرفته باشد.

شاخص کل هفته اول آذرماه را پرنوسان پشت سر گذاشت، بالاترین رقم شاخص، یک میلیون و 375 هزار واحد بود که در روز دوشنبه ثبت شد. شاخص روز شنبه 21 هزار واحد رشد کرد اما روز یکشنبه 7 هزار واحد ریزش داشت. روز دوشنبه 16 هزار واحد بالا آمد و در روز سه‌شنبه 16 هزار واحد افت کرد، در آخرین روز کاری هفته هم 10 هزار واحد رشد شاخص کل به ثبت رسید.

برخلاف شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن روندی کم‌نوسان داشت. به استثنای روز یکشنبه، در سه روز انتهایی هفته شاخص هم‌وزن روندی صعودی داشت. شاخص کل هم‌وزن در روز چهارشنبه به رقم 395 هزار واحد رسید که بالاترین رقم از ابتدای آبان ماه تا کنون است.

بازدهی مثبت بورس

هفته گذشته، بازدهی بازار 1.63 درصد شد که نسبت به بازدهی قابل توجه بازار در هفته پیشین کاهش 85 درصدی داشت. رقم بازدهی بورس در هفته آخر آبان ماه 11 درصد بود که بالاترین رقم در سه ماه گذشته است. با این حال روند بهترین نسبت به هفته ابتدایی مهرماه و هفته اول آبان داشت که بازدهی بورس در آن دو مقطع زمانی منفی بود. 

روند هفته شاخص بورسروند هفته شاخص بورس

پیش بینی بورس هفته /رکوردشکنی ارزش معاملات

روندهای درونی بازار نشان از بهبود وضعیت بورس دارد. در معاملات هفته گذشته، ارزش معاملات کل بازار سهام رکورد 3 ماهه را شکست و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ارقام بالاتر از 28 هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد نیز با شکستن رکورد 3 ماهه، دو روز را با ارقام بالاتر از 21 هزار میلیارد تومان پشت سر گذاشت. رشد ارزش معاملات بازار نشان دهنده افزایش نقدشوندگی و افزایش عمق بازار دارد. افزایش نقدشوندگی بورس می‌تواند در بازسازی اعتماد سهام‌داران نقش مهمی داشته باشد و در میان مدت بر میزان تقاضا در بورس بیفزاید.

روندهای هفته بورسروندهای هفته بورس

بازگشت سهام‌داران خرد و حقیقی

همچنین هفته گذشته در 3 روز از 5 روز معاملاتی، خالص پول حقیقی ورودی به بورس مثبت شد. در روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه رقم خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت بود که می‌توان آن را بازگشت سهام‌داران خرد و حقیقی به بورس تلقی کرد. ورود پول‌های حقیقی می‌تواند تقاضای بازار را افزایش دهد و موجب رشد شاخص بورس شود.

روندهای هفته بورس

بهبود تقاضا

ارزش صف‌های خرید بورس نیز در هفته گذشته نسبت به هفته‌های اخیر ارقام قابل توجهی را ثبت کرد و در دو روز دوشنبه و چهارشنبه ارزشی بیش از صف‌های فروش داشت. ارزش صف‌های فروش به استثنای روز سه‌شنبه، در باقی روزهای هفته روندی نزولی را طی کرد. اگر روند نزولی ارزش صف‌های فروش در هفته پیش رو ادامه یابد و ارقامی کمتر از ارزش صف‌های خرید را ثبت کند، بورس هفته دوم آذر ماه را نیز صعودی طی خواهد کرد.

روندهای هفته بورسروندهای هفته بورس

سودای سر بالا 

در مجموع می‌توان گفت روندهای درونی بورس رو به بهبود بوده‌اند. رشد ارزش معاملات بر نقدشوندگی بورس افزوده و در روزهایی که شاخص کل رشد کرده تقاضای معامله‌گران حقیقی بسیار بیشتر از معامله‌گران حقوقی بوده است. هرچند که شاخص کل در هفته گذشته نتوانست رشد چندانی داشته باشد، اما بهبود روندهای درونی خصوصا ارقام قابل قبول تقاضای بازار در کنار ثبات بازاهای موازی، چشم انداز مثبتی را در کوتاه مدت برای فعالان بازار سرمایه ترسیم می‌کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید