معرفی یاران رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در حوزه سیاست خارجی و امنیتی

سیگنال‌های رونمایی از تیم دیپلماسی و امنیت ملی بایدن +اینفو

کدخبر: ۳۷۵۱۹۱
انتخاب ۶ چهره نام‌آشنا و باسابقه از سوی جو بایدن برای پست‌های مهم سیاست‌خارجی و امنیت ملی کابینه خود، حاوی چه پیام‌هایی در سطوح ملی و بین‌المللی است؟
سیگنال‌های رونمایی از تیم دیپلماسی و امنیت ملی بایدن +اینفو

به گزارش اقتصادنیوز؛ شب گذشته جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب ایالت متحده از افراد مورد نظر خود برای ۶ کرسی مهم سیاست‌خارجی و امنیت ملی کابینه خود رونمایی کرد؛  آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه، جیک سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی، لیندا توماس گرینفیلد به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل، آوریل هینز به عنوان مدیر اطلاعات ملی، الخاندرو مایورکاس به عنوان وزیر امنیت داخلی و جان کری به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور تغییرات اقلیمی، در نظر گرفته شده‌اند.

کابینه امنیت ملی و سیاست خارجی

آنتونی بلینکن، گزینه معتمد وزیر امور خارجه

 آنتونی بلینکن، معاون مشاور امنیت ملی دولت اوباما و مشاور ارشد سیاست‌خارجی در کمپین انتخاباتی بایدن بود که حالا گزینه وزیر امور خارجه شد.

آنتونی جان بلینکن متولد 16 آوریل 1962، دیپلمات ارشد آمریکایی است. او از ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۷ قائم‌مقام وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا بود. او پیش از ژانویه ۲۰۱۳ دستیار رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا و قائم‌مقام مشاور امنیت ملی بوده ‌است. باراک اوباما در نوامبر ۲۰۱۴ بلینکن را به‌عنوان قائم‌مقام وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا برای جانشینی ویلیام برنز که بازنشسته شده بود به سنای ایالات‌متحده برای اخذ رای اعتماد معرفی کرد. سنا در دسامبر ۲۰۱۴ با رای ۵۵ به ۳۸ به بلینکن رای اعتماد داد.

پیش‌تر و در سال ۲۰۰۲ بلینکن به‌عنوان رئیس دفتر کمیته روابط خارجی سنای ایالات‌متحده آمریکا، منصوب شد و تا ۲۰۰۸ در این سمت ماند. او همچنین عضو پیوسته ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی بود. در سال ۲۰۰۸، بلینکن برای کمپین ریاست جمهوری جو بایدن کار می‌کرد و از اعضای تیم انتقالی اوباما-بایدن بود. بعد از کناره‌گیری‌اش هم اعلام شد که او همچنان به‌عنوان مشاور با دولت آمریکا در زمینه مذاکرات ایران و موارد دیگر همکاری می‌کند.

آنتونی بلینکن

بلینکن که اصالتی یهودی دارد در مدرسه دالتون درس خوانده است و پس از آن به پاریس رفته و بخشی از سال‌های تحصیل خود را در آنجا گذرانده است. او سپس در دانشگاه هاروارد حضور پیدا کرده و سال‌ها بعد در دو دولت بوش و کلینتون نیز در سیاست خارجی حضور داشته است. او در سال 2002 با اوان رایان ازدواج کرد. با توجه به مسیحی بودن عروس، خطبه عقد او توسط یک کشیش یهودی و سپس یک مسیحی خوانده شد.

بلینکن، مدافع اتحادهای جهانی (گلوبالیست) است که به گفته افراد نزدیک به این روند، وی سعی خواهد کرد شرکای بین‌المللی را ترغیب به رقابت جدید با چین نماید.

انتظار می‌رود بلینکن 58 ساله، با اعتبار گسترده در زمینه سیاست خارجی پس از ۴ سال استراتژی کلنگی دولت ترامپ و تهاجم ملی گرایانه وی، به آرام شدن وضعیت سیاست خارجه آمریکا و جهان کمک کند.

 انتظار می‌رود مهمترین اولویت‌های جدید وی استقرار مجدد ایالات متحده به عنوان یک متحد قابل اعتماد است که آماده پیوستن دوباره به توافق نامه‌ها و نهادهای جهانی است؛ از جمله بازگشت به توافق‌نامه آب‌و‌هوایی پاریس، توافق هسته‌ای ایران و توقف خروج از سازمان بهداشت جهانی.

جیک سالیوان، مشاور جوان امنیت ملی

جیک سالیوان که به عنوان مشاور امنیت ملی، در نظر گرفته شده مشاور ارشد سیاست خارجی در کمپین جو بایدن در انتخابات اخیر و نیز کمپین هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ بوده است

جیکوب جرمایا سالیوان متولد ۲۸ نوامبر ۱۹۷۶ در حال حاضر سالیوان عضو ارشد مونتگومری در کالج دارتموث و عضو پیوسته ارشد و عضو هیات علمی سیاست عمومی در مدرسه سیاست عمومی کارسی است.

سالیوان ۳۴ساله به عنوان مدیر برنامه‌ریزی سیاسی در وزارت خارجه تحت نظر هیلاری کلینتون نیز خدمت کرد و به عنوان نزدیکترین مشاور استراتژیک وی فعالیت می‌کرد.

با توجه به عدم نیاز به تایید سنا، سالیوان با به دست آوردن بالاترین پست امنیت ملی کاخ سفید، جوان‌ترین فردی خواهد بود که از زمان دولت آیزنهاور به این سمت رسیده است. 

سولیوان در سال ۲۰۱۳ در مذاکراتی که منجر به توافق هسته‌ای ایران شد نام خود را سر زبان‌ها انداخت و حتی در میان جمهوری‌خواهان محافظه کار در کنگره نیز طرفدارانی پیدا کرد.

به ادعای آسوشیتدپرس از سال ۲۰۱۳، وی با مقامات ایرانی در ارتباط بوده و نقش قابل توجهی برای دولت باراک اوباما در انعقاد برجام داشته است. سالیوان در عمان و ژنو بارها با مقامات ایرانی دیدار داشته و از وی به‌عنوان یکی از معماران برجسته برجام یاد می‌شود.

جیک سولیوان

سالیوان همچنین استاد مدعو در دانشکده حقوق ییل بوده است.  قبل از تدریس در ییل، در دولت اوباما به‌عنوان قائم‌مقام دستیار رئیس‌جمهور و مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن کار می‌کرد.

سالیوان با مگی گودلندر ازدواج کرده است. مگی گودلندر پیش‌تر مشاور سناتور جو لیبرمن و جان مک‌کین بوده است.

بلینکن و سالیوان در کنار هم معتمد فکری بایدن با جهان‌بینی مشترک هستند، دوستان خوبی که اغلب به صدای وی در مورد مسائل سیاست خارجی تبدیل شده‌اند. آنها مخالف جدی استفاده ترامپ از شعار "اول آمریکا" به عنوان استراتژی اصلی سیاست خارجی آمریکا هستند و معتقدند این رویکرد، تنها ایالات متحده را منزوی می‌کند و برای دشمنان آمریکا فرصت‌ها و خلأهایی را ایجاد می‌کند.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر سیاه‌پوست آمریکا در سازمان ملل

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا همچنین لیندا توماس گرینفیلد را به عنوان سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در نظر گرفته است.

گرینفیلد

گرینفیلد نیز از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ به عنوان دستیار وزیر امور خارجه (جان کری) در امور آفریقا خدمت کرده است.

کابینه امنیت ملی و سیاست خارجی

الخاندرو مایورکاس، نخستین وزیر لاتین‌تبار در وزارت امنیت داخلی

آلخاندرو مایورکاس نیز به عنوان وزیر امنیت داخلی DHS در نظر گرفته شده است. مایورکاس معاون وزیر سابق امنیت داخلی، مدیر سابق خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده و نیز دادستان اسبق در منطقه مرکزی کالیفرنیا بوده است.

آلخاندرو مایورکاس، که به عنوان معاون وزیر امنیت داخلی در طول دولت اوباما خدمت کرده است، در صورت تأیید سنا اولین وزیر لاتین‌تبار در تاریخ نزدیک به 18 ساله این وزارت‌خانه خواهد شد (پس از حملات 11 سپتامبر DHS برای اطمینان خاطر به ثبات عمومی آمریکا ایجاد شد).

ALEJANDRO MAYORKAS

او همچنین هدایت و اجرای برنامه رئیس جمهور باراک اوباما با عنوان اقدام معوق برای کودکان ورودی (داکا) به عنوان مدیر خدمات مهاجرت و شهروندی (CIS)  ایالات متحده برعهده داشت. مایورکاس احتمالا با انتقاد سناتورهای جمهوری خواه که تقریبا یک‌دست با اقدام اجرایی اوباما در DACA مخالف بودند، مواجه می‌شود. اگر جمهوری خواهان اکثریت خود در مجلس سنا را حف کنند، کار وی سخت خواهد شد.

در دوره ۴ساله رئیس جمهور ترامپ، تمرکز وزارت امنیت داخلی به طور ویژه از ضد تروریسم به مهاجرت و محدودیت مرزها تغییر یافت. ترامپ سومین نهاد بزرگ فدرال کشور را به ابزاری قدرتمند در سیاست داخلی و سیاست های انتخاباتی تبدیل کرد، و از سازمان امنیت داخلی برای جلوگیری از مهاجرت گسترده و سرکوب اعتراضات خیابانی در شهرهای آمریکا استفاده کرد. DHS با وجود پنج مدیر در چهار سال  دوران ترامپ، آشفتگی بی‌سابقه ای را تجربه کرد. 

آوریل هینز، نخستین مدیر زن در سازمان اطلاعات ملی

 آوریل هِینز که به عنوان گزینه مدیر مرکز اطلاعات ملی معرفی شده، در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما به عنوان معاون مشاور امنیت ملی و قبل از آن به عنوان اولین معاون زن در CIA فعالیت می کرد. وی از زمان ترک دولت اوباما چندین پست در دانشگاه کلمبیا داشته است.

آوریل هینز

مدیر سازمان اطلاعات ملی (DNI) به عنوان مشاور اطلاعاتی رئیس جمهور و رهبر جامعه اطلاعاتی ایالات متحده فعالیت می‌کند. رئیس DNI از نظر تاریخی یک نقش سیاسی نبوده است، اما در دوره ترامپ، دو بار توسط وفادارانش هدایت شده و از اقتدار آن برای پیشبرد ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه وی هدف توطئه مقامات اطلاعاتی است، استفاده کردند.

جان کری، دیپلمات کهنه کار در پست تازه‌تأسیس

 جان کری به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور تغییر اقلیم در نظر گرفته شده است. جان کری چهره شناخته شده دموکرات‌ها که در دولت دوم اوباما وزیر خارجه بود و حضورش در مذاکرات با محمدجواد ظریف وی را به چهره‌ای آشنا برای ایرانیان تبدیل کرده است. 

جان کری

جان کری که چهره مجرب و شناخته شده در سطوح مختلف ملی و جهانی است که تجربه امضای توافق‌نامه‌های مختلف را در کارنامه دارد، با دستورکار ویژه و با هدف ایجاد جبهه جهانی برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی وارد دولت بایدن خواهد شد.

کابینه امنیت ملی و سیاست خارجی

۵ برداشت از انتخاب‌های جو بایدن

اولین گروه اعلامی از گزینه های مد نظر بایدن که برای سمت‌های سیاست‌خارجی و امنیت ملی بود، دارای ۵ ویژگی قابل توجه با ۵ پیام واضح هستند؛

دولت بایدن شامل متخصص‌هایی با نام‌های بزرگ است، کابینه متنوع برای وی اولویت است، با انتخاب‌های خود ترامپیسم را از اساس رد می‌کند، سعی دارد با میانه‌روی در مرکز حزب باقی بماند، و در آخر بایدن برای ایجاد تغییر در تعجیل است.

بچه‌های آیوی‌لیگ و تیم حرفه‌ای جو بایدن

وبگاه نشریه پالیتیکو درباره گزینه‌های مورد نظربایدن برای پست‌های یادشده نوشت: اعتبار آیوی لیگ (مجموعه‌ای از دانشگاه‌های تراز اول آمریکا) و تجربه طولانی حضور در واشنگتن، به عنوان وجه مشترک گزینه‌های اعلامی جو بایدن، حاکی از تنظیم لحن دولت دموکرات‌ها با طبقه بزرگ نخبگان دانشگاهی واشنگتن است.

جان هریس در ادامه این مطلب نوشته است: اولین و برجسته‌ترین انتصاب جو بایدن رئیس جمهور منتخب برای تیم جدید کاخ سفید، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، ران کلاین - مشاور دیرینه بایدن بود که به دانشکده حقوق هاروارد رفته و برنده کارآموزی معتبر دیوان عالی کشور شده است.

برجسته ترین انتصابی که او در کابینه‌اش اعلام کرده است نیز، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه است- مشاور دیرینه بایدن که با مدرک کارشناسی به هاروارد رفت و سپس از طریق دهه‌ها حضور در نهادهای مهم سیاست خارجی واشنگتن، اعتبار یافت.

انتخاب رهبری شورای امنیت ملی، جیک سالیوان، مشاور قبلی بایدن که پیش از کسب بورسیه رودز به دانشگاه ییل رفت.

و هنوز گمانه زنی های زیادی در مورد احتمال حضور بروس رید، یکی از دستیاران کهنه کار بایدن که قبل از برنده شدن بورسیه رودز در پرینستون بوده، وجود دارد.

همچنین انتخاب بایدن برای وزیر خزانه داری، ژانت یلن، تقریباً قطعی شده است. یلن البته مشاور دیرینه بایدن نیست بلکه کسی است که سال‌هاست می شناخته و البته وی در دانشگاه‌های براون و ییل تحصیل کرده است.

روزهای افتتاحیه دوره گذار چیزی را برجسته کرده است که سال هاست برای هر کسی که از ترجیحات پرسنلی بایدن پیروی می کند روشن است: او تمایل دارد که بر روی چند نوع اصل تعریف شده معقول تمرکز داشته باشد. یکی از این اصول، متخصص واشنگتن با اعتبار بی عیب و نقص از موسسات نخبه است.

بایدن اولین رئیس جمهور از زمان رونالد ریگان خواهد بود که مدرک Ivy League را در دو مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد کسب نکرده است. اما افرادی که در اطراف بایدن کار کرده اند شرح می دهند که چگونه او یک حساسیت حاد نسبت به حسن نیت علمی همکارانش نشان می دهد. این نشانگر یک تشابه رویکرد دیگر بایدن با رئیس‌جمهور جان اف کندی است که به وسواس شدید به اینکه چه کسی کجا بوده است مشهور بود.

«هارواردی‌های من» اصطلاحی است که نشانگر حساسیت لیندون ب. جانسون به زمینه آکادمیک تیمش یود که اغلب آنها را از جان اف کندی به ارث برده بود. این گروه توسط مشاور امنیت ملی، مک جورج باندی، که هم فارغ التحصیل و هم رئیس دانشگاه هاروارد بود، گرد هم آمدند.

یکی از همکاران بایدن در کاخ سفید اوباما درباره نگرش وی نسبت به طبقه بزرگ نخبگان دانشگاهی واشنگتن گفت: "او هم به آنها احترام می گذارد و هم از آنها رنجیده است. او تأیید آنها را می خواهد، اما اگر تصور کند که فریبی در کار است سریع رنجیده خاطر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید