نرخ سود وام مسکن به کمتر از 22 درصد رسید؛

رکورد ارزانی وام مسکن شکسته شد

کدخبر: ۳۷۴۹۶۶
در روز سوم آذر ماه قیمت اوراق تسه به کمترین حد خود در یک ماه گذشته رسید . همین امر سبب شدتا هزینه وام مسکن برای متقاضیان وام مسکن به نازلترین حد خود در یک ماه گذشته برسد.
رکورد ارزانی وام مسکن شکسته شد

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سوم آذر ماه به ارزان‌ترین حد خود در یک ماه گذشته رسید. این هزینه در روز یکشنبه دوم آذر ماه تقریبا 79 هزار و 200 تومان ثبت شده بود. کاهش 4 هزار و 500 تومانی در این روز هزینه هر کدام از اوراق تسهیلات را به حد 74 هزار و 750 تومان رسانید.

روند کاهشی قیمت که هفته گذشته شروع شده بود در روز جاری به نازل ترین حد خود رسید. اما «این کاهش هزینه چه تاثیراتی را بر هزینه وام مسکن و نرخ سود آن در روز جاری داشته است؟»

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خرید اوراق مسکن

هر ورق از اوراق تسه در روز دوشنبه 3 آذر قیمتی معادل با 74 هزار  و 750 تومان داشت. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین را 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود. 

بنابراین مجردها برای اخذ وام مسکن باید 20 میلیون و 930 هزار تومان و متاهلین 35 میلیون و 880 هزار تومان اوراق تهیه می‌کردند.

هزینه تهیه اوراق برای متاهلین در سوم آذر ماه نسبت به روز قبل خود نزدیک به 2 میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

 این حد از کاهش هزینه تهیه اوراق در متقاضیان وام مسکن تاکنون بی سابقه بوده است. 

اوراق تسه 3 اذر

 

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضیحات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجرد ها در روز گذشته از 17.5 درصد به 21.86 درصد و برای متاهلین به 21.77 درصد کاهش یافت.

همانطور که ملاحظه می شود نرخ سود وام مسکن در روز سوم از سومین فصل پاییز از حد 22 درصد پایینتر آمده و کمترین حد نرخ سود را در یک ماه گذشته به ثبت رسانید.

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز دوم آذر برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 181 میلیون و 40 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 335 میلیون و 800 هزار تومان برآورد شد.

شتاب افزایشی کاهش قیمت اوراق سبب شد تا هزینه وام مسکن در این روز به کمترین حد خود در یک ماه گذشته برسد. در همین خصوص هزینه وام مجردین نسبت به روز گذشته 1 میلیون و 250 هزار تومان کاهش پیدا کرد. این رقم برای متاهلین 2 میلیون و 140 هزار تومان کاهش را به ثبت رسانید.

چنانچه شتاب کاهش قیمت اوراق روند افزایشی خود را حفظ کند می توان در ادامه شاهد افت های بیشتر هزینه وام مسکن نیز باشیم.

اوراق تسه 3 اذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید