این دنا یا آن دنا؛ کدام را بخریم؟

مقایسه دو محصول محبوب ایران‌خودرو

کدخبر: ۳۷۵۰۰۶
دنا پلاس و دناپلاس توربوشارژ را می‌توان دو خودرو محبوب این روزهای ایران خودرو دانست، دو خودرویی که از لحاظ ظاهری شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند و سهم قابل توجهی از پیش‌فروش ایران‌خودرو را به خود اختصاص دهند.ژ
مقایسه دو محصول محبوب ایران‌خودرو

به گزارش اقتصاد نیوز؛ با توجه به استقبال از این دو خودرو این سوال برای متقاضیان این خودرو مطرح می شود که این دو خودرو پرطرفدار چه تفاوت ها و شباهت‌هایی بایکدیگر دارند. اولین نکته درخصوص این دو خودرو به فاصله قیمتی این دو خودرو باز می‌گردد. براساس آخرین قیمت رسمی (پیش از شروع تعطیلات دو هفته ای که شامل نمایشگاه های خودرو نیز می شود) دناپلاس دنده‌ای ساده با سانروف دارای چهارایربگ در بازار این خودرو با قیمت 339 میلیون پیش از تعطیلات در بازار قیمت خورد و مدل بدون سانروف آن نیز 310 میلیون تومان در بازار نرخ گذاری شد.

اما پلاس توربو با سانروف دارای چهارایربگ نیز در مدل دنده ای دربازار 407 میلیون تومان معامله شد و پلاس اتومات توربو نیز قیمتی 479 میلیون تومان به خود گرفت.

دنا پلاس دو سال بعد از تولید دنا معمولی در  سال ۹۵ در پروژه‌ای به نام ۴۰۹X تولید شد، ایران خودرو محصول جدید خود را با تغییرات چشمگیری در بخش طراحی ظاهری و تجهیزات بیشتر  تولید کرد، این نکته را نیز باید در نظر گرفت که این خودرو پرطرفدار از نظر فنی تفاوتی با دنا معمولی ندارد.

اما با توجه به استقبال از این خودرو در بازار ایران خودرو یکسال بعد از دنا پلاس، مدل توربوشارژ این خودرو را طراحی کرد. نکته جالب اینجاست که نمونه جدید از خانواده دنا از نظر طراحی تفاوت چندانی با دنا پلاس ندارد، اما در بخش فنی به یک موتور توربوشارژ مجهز شده که در گذشته تنها درون سینه سورن توربو قرار داشت و به این طریق عنوان قوی‌ترین عضو خانواده دنا را به خود اختصاص داد.

تجهیزات دنا پلاس

حال این سوال مطرح می شود که این دو خودرو که از نظر ظاهری تفاوتی با یکدیگر ندارند از نظر فنی چه تفاوتی هایی با یکدیگر دارند.

ارزیابی های صورت گرفته بیانگر آن است که دنا پلاس، به فرمان هیدرولیک به کروز کنترل مجهز است و از دیگر امکانات این خودرو می توان به تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب، اشاره کرد. از سوی دیگر چراغ جلو این خودرو نیز دارای لامپ LED و نئون و چراغ روز برخوردار است. این خودرو همچنین به چراغ جلو و عقب جدید، چراغ مه شکن جلو و عقب،  چراغ نقشه خوان،  چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد، چراغ‌ های سقفی جلو و عقب و چراغ روشنایی فضای پایین داخل کابین مجهز است.

از دیگر امکانات پیش بینی شده برای این خودرو می توان به آینه های طرح جدید، آینه‌‌های جانبی، آینه‌های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتومات، آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد اشاره کرد.

دنا پلاس همچنین به شیشه بالابر‌های جلو و عقب برقی، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند ، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی و کمربند‌های ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز است.

تجهیز سیستم کنترل بخار بنزین، شیشه‌های سولار ، سان روف، کروز کنترل،  ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)، سیستم روشنایی موقت در محیط ‌های تاریک، آنتن سقفی جدید ، به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل است از دیگر امکاناتی است که ایران خودرو برای دنا پلاس درنظر گرفته است.

دنا پلاس توربو شارژ اتومات

اما دیگر خودروی پرطرفدار خانواده دنا چه مشخصات فنی دارد؟ ارزیابی های این خودرو نشان دهنده آن است که نمونه جدید از خانواده دنا از نظر طراحی به دنا پلاس شباهت بسیار دارد. اما در بخش فنی این خودرو به یک موتور توربوشارژ مجهز شده است که پیش از این درون سینه خودرو سورن توربو دیگر محصول ایران خودرو می تپید.

 از دیگر امکانات پلاس توربوشارژ می توان به فرمان هیدرولیک، مجهز به کلید‌های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل اشاره کرد. همچنین ایران خودرو برای این خودرو تنظیم اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب را نیز در نظر گرفته است تا به این طریق تمام امکانات این خودرو به سرنشین جلو اختصاص نداشته باشد.

اما برای این خودرو چه چراغ هایی در نظر گرفته شده است، پلاس توربو شارژ به چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون و چراغ روز (Day Light)، چراغ جلو و عقب جدید ، چراغ مه شکن جلو و عقب ، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد مجهز است و در این بخش هیچ کمبودی ندارد.

  طرح جدید دنا همچنین به آینه‌های جانبی، آینه‌های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد، تنظیم شیشه بالابر‌های جلو و عقب برقی، شیشه‌‌های سولار (ضد اشعه مضر UV) و  تریم تک رنگ (مشکی) مجهز است.

اما امکاناتی که این خودرو را لوکس و خاص کرده به تجهیزاتی از جمله به قطعات دکوراتیو طرح چوب، دستگیره‌های درب‌ها به رنگ کروم، نوار کرومی دور شیشه درب‌ها، تودوزی مخمل، کف پوش موکتی با نوار قرمز رنگ و آرم توربو اشاره کرد، از سوی دیگر برای این خودرو دسته دنده طرح جدید با گردگیر با دوخت قرمز، سیستم ضد سرقت، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند ( ، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، کمربند‌های ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع و سانروف در نظر گرفته شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید