«اقتصادنیوز» سناریوهای تورم تا پایان سال را بررسی کرد

آینده قیمت‌ها در سال 99 +جدول

کدخبر: ۳۷۴۷۶۱
آمارهای جدید نشان می دهد که سال 99،‌ احتمالا با تورم بالایی به پایان می رسد، مگر اینکه سیاست های مالی و پولی در کنار یکدیگر، برای قبض پول بسیج شوند.
آینده قیمت‌ها در سال 99 +جدول

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص قیمت مصرف کننده در آبان امسال 5.2 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است. در دو سال گذشته این سومین رکورد نرخ تورم ماهانه به حساب می آید. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه نیز به رقمی معادل با 46.5 درصد رسید که در 16 ماه گذشته یک رکورد به حساب می آید. اما روندها در نماهای گوناگون چه پیش بینی ای از تورم را نشان می دهند. می توان تحت چندین سناریو، مسیر نرخ تورم تا پایان سال را تخمین زد.

سناریو اول

بدترین فرضیه این است که نرخ تورم 5.2 درصدی آبان ماه تا پایان سال ادامه یابد. یعنی در 4 ماه باقی مانده سال، در هر ماه 5.2 درصد بر شاخص قیمت مصرف کننده افزوده شود. در این حالت، نرخ تورم نقطه ای در پایان سال جاری از 67 درصد نیز عبور خواهد کرد. سطحی که می تواند رکورد تورم در دهه های گذشته را جابجا کند. شاید اگر دولت در بازار اوراق، انعطاف بیشتری نشان ندهد، تورم 60 درصدی در پایان سال دور از ذهن نباشد. اگر وزارت اقتصاد با پذیرش نرخ سود بازار، راه فروش بیشتر اوراق را باز کند، خطر تورم بالا نیز از اقتصاد ایران دور خواهد شد.

سناریو دوم

در 8 ماه ابتدایی سال جاری،‌ میانگین نرخ تورم ماهانه در حدود 3.7 درصد بوده است. اگر نرخ تورم تا پایان سال،‌ روند 8 ماه ابتدایی سال را تکرار کند، در پایان سال نرخ تورم نقطه ای به حدود 58 درصد خواهد رسید. این عدد رکورد تورم نقطه ای اقتصاد ایران در دهه 90 را جابجا خواهد کرد.

 سناریو سوم

حتی اگر روند تورمی یک سال گذشته، در 4 ماه باقی مانده از سال تکرار شود، تورم نقطه ای بالای 50 درصد گریزناپذیر است. یعنی تنها کافی است که از آذر تا اسفند 99، هر ماه 2.6 درصد تورم ماهانه رخ دهد، در این حالت به فاصله یک سال، بار دیگر تورم نقطه ای از مرز 50 درصد عبور خواهد کرد.

J1 (3)

سناریو چهارم

بهترین سناریو این است که نرخ تورم 4 ماه پایانی سال 99، همچون سال 98 باشد. یعنی شرایطی که در 4 ماه انتهایی سال گذشته در اقتصاد ایران برقرار بوده، عینا در سال جاری نیز تکرار شود. در چنین حالتی، نرخ تورم نقطه ای در پایان سال در همین سطحی که فعلا قرار دارد، یعنی 46 درصد، باقی می ماند.

فاصله از تورم هدف

نکته دیگری که در بین سناریوهای مختلف تورمی به چشم می خورد، فاصله ای است که تورم 12 ماهه در پایان سال جاری از تورم هدف خواهد گرفت. از بهترین تا بدترین حالت، تورم میانگین در پایان سال جاری بین 36 تا 40 درصد متغیر خواهد بود. در چنین حالتی،‌ فاصله از تورم هدف حداقل 14 درصد خواهد بود. در نتیجه بانک مرکزی برای تحقق هدف تورمی، باید دست به سیاست های جدیدی بزند تا از سرعت رشد نقدینگی بکاهد و حجم پایه پولی را منقبض کند. یکی از راه حل های فوری که بخشی از اقتصاددانان پیشنهاد می دهند، افزایش نرخ بهره است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید