بررسی قیمت اوراق تسه در ابتدای آذرماه 99

تداوم روند کاهش هزینه‌ وام مسکن

کدخبر: ۳۷۴۶۷۵
در نخستین روز آذر 99 قیمت اوراق تسهیلات مسکن روند کاهشی خود را ادامه داد. با این وجود نرخ سود وام مسکن هنوز بالای 22 درصد قرار دارد.
تداوم روند کاهش هزینه‌ وام مسکن

به گزارش اقتصادنیوز قیمت اوراق تسهیلات مسکن در نخستین روز از ماه آذر گامی دیگر در جهت ارزانی برداشت و 500 تومان ارزانتر شد. این هزینه در روز سه شنبه 28 آبان ماه تقریبا 80 هزار و 660 تومان ثبت شده بود. باوجود آنکه تغییر قیمت اوراق حد کمی داشته  اما باز هم این کاهش قیمت در محاسبه هزینه وام مسکن چند اثر مهم گذاشته است.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می شود در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می شود. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خریداوراق مسکن

هر ورق از اوراق تسه در روز یکشنبه 1 آذر قیمتی معادل با 80 هزار  و 160 تومان داشت. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود. 

بنابراین مجردها برای اخذ وام مسکن در امروز باید 22 میلیون و 447 هزار تومان و متاهلین 38 میلیون و 480 هزار تومان اوراق تهیه می‌کردند.

تسه 1 آذر

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ مشخص در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجرد ها در روز گذشته از 17.5 درصد به 22.26 درصد و برای متاهلین به 22.14 درصد کاهش یافت.

در ابتدای آذر ماه تغییرات قیمت در مقایسه با روز قبل کاهش بیشتری داشته است. با این وجود هنوز هم نرخ سود وام مسکن بالاتر از حد 22 درصد قرار دارد.

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

 نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ کرده‌اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که اول  آذر برای اخذ وام مسکن از طریق خرید اوراق تسه اقدام کرده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت کنند برابر با 182 میلیون و 556 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 338 میلیون و 405 هزار تومان برآورد شد.

ملاحظه می شود که با توجه به کاهش قیمت اوراق تسه بانک مسکن در روز یک شنبه اول آذر ماه هزینه وام مجردین نسبت به روز قبل خود  138 هزار تومان کاهش یافته است. در ادامه هزینه وام متاهلین نیز نسبت به روز قبل 238 هزار تومان افت را تجربه کرد.

این تغییرات برای مجردین در چهادشنبه 28 آبان ماه نسبت به روز قبل 87 هزار تومان و برای متاهلین 150 هزار تومان محاسبه شده بود. بنابراین مشاهده می شود که این کاهش قیمت ر آذر ماه سیر صعودی رادر پیش گرفته است.

چنانچه شتاب کاهش قیمت اوراق روند افزایشی خود را حفظ کند می توان در ادامه شاهد افت های بیشتر هزینه وام مسکن نیز بود.

تسه 1 آذر

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید