پیام درصد پایین بستری های روزانه کرونا در آبان؛

جهشِ مرگبار کرونا /آمار ابتلای روزانه 5 برابر شد

کدخبر: ۳۷۴۱۵۹
در حالیکه حد ابتلای روزانه کرونایی نسبت به تابستان بیش از 5 برابر شده است و شمار فوتی های کرونایی نیز روزانه رکوردهای جدیدی را به ثبت می رسانند اما نسبت بستری به ابتلا در حد پایینی قرار دارد. این آمارها چه حقیقتی از کرونای ایران را به تصویر می کشند؟
جهشِ مرگبار کرونا /آمار ابتلای روزانه 5 برابر شد

به گزارش اقتصادنیوز، وزارت بهداشت و درمان از روزهای کرونایی آبان ماه، قاب‌های سیاه و قرمز زیادی را به تصویر کشید.آمارها آنجا نگران کننده و هولناک شدند که میزان ابتلای روزانه به 13 هزار نفر در روز رسید. فوتی های روزانه کرونا در ایران نیز بسیار فراتر از چند ماه قبل رسیدند، آنچنان که در 12 روز از آبان ماه، شمار فوتی های روزانه بالاتر از حد 450 نفر قرار دارد.

با توجه به آنکه شمار تست ها و آزمایش های روزانه کرونا در ایران رو به افزایش است آمار ها نشان می دهند که درصد بیشتری از این آزمایش‌ها نسبت به قبل مثبت بوده است. اکنون این سوال مطرح است که «باوجود نسبت بالای ابتلا چند در صد از بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شده و این روند در آبان چه تغییراتی داشته است؟»

بیشترین پاسخ مثبت به تست های روزانه کرونایی

آماری که از حجم آزمایش‌های روزانه و تجمعی هر روز منتشر می شود نشان از رشد این بخش از داده‌های کرونایی در ایران دارد. میانگین تعداد آزمایش های روزانه در ابتدای تابستان میانگینی معادل با 25 هزار مورد در روز داشت. این رقم در هفته آخر آبان به40 هزار تست در هر روز رسیده است.

اما شمار روزانه تست های کرونایی به تنهایی نمی تواند درک صحیحی از شیوع کرونا در ایران ارائه دهد. آنچه در ترسیم تصویر کرونایی این روزها نقش مهمتری را بازی می کند درصد ابتلای روزانه کرونایی است. این درصد به صورت نسبت مبتلایان در هر روز به نسبت آزمایشهای روزانه تعریف می شود.« اما این نسبت روزانه در ماه های مختلف چه تغییری را تجربه کرده است؟»

در بیست و نهم آبان نسبت ابتلا به تست به فراتر از 30 درصد رسید و عدد 33 درصد را نشان داد. به این معنا که 33 درصد از افرادی که آزمایش ابتلا به کرونا را داده‌اند پاسخ تست شان مثبت بوده است. این در حالیست که بالاترین حد این نسبت در قبل از پاییز نزدیک به 13 درصد محاسبه شده بود. افزایش این نسبت در ماه آبان به دو نکته اشاره دارد؛

نخست؛ آنکه شیوع کرونا در ایران با افزیشی بیش از دوبرابر در پاییز مواجه شده است. 

ثانیا؛ افزایش میزان تست های روزانه می تواند مبتلایان مخفی را بیش از قبل شناسایی می کند.

سوالی که در اینجا مطرح می شود آن است که «بااین حجم شیوع کرونا در این روزها بیمارستانها نیز آیا همین تغییرات را تجربه کرده اند؟»

کرونا

کمترین درصد بستری روزانه کرونایی در آبان

همگام با آمارهای کرونایی در زمینه فوتی‌ها و ابتلاهای روزانه، آمار بستری های روزانه نیز توسط وزارت بهداشت و درمان گزارش می شود. با افزایش این میزان ابتلا حد بستری های روزانه دستخوش چه تغییراتی شده‌اند؟

در مرور آمارهای روزانه کرونایی حد ابتلا در آبان به رقم بالایی رسیده است. این حد از ابتلا در آبان نشان می دهد که شیوع بیماری کرونا در آبان ماه بیشتر از ماه‌های قبل بوده است.

در آمار بخش بستری نیز هرچند رشدهایی نسبت به قبل مشهود است اما تغییرات نسبت این بخش به ابتلای روزانه نشان می دهد که در روزهای کرونایی ایران چه میزان از مبتلایان کرونایی ایران در روزهای شیوع کرونا در بیمارستان‌ها بستری می شده‌اند.

این نسبت در ابتدای تابستان در حد 50 درصد قرار داشت یعنی ظرفیت بیمارستان ها در حدی بود که گنجایش بستری 50 درصداز مبتلایان روزانه کرونا در آن وجود داشت. اما این نسبت اکنون تقریبا به 20 درصد رسیده است.

از سوی دیگر میزان مبتلایان  نیز در آن موقع بسیار پایین تر از میزان کنونی خود قرار داشت.  به طوریکه نسبت ابتلا به تست در ابتدای تابستان در حدود 10 درصد بود و شمار مبتلایان روزانه نیز تقریبا در حدود 2 هزار و500 نفر نوسان پیدا می کرد.

این در حالیست که میانگین ابتلای روزانه در پاییز 5 برابر شده و حدود 10 هزار نفر در نوسان است اما  نسبت بستری های این بیماری به کمترین حد روزانه خود رسیده است؛ چیزی در حدود 20 درصد.

به عبارت دیگر در شرایطی که میزان مبتلایان روزانه 5 برابر شده اند نسبت بستری به ابتلا کمتر از نصف شده است.

 این کمتر شدن نسبت بستری بیماران کرونایی در مقایسه با افزایش نسبت ابتلا به تست می تواند حاوی پیام مهمی باشد.

کرونا

پیام مهم بستری، ابتلا و تست روزانه کرونا

در شرایطی که درصد بیشتری از اشخاص جامعه به بیماری کرونا مبتلا می شوند و نسبت کمی از آنها در بیمارستانها بستری می‌شوند آمار های بالای فوتی ها می تواند نشان دهنده این باشد که قدرت مرگ و میر این بیماری روی به افزایش بیشتری نهاده است. این که بیمارستانها به تناسب ابتلای به کرونا پذیرنده بیماران بیشتر نیستند سه دلیل می تواند داشته باشد

نخست؛ بیماران در شرایطی به بیمارستان ها مراجعه می کنند که حالشان وخیم تر شده است.

دوم؛ ظرفیت بیمارستانها به تناسب ابتلای به بیماری بیشتر از قبل نشده است.

سوم؛ قدرت مرگ و میر این بیماری نسبت به قبل دچار جهش جدی تری شده است.

به هر شکل هرکدام از سه حالت گفته شده هم که باشد نگرانی های بسیاری را به همراه دارد. به نظر می رسد گسترش ظرفیت بیمارستانها از یک سو و رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری می تواند راه برون رفتی از این بحران باشد.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید