رئیس‌جمهور جدید آمریکا بازارها را صعودی یا نزولی می‌کند؟

چشم‌اندار طلا، بورس و نفت با پیروزی بایدن

کدخبر: ۳۷۱۷۲۲
با پیروزی جو بایدن در انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا، انتظار می‌رود چشم‌انداز برخی از بازار‌ها تغییراتی نسبتاً مهمی را تجربه کنند. تحولات احتمالی برخی از این بازار‌ها یعنی بورس، طلا، نفت و نقره به گفته تحلیل گران چیست؟
چشم‌اندار طلا، بورس و نفت با پیروزی بایدن

به گزارش اقتصادنیوز، قبل از قطعی شدن پیروزی بایدن، در حالی که او در ایالات سرنوشت‌ساز پیشتاز بود، قیمت طلا در سه روز 3 درصد صعود کرد. بازار‌های سهام آمریکا نیز صعود بسیار خوبی را شاهد بودند. 

میانگین صنعتی داو جونز سه درصد، شاخص اس‌اند‌پی500 چهار درصد و نزدک مرکب که سهام تکنولوژی در آن نقشی مهمی را ایفا می‌کند شش درصد در سه روز افزایش داشتند. قیمت نفت که سه روز قبل از آن 10 درصد افزاش داشته بود، اما 2 درصد کاهش یافت.

سوال اصلی این است که «در روز‌ها هفته‌ها و سال‌های آینده بازار‌های جهانی در دولت بایدن چه شرایطی خواهند داشت؟»

نمودار بازار‌ها

آینده بلندمدت نفت خام

پیش‌بینی گلدمن‌ساکس از آینده قیمت نفت پس از انتخابات که تاکید بر صعودی  شدن قیمت نفت و گاز بعد از انتخابات 2020 ایالات متحده داشت پایدار مانده است. تحلیل‌گران این شرکت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کنند حتی در صورت یک موج آبی چشم‌انداز نفت همچنان صعودی خواهد بود.

اکنون نیمی از این موج آبی که به معنای تسلط دموکرات‌ها بر ریاست جمهوری و کنگره است محقق شده است. اما در کنگره اوضاع همچنان نامشخص است. در حالی که دموکرات‌ها احتمالاً در مجلس نمایندگان با وجود کاهش تعداد نمایندگانشان  اکثریت را کسب می‌کنند، اما در مجلس سنا انتخابات ایالت جورجیا که برای تعیین اکثریت سرنوشت‌ساز خواهد بود به دور دوم و دو ماه دیگر موکول شده است.

تحلیل‌ گلدمن ساکس این است که با وجود کاهش احتمالی تقاضا در دوران بایدن، کاهش عرضه نفت شیل در نهایت باعث افزایش قیمت نفت خام می‌شود. دلیل کاهش چشم‌انداز تقاضا به دلیل سیاست احتمالی کربن‌زدایی 2035 است. و دلیل کاهش عرضه افزایش مقررات استخراج است که هزینه های تولید شیل را با مواردی مانند مالیات و محدودیت های متان افزایش دهد، محدودیت‌هایی که دولت دونالد قبلاً ترامپ کاهش داده بود.

گلدمن‌ساکس تخمین می زند که چنین مالیاتی می‌تواند هزینه ها را تا 5 دلار برای هر بشکه افزایش دهد. تضعیف دلار در نتیجه هزینه‌های زیرساختی و انرژی‌های پاک نیز می‌تواند زمینه صعود قیمت‌ها را فراهم کند. گلدمن ساکس می‌گوید حتی در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران توسط دولت بایدن و از بین بردن تحریم‌های دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک قیمت نفت همچنان صعودی خواهد ماند. به گفته این بانک چنین اتفاقی به  این دلیل است که علاوه بر افزایش هزینه‌های مقررات وضع شده، توافق با ایران، تولید نفت شیل آمریکا را ممکن است غیر سودآور کند.

اما تحلیل بیزنس اینسایدر خلاف تحلیل گلمدن‌ساکس است. این سایت می‌نویسد تحریم‌های اقتصادی دولت ترامپ به صادرات نفت ایران ضربه زده است و موضع آشتی جویانه‌تری با ایران به رهبری بایدن، می‌تواند حدوداً دو میلیون بشکه در روز نفت ایران را به بازار بازگرداند. این رویداد ممکن است روند بهبود قیمت هر بشکه نفت به بالای 50 دلار را در سال 2021 را کاهش دهد.

بایدن نفت

طلا و بورس در دولت بایدن

اکثر تحلیل‌گران بر این نظر هستند که پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری و دموکرات‌ها در سنا سبب افزایش بیشتر قیمت طلا می‌شود. دلیل افزایش قیمت طلا در صورت پیروزی دموکرات‌ها تصویب کمک‌های مالی بیشتر و پرهزینه تر است. اما وضعیت بورس کمی پیچیده‌تر است.

سایت ولیو د مارکت پیش‌بینی می‌کند که در صورتی که بایدن پیروز انتخابات شود اما تسلط جمهوری‌خواهان بر سنا ادامه یابد، اگرچه این اتفاق کمی از درخشش طلا می‌کاهد اما برای بازار بورس بهترین حالت خواهد بود. استدلال این سایت بر این اساس است که در این سناریو، در عین اینکه احتمالاً رژیم مالیاتی ترامپ باقی خواهد ماند (که برای بازار‌های مالی مفید است)، بایدن با کاهش تنش‌های بین‌المللی و تحریکات بی‌ثبات کننده توئیتری برای طلا مفید‌تر خواهد بود. اما تحلیل‌های تاریخی از دوره‌های قبل تسلط دموکرات‌ها و جمهوری خواهان چه پیامی برای بازار طلا دارند.

نوسانات طلا در دوره‌های قبلی دموکرات‌ها

قیمت طلا در کمتر از ۴۰ سال از ۳۵ دلار به بیش از ۱۹۰۰ دلار رسیده است. اقتصادنیوز با در نظر گرفتن تمام تغییرات قیمت طلا از سال 1971 به بررسی این پرداخته است که کدام حزب آمریکا بیشتر بانی افزایش قیمت 54 برابری در این سال‌ها شده است. میانگین رشد سالانه طلا در این دوران نزدیک به 9.65 درصد بوده است. میانگین آن در دوران دموکرات‌ها 14.7 درصد و در دوران جمهوری‌‌خواهان 7.5 درصد بوده است.

دلیل در نظر گرفتن آمار قیمت طلا از سال 1971 این بوده که تا قبل از آن قیمت طلا بدون نوسان و بطور ثابت بر روی 35 دلار قرار داشت. در دوران نیکسون (در سال 1971)  اما  با خروج آمریکا از سیستم نظام پولی بین‌المللی برتون وودز، معروف به «استاندارد طلا» قیمت دلار و درنتیجه طلا شناور شد.

طلا و آمریکا

همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، قیمت طلا در دوران جیمی کارتر با 43 درصد و ریچارد نیکسون با 30 درصد بیشترین میانگین رشد  سالانه را داشته اند.  دوران جورج بوش پسر با 17 درصد افزایش سالانه و دونالد ترامپ با 13 درصد افزایش سالانه صورت گرفته‌ است در رده‌های پایین‌تر قرار دارند. در دوران کارتر قیمت طلا در طول چهار سال 4.2 برابر شد و در دوران نیکسون در طول 5 سال و 7 ماه قیمت آن 4.4 برابر افزایش یافت.

برق نقره با برنامه سبز بایدن

نقره هنگامی که شرایط مطلوبی برای طلا وجود داشته باشد، عملکرد خوبی دارد اما براساس یک روند تاریخی نوسان آن، دو برابر طلا است. به گفته سایت بیزنس اینسایدر برنامه سبز بایدن می تواند برای نقره که در صفحات خورشیدی و مدارهای الکتریکی استفاده می شود مثبت باشد. 

بیش از 50 درصد مصرف نقره به تقاضای صنعتی گره خورده است درحالی که، 10 درصد تقاضای طلا  جهت ساخت قطعات فلزی، خارج از جواهرات، استفاده می شود. به طور کلی حدود 80 درصد از مصرف نقره به تولید ناخالص داخلی وابسته است. درنتیجه سیتی بنک پیش‌بینی می‌کند، انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، بیش از طلا برای نقره صعودی است زیرا انتظار می‌رود هزینه‌های زیرساختی در فناوری‌های مانند فتوولتاییک (انرژی خورشیدی) که از نقره استفاده می‌کند، افزایش می‌یابد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید