مورمور شدن پوست چه زمانی نشانه کرونا است

کدخبر: ۳۷۱۵۸۳
اقتصادنیوز : دانشمندان اعلام کردند احساس شوک الکتریکی و مورمور شدن پوست از جمله جدیدترین علائم ابتلا به کووید ۱۹ است.
مورمور شدن پوست چه زمانی نشانه کرونا است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،تب، سرفه‌های خشک، خستگی و بی حالی، درد عضلانی، اسهال، از دست دادن حس بویایی و چشایی، سردرد و بثورات پوستی از جمله شایع‌ترین علائم ابتلا به کروناست. با این حال، این موارد تنها علائمی نیست که مبتلایان به کرونا از آن رنج می‌برند.

بر این اساس، دانشمندان آمریکایی اعلام کردند مشکلات پوستی یکی از علائمی است که در مبتلایان به کرونا به طور رایج دیده می‌شود. طیف گسترده‌ای از علائم شامل انگشت پای کوویدی (تغییر رنگ و تورم انگشت پا)، بثورات پوستی، و زخم و ضایعات پوستی از مواردی است که مبتلایان به کووید ۱۹ از آن گلایه دارند. با این حال، شوک الکتریکی در بدن و سطح پوست از جمله جدیدترین علائمی است که در بیماران کرونایی دیده شده است.

باور عمومی این است که احساس شوک الکتریکی بر روی پوست ناشی از پاسخ خودایمنی سیستم ایمنی بدن می‌شود. برخی از بیماران نیز از مور مور شدن بدن که شبیه به احساس قرار گرفتن پوست بر روی آتش و یا سوختگی پوست است گلایه دارند.

متخصصان می‌گویند دلیل مور مور شدن پوست به دلیل پاسخ طبیعی ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا است. آنتی بادی (پادتن) که سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس‌ها تولید می‌کند می‌تواند باعث تداخل در کارکرد سیستم عصبی شود و همین امر احساس شوک الکتریکی و یا مور مور شدن بدن را در پی دارد.

یکی از متخصصان در این باره می‌گوید: بدن پاسخ ایمنی گسترده‌ای به عوامل خارجی و بیماری زا می‌دهد. سلول‌های ایمنی در مقابل عوامل بیماری زا فعال شده و میزان زیادی مواد شیمیایی در خون آزاد می‌کنند. این مواد شیمیایی می‌تواند خود منجر به علائم و عوارض پوستی شود. وقتی سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود افراد ممکن است احساس متفاوتی پیدا کنند. پیش‌تر چنین علائمی در بیماری‌های دیگر نیز مشاهده شده بود.

عوارض پوستی شدیدی که نشان دهنده ابتلا به کروناست

دانشمندان کالج سلطنتی لندن در تحقیقات خود اعلام کردند مشکلات پوستی می‌تواند یکی از نشانه‌های متقن ابتلا به کووید ۱۹ باشد. محققان می‌گویند نشانه‌های پوستی در بیماران حتی از علائمی مانند تب و سرفه نیز دقیق‌تر می‌تواند گویای ابتلای فرد به کرونا باشند. در این تحقیقات دانشمندان ۸ نوع مختلف مشکلات پوستی را که می‌تواند نشانه ابتلا به کووید ۱۹ باشد تشریح کردند.

این ۸ علامت شامل ۱- تغییر رنگ در انگشتان پا ۲- اگزما پوستی در گردن،  سر و سینه ۳- خشکی، پوسته پوسته شدن و التهاب لب‌ها ۴- ضایعات پاپولار و وزیکولار ۵- پیتریازیس روزه آ (بثورات خود محدود شونده) ۶- پورپوریک (ایجاد حالتی مانند خون مردگی در زیر پوست) ۷- کهیر ۸- اگزانتم (مجموعه بثورات پوستی گسترده) است.

پوست

کرونا

کرونا

پوست

علائم عصبی ابتلا به کرونا

دانشمندان ترکیه‌ای اعلام کردند تحقیقات نشان می‌دهد برخی بیماران مبتلا به کرونا دارای علائم عصبی خاصی هستند. این بیماران علائمی همچون بی خوابی، انسفالیت و مننژیت را از خود نشان داده اند. در ابتدا پزشکان تصور می‌کردند این افراد دچار بیماری‌های عصبی شده اند، اما آزمایش‌های تخصصی نشان داد این بیماران به کووید ۱۹ مبتلا شده و علائم عصبی بیماری را از خود بروز داده اند.

انسفالیت در واقع بیماری التهاب حاد بافت مغز است. در این حالت، ویروس خود را از طریق خون به مغز می‌رساند و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. انسفالیت، چون از بیماری‌های ثانویه ویروسی است می‌تواند رده‌های مختلفی داشته باشد و از عدم تعادل در راه رفتن تا کما و مرگ را برای بیمار به ارمغان خواهد آورد. برای مثال در نوزادان ویروس هرپس سیمپلکس باعث ایجاد تبخال می‌شود یا ویروسی که در آبله مرغان به مغز می‌رسد می‌تواند فقط کمی عدم تعادل در راه رفتن را در پی داشته باشد. در موارد کمی انسفالیت آسیب‌های جدی به مغز وارد می‌کند و در این صورت جبران آسیب‌ها سخت خواهد بود. از جمله علائم انسفالیت تب، سردرد، فوتوفوبیا (ترس از نور) و تشنج، تحریک پذیری و عصبی شدن، استفراغ، لوچ شدن چشمان یا دید دوگانه، و ضعف دست است.

مننژیت نیز التهاب پرده‌های محافظی است که مغز و نخاع را پوشانده‌اند و به‌طور مشترک مننژ یا شامه گان نامیده می‌شوند. مننژیت می‌تواند به دلیل نزدیکی التهاب به مغز و نخاع، زندگی بیمار را به خطر اندازد؛ بنابراین این شرایط را تحت عنوان فوریت پزشکی دسته‌بندی می‌کنند. رایج‌ترین نشانه‌های مننژیت سردرد و خشکی دردناک گردن همراه با تب، گیجی یا هوشیاری دگرگون شده، استفراغ، و ناتوانی در تحمل نور (نور هراسی) یا صدا‌های بلند (صدا هراسی) است. معمولاً در کودکان فقط نشانه‌های غیراختصاصی مانند تحریک‌پذیری و خواب‌آلودگی مشاهده می‌شود.

محققان ترکیه‌ای اعلام کردند برخی بیماران کرونایی نیز علائمی شبیه "نشانگان گیلن– باره" از خود نشان می‌دهند. نشانگان گیلن-باره عبارت است از یک بیماری التهابی نادر که دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و به سرعت موجب ضعف عضلات و بی‌حسی می‌شود. این نشانگان می‌تواند در تمام سنین رخ دهد، اما بین سنین ۵۰–۳۰ سالگی شایع‌تر است. علایم شایع آن در مراحل اولیه، ضعف عضلات دست و پا، ساعد، بازو، ساق و ران‌ها، شکم و قفسه سینه است. ضعف عضلات در عرض ۷۲ ساعت پیشرفت می‌کند و ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی تهدیدکننده حال بیمار شود. شوک خود می‌تواند شامل ضعف، غش، سرد شدن دست‌ها و پاها، تند شدن ضربان قلب و تعریق باشد. در مراحل بعدی گاهی فلج کامل برای هفته‌ها یا ماه‌های بعد روی می‌دهد.

تحقیقات دانشمندان ترکیه‌ای نشان می‌دهد به طور گسترده در بیماران کرونایی ضعف شدید بروز کرده است. همچنین ممکن است این بیماران در برخی نقاط بدن احساس مور مور شدن کنند. این احساس می‌تواند به تمامی نقاط بدن سرایت شود. همچنین علائم پوستی مانند سرخی، پوسته پوسته شدن و تورم در این بیماران شایع است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید