از هر 100نفر، فقط 12 نفر پیشرفت اقتصادی داشته‌اند؛

زندگی مردم ایران طی 5 سال چه تغییری کرده است؟

کدخبر: ۳۶۹۳۱۴
غالب مردم، وضعیت زندگی‌شان نسبت به 5 سال گذشته با افول مواجه شده است. البته این افول، با توجه به برخی پارامترها شدت و حدت متفاوتی داشته است.
زندگی مردم ایران طی 5 سال چه تغییری کرده است؟

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به بررسی رفتار اقتصادی مردم و نگرش آنها نسبت به مسائل اقتصادی پرداخته است. 1,590 نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند. 

تغییرات وضع زندگی

اولین سوال کلیدی که از شرکت کنندگان در این نظرسنجی پرسیده شده بود، این بود: «وضع زندگی شما در 5 سال گذشته چه تغییری کرده است؟» بیشتر پاسخ دهندگان وضعشان بدتر شده بود. نزدیک 59 درصد در پاسخ به این سوال گفته بودند: «بدتر شده است». 

برای حدود 28.6 درصد از افراد نیز وضعیت اقتصادی نسبت به 5 سال گذشته تغییری نکرده بود. در این بین تنها 11.7 درصد افراد بودند که وضعیت اقتصادی‌شان، با بهبود همراه شده بود. در نتیجه از هر 100 نفر، کمتر از 12 نفرشان پیشرفت در زندگی اقتصادی را تجربه کرده‌اند. 

نظرسنجی ایسپا

تفاوت در زنان و مردان: البته این حس بین مردان و زنان کاملا یکسان نبوده است. در هر دو جنس، بیش از نیمی از افراد حس بدتری از وضعیت خویش داشتند، اما این حس برای 52.8 درصد از زنان صدق می‌کرد، در حالیکه برای بیش از 65 درصد مردان صادق بود. 

سن بالاتر، دغدغه بیشتر: افراد بالای 30 سال، عدم رضایت بیشتری را از وضعیت اقتصادی حس می‌کردند. در حالیکه در حدود 50.4 درصد از افراد کمتر از 29 سال اعلام کردند که وضعیت اقتصادی‌شان نسبت به 5 سال گذشته بدتر شده، این حس برای افراد بالای 30 سال بیش از 62 درصد بوده است. به نظر درگیر شدن با مسائل مادی، اثر بیشتری در این حس داشته است. 

اثر تحصیلات: نکته جالب دیگر اینکه، افراد بدون تحصیلات دانشگاهی وضعیت اقتصادی بدتری را تجربه کرده‌اند، چرا که 63.9 درصد آنها معتقدند که وضعیت اقتصادی در زندگی‌شان در 5 سال گذشته بدتر شده است، در حالیکه این نسبت برای افراد دارای تحصیلات دانشگاهی معادل 54.3 درصد بوده است. احتمالا ارتباط وضعیت معیشتی با تحصیلات، در این تغییر موثر بوده است. 

تاهل وضعیت را بدتر می‌کند: افراد متاهل نیز در قیاس با افراد مجرد، حس بدتری از وضعیت اقتصادی در 5 سال گذشته داشته‌اند. تقریبا 61 درصد از متاهلان گفته‌اند که وضعیت اقتصادی آنها در 5 سال گذشته بدتر شده است، حال آنکه این وضعیت برای 54 درصد از مجردان صدق می‌کرده است. 

حس همه‌گیر بدون توجه به جغرافیای سکونت: اما بین افراد با سطح زندگی مختلف، این حس چندان فرقی نداشته است. یعنی فردی که بین 500 هزار تا یک میلیون تومان در ماه هزینه داشته، با فردی که بیش از 2 میلیون تومان هزینه داشته، تفاوت معناداری در این نظرسنجی نداشته و تقریبا تمامی افراد از نظر سطح درآمد، حس یکسانی از بدتر شدن وضعیت را لمس کرده‌اند. همانطور که بین افراد ساکن در مناطق روستایی و شهری نیز این حس یکسان تجربه شده است، یعنی بدون توجه به محل سکونت، 60 درصد افراد به بدتر شدن وضعیت در 5 سال گذشته رای داده‌اند.

وضعیت بهتر در خانوارهای پرمشغله: مسئله دیگری که به طرز معناداری در ادراک مردم نسبت به وضعیت اقتصادی‌شان نقش داشته، تعداد افراد شاغل در خانواده بوده است. در حدود 66 درصد افرادی که هیچ فرد نان‌آوری در خانه نداشته‌اند، اعلام کرده‌اند که در طول 5 سال گذشته وضعیت‌شان بدتر شده است. در مقابل افرادی که 2 فرد شاغل داشته‌اند، نسبت‌شان 50 درصد گزارش شده است. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید