همرنگی تابلوی صرافی با بازار تمدید می‌شود؟

پارازیت تحریم‌ جدید در روند دلار

کدخبر: ۳۶۹۵۵۱
با اینکه دیروز در بازار آزاد، دلار با رنگ قرمز به کارش پایان داد، اما خبر تحریم‌های آمریکا معاملات پشت خطی را در مسیری متفاوت از بازار آزاد قرار داد.
پارازیت تحریم‌ جدید در روند دلار

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز در روز گذشته روندی کاهشی را طی کرد تا دلار به کف کانال 28 هزار تومان برسد. برخی از رفتار قیمت دلار به این نتیجه رسیدند که بازوی افزایشی دلار در حال نحیف شدن است و زمان سرکشی اسکناس آمریکایی به پایان رسیده است. رنگ باختن انتخاب مجدد ترامپ در بین بازیگران اصلی بازار، به عنوان یک عامل کلیدی در فروکش کردن هیجانات در بازار ارز شناخته شده است. البته برخی دیگر سیاست‌های جدید بانک مرکزی در قبال بازار ارز را پررنگ‌تر دیدند. از نظر آنها، حضور فعالانه‌تر بازارساز در اتمسفر بازار، حداقل برخی فعالان آماتور را از خرید باز داشت. اعلام روزانه تزریق دلار به بازار باعث شده بود تا برخی مردم عادی نیز مسیر خود به میدان فردوسی و صرافی‌ها را کج کنند و بازار دیگری را برای حفظ ارزش سرمایه خود انتخاب کنند. البته هر گاه انتظارات منفی در بازار افول کند، طبعا گزینه سپرده‌های بانکی از محبوبیت بیشتری برای مردم برخوردار خواهد شد. تحولات قیمتی روز گذشته را می‌توانید در ویدئوی زیر ببینید. 

عزم دلار تک نرخی در بازار؟

نکته‌ای که دیروز مشهود بود اینکه بازارساز کاملا گام به گام با قیمت بازار حرکت می‌کرد، هر افزایشی در قیمت بازار به افزایش در تابلوی صرافی ختم می‌شود، هر کاهشی هم تابلوی صرافی را قرمز می‌کرد. هم رنگی صرافی ملی با بازار آزاد، عملا یک فرصت رانتی را که مدت‌ها در بازار ارز وجود داشت از بین برد. باید دید این استراتژی در صورت بروز نوسان بیشتر هم ادامه می‌یابد یا خیر. بازارساز ارزی در روزهای اخیر، تعداد دفعات اعلام قیمت را کاهش داده و تقریبا از ساعت یک بعد از ظهر، تابلوی صرافی تا عصر ثابت می‌ماند. این در حالی است که در هفته گذشته، با افزایش ساعت کار صرافی‌ها، تابلوی صرافی نیز مرتبا با بازار آزاد تغییر رنگ می‌داد. البته ثبات بیشتر تابلوی صرافی می‌تواند ناشی از این مسئله باشد که بازارساز قصد دخالت در روند عادی بازار را ندارد و از نگاه بانک مرکزی، بازار به یک ثبات نسبی دست یافته و نرخ‌ها نیز در یک روند طبیعی، تعدیل خواهند شد. 

زنگ افزایشی در معاملات فردایی

به نظر دیشب یک پتانسیل تقاضا در بازار هویدا شد. با خبر تحریم‌های جدید آمریکا ورق در معاملات پشت‌خطی در بازار ارز برگشت. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت ایران وضع کرده و آن‌ها را مشمول قوانین «مبارزه با تروریسم» قرار داده است. از جمله اینکه وزیر نفت نیز در لیست تحریم‌ها قرار گرفت. برخی از معامله‌گران ارزی، تحریم‌های جدید را دنباله ادعای وال‌استریت ژورنال دانستند و معتقدند با این تحریم‌ها، عملا رفع تحریم‌های نفتی به یک کار پیچیده برای دولت بعدی آمریکا (در صورت پیروزی بایدن) بدل خواهد شد. در واقع در این سناریو، این دسته از معامله‌گران معتقدند که تحریم نفتی در یک وضعیت باخت باخت در برابر انتخابات آمریکا قرار گرفته است. دلار که تا 7 عصر در کف کانال 28 هزار تومان قرار داشت، در معاملات پشت‌خطی تا 28 هزار و 700 تومان بالا کشید تا به نوعی، زنگ خطری برای بازار ارز به صدا در آید. معاملات نقدی امروز مشخص خواهد کرد که بازار تا چه حد تحریم‌های جدید آمریکا را جدی گرفته است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید