مشاهده 2 پدیده در بازار خودرو داخلی؛

کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ+ جدول

کدخبر: ۳۶۸۹۷۷
در هفته گذشته پژو 206 صندوقدار بیشترین افت قیمت را ثبت کردند و پراید 131 نیز بیشترین درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.
کاهش قیمت خودروهای پرتیراژ+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ در هفته گذشته بازار خودرو شاهد دو پدیده بود. در پدیده اول اکثر نمایندگی ها تمایلی به ارائه قیمت خودرو نداشتند  توجیه آنان گم شدن قیمت به دلیل نوسان شدید در بازار خودرو بود. به ادعای آنان افت و خیزهای پی در پی در این هفته به گونه ای بوده که بازار خودرو گیج شده بود و در برخی روزها اصلا امکان کشف قیمت مختل می شده است و فروشندگان قادر به تشخیص روند نمی شدند.

همین رفتار موجب شد بازار با پدیده دوم روبرو شود در این پدیده که بر اساس برآیند قیمت ها داوری می شود حرکت دنده عقب قیمت خودرو تا روز سه شنبه ادامه داشته است اما در دو روز آخر هفته، قیمت ها کمی از افت روزهای ابتدایی  را جبران کردند گرچه در برآیند بازار خودرو نزولی ماند و  همه محصولات پرتیراژ افت قیمت را تجربه کردند.

معرفی ارزان ترین خودرو بازار 

پراید 131 را می توان در حال حاضر ارزان ترین خودرو در میان پرتیراژها در بازار دانست، براساس ارزیابی بازار در آخرین روز کاری هفته قبل این خودرو با قیمت 113 میلیون تومان در بازار معامله شد، که نسبت به هفته ماقبل افتی 13.7 درصدی را ثبت کرده است. به لحاظ درصدی این میزان افت بالاترین نرخ افت درصدی در میان سایر خودرو ها است.پراید 111 نیز آخرین هفته مهر ماه را با قیمت 140 میلیون تومان  سپری کرد تا همانند همزاد صندوق دار کاهش ارزش 10.8 را تجربه کند.

پراید 2

خانواده  206 در بازار

از سوی دیگر ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که خانواده پژو 206 نیز که در ماههای اخیر روند رو به رشد پیوسته ای را در پیش گرفته بود در ابتدای آبان افت قمیت را تجربه کرد. بیشترین افت قیمت در این خانواده به پژو 206 صندوق دار رسید این در حالی است که 206 صندوق دار  هفته سوم مهر بالاترین رشد قیمت را در میان خودروهای پرتیراژ تجربه کرده بود اما در اولین هفته منتهی به آبان افتی 11.5 درصدی را ثبت کرد و قیمت آن در بازار به 283 میلیون تومان رسید. پژو 206 صندوق دار از نظر کاهش ریالی رتبه اول افت قیمت را کسب کرد.

قیمت پژو 206 تیپ2 که در آخرین هفته مهر ماه به  250 میلیون تومان رسید، در پایان هفته قبل  2 درصد را افت کرد تا کمترین میزان افت را در میان سایر خودرو ها داشته باشد. تیپ پنج این خانواده اما پشت سر صندوق دار عقب رفت، 206 تیپ 5 در این هفته  9.5 درصد کاهش قیمت داشت و از کانال 300 میلیونی عقب نشینی کرد.

پژو.jpg2

سمند در بازار چند؟

سمند LX نیز در ابتدای آبان از جرگه کاهش قیمت عقب نماند و مانند دیگر محصولات پرتیراژ بازار با افت قیمتی مواجه شد، این خودرو با کاهش 9 درصدی به مرز 200 میلیون تومان عقب نشینی کرد. قیمت سمند در هفته سوم مهر 225 میلیون تومان بود اما در پایان هفته گذشته به 204 میلیون تومان رسید. سمند LX با موتور EF7 نیز در ابتدای آبان 274 میلیون تومان در بازار عرضه شد؛ این خودرو به دلیل آنکه در رده محصولاتی کم عرضه بازار است در بیشتر مواقع غایب  محسوب می شود و قیمتی برای آن عنوان نمی شود به همین دلیل  امکان مقایسه قیمتی با هفته سوم مهر برای این مدل خودرو وجود ندارد. سمند LX  با موتور EF7  جز ء محبوب ترین ها در خانواده پر جمعیت سمند به حساب می آید.

سمند2

 قیمت خانواده تیبا در بازار

تیبا صندوقدار هم  روزهای میانی پاییز  را همانند سایر محصولات پرتیراژ با افت قیمت سپری کرد؛ افت قیمت این خودرو در بازار به 12.7 درصد رسید و 137 میلیون تومان قیمت خورد.

تیبا2 نیز از افت قیمت بی نصیب نبود و در این مدت کاهش 9.7 درصدی را ثبت کرد قیمت این خودرو در بازار 157 میلیون تومان شد؛ ساینا نیز که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است  7.5درصد  نسبت به هفته سوم مهر ارازنتر شد و با قیمتی 160 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد.

تیبا2

دلیل کاهش قیمت خودرو

فعالان بازار خودرو می گویند سرریز کاهش قیمت ها در بازار های دیگر به بازار خودرو نیز رسید، پس از کاهش قیمت در بازار دارایی ها به خصوص ارز تقاضا از بازار خودرو عقب نشینی کرد این پدیده موجب شد برخی فروشندگان که پول لازم شده اند با انعطاف در قیمت ها رقم پیشنهادی خود را پایین بیاورند. اما پس از اینکه حرکت نزولی در بازار ارز و سکه تعدیل شد بازار خودرو هم از روند افت خود کاست.

اما دسته ای دیگر از معامله گران اعتقاد دارند در بازار خودرو قیمت ها به یک سقف محکم رسیده است و این اصلاح محصول رشد های بی وقفه از میانه تابستان است. این گروه روند بازار را نوسانی می بیند اما اعتقاد دارد به دلیل چسبندگی قیمت ها در بازار خودرو فروشندگان حاضر نیستند قیمت های پیشنهادی را از سطحی بیشتر پایین بیاورند مگر انکه احتمال گشایش در اقتصاد ایران ایجاد شود. در این حالت با تعدیل انتظارات تورمی ممکن است خودرو نیز همانند سایر بازار ها کاهش قیمت جدی تر را تجربه کند.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید