برزخ انتخابات آمریکا؛ چند هفته یا چند سال؟

3 سناریو انتخاباتی برای طلا/ بدترین و بهترین گزینه سیاسی برای بازارها

کدخبر: ۳۶۹۰۳۵
در روز مناظره ترامپ و بایدن و آخرین روز کاری هفته، قیمت هر اونس طلا 0.1 درصد کاهش یافت. بی‌رمقی و تکرار نوسان‌های بازار نشانگر آن است که سرمایه‌گذاران منتظر نتایج انتخابات آمریکا هستند. در مقاله سایت ValueTheMarket سه سناریو انتخاباتی بررسی شده است.
3 سناریو انتخاباتی برای طلا/ بدترین و بهترین گزینه سیاسی برای بازارها

به گزارش اقتصادنیوز، با بسته شدن بازار در روز جمعه و اتمام هفته کاری بازار‌های جهانی، قیمت هر اونس طلا 3 دلار کاهش یافت و برروی 1901 دلار قرار گرفت. نوسانات و تغییر قیمت روز پایانی بازار نمادی بود از تغییرات کل هفته. در روز جمعه، قیمت هر اونس این فلز گران‌بها مانند کل هفته بین کانال‌های 1800 و 1900 در نوسان بود اما در پایان تغییری بسیار اندک داشت. بازار طلا در طول هفته نیز چنین بود. در واقع بازار اونس طلا با 1 دلار زیر مرز 1900 کار خود را شروع کرد و 1 دلار بالای این مرز کار خود را به پایان رساند. مظنونین اصلی این بی‌رمقی تعویق توافق بر سر محرک‌های مالی و انتظار برای انتخابات و نتایج آن است. نتایج این انتخابات ممکن است 2 هفته دیگر اعلام شود یا شاید هم بیش از یک سال دیگر.

نمودار طلا

تأثیر سه سناریو انتخاباتی بر قیمت طلا و بورس

هنگامی که دونالد ترامپ در انتخابات 2016 پیروز شد ، قیمت طلا سقوط کرد و سهام آمریکا صعودی شد. بنابراین  شاید درست بنظر برسد که اگر ترامپ ریاست جمهوری را در سال 2020 از دست بدهد، بازار سهام آمریکا سقوط می‌کند و قیمت طلا افزایش می‌یابد. اما شاید مسئله به این سادگی‌ها نیست. وضعیت بورس آمریکا در سال جاری شاهد یک رالی بی سابقه بوده است که عمدتاً توسط محرک‌های مالی گسترده دولت صورت گرفته است. بنابراین، اگر محرک‌های مالی بیشتری تصویب شوند، بازار سهام که اخیراً با طلا همسو شده است، صعودی می‌شود. 

درحالی که هر دو کاندیدای ریاست جمهوری دنبال محرک‌های بیشتر هستند، احتمال می‌رود بایدن محرک‌های پر هزینه‌تری را دنبال کند. مجلس سنای دموکرات نیز تمایل بیشتری برای تصویب محرک‌های مالی جدید نشان خواهد داد. در نتیجه سه سناریو انتخاباتی در اینجا بررسی می‌شود. 

1 - پیروزی دموکرات‌ها در سنا و ریاست جمهوری 

در این صورت انتظار می‌رود محرک‌های پر هزینه‌ای به قیمت 2.2 تریلیون یا حتی 3.4 تریلیون دلار تصویب شوند، که برای طلا و سهام خبر خوبی است و می تواند روند این دو بازار را به وضعیت گاوی تبدیل کند وضعیتی که در بازار به عنوان حرکت رو به بالا توصیف می شود. از سوی دیگر پیش بینی می شود تغییرات نظارتی بایدن شامل سیاست اقلیمی 1.7 تریلیون دلاری و طرح بهبود زیرساخت 1.3 تریلیون دلاری باشد. به گفته تحلیل‌گران این‌ها برای بهبود آینده کشور عالی خواهد بود، اما بدهی ملی را در زمانی که از قبل به طرز خطرناکی زیاد شده است، به شدت افزایش می دهد. بایدن همچنین انتظار می رود  به افزایش مالیات بر شرکت‌های بزرگ بپردازد و مقررات صنعتی را بیشتر کند. این امر پیش‌بینی می‌شود دلار را تضعیف و بازار سهام آمریکا را قرمز کند، اما طلا مثبت باشد. 

2 - رئیس جمهور دموکرات و سنای جمهوری‌خواه

در چنین سناریو‌ای بایدن در انتخابات پیروز می شود، اما جمهوری‌خواهان مجلس سنا را حفظ می‌کنند. در اینجا ، احتمالاً رژیم مالیاتی ترامپ باقی خواهد ماند. این ممکن است بازارها را ثابت نگه دارد، زیرا تغییرات کمتر صورت خواهد گرفت و عدم اطمینان کاهش می یابد. همچنین انتظار می رود دوره سلطنت بایدن  آرام‌تر طی شود، یعنی بدون تحریکات غیرقابل پیش‌بینی و تصادفی که ترامپ به آن‌ها مشهور است. به نظر می رسد بایدن روابط تجاری با چین را آرام می کند و تحریم های مختلف علیه کشورهای خارجی را لغو می کند. این امر برای بورس بسیار سودمند خواهد بود اما به احتمال زیاد تقاضا برای طلا را کاهش می‌دهد.

جنگ داخلی آمریکا

3 - مناقشه بر سر نتایج انتخابات

وضعیت دیگری نیز وجود دارد که برای آمریکا خوشایند نیست اما به احتمال زیاد قیمت طلا را به شدت افزایش می دهد. و این مناقشه بر سر نتایج انتخابات است. اگر برنده مشخصی وجود نداشته باشد یا ترامپ از پذیرش پیروزی بایدن خودداری کند، هرج و مرج بسیاری ایجاد خواهد شد. این سناریو با انتقاد‌های شدید ترامپ به رأ‌ی ‌های پستی و این که وی دو بار تا به حال گفته است که فکر می‌کند انتخابات احتمالاً در دیوان عالی کشور خاتمه یابد، بسیار محتمل است. در این سناریو عدم اطمینانی به اوج خود می‌رسد و  در بهترین حالت روند تأیید رئیس جمهور جدید را تا سال2021 به تعویق میاندازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید