چرا قیمت ها در حال ریزش است؟

عقب‌نشینی شدید ارز و سکه /تضعیف احتمال پیروزی ترامپ در بازارهای ایران

کدخبر: ۳۶۸۳۴۶
قیمت سکه،دلار و درهم به کانال های پایین‌تر عقب‌نشینی کرد. چه اتفاقی افتاده که در تمامی بازارهای دارایی نرخ ها در حال کاهش است؟
عقب‌نشینی شدید ارز و سکه /تضعیف احتمال پیروزی ترامپ در بازارهای ایران

به گزارش اقتصاد نیوز، دلار و سکه از مرز حساس مورد نظر معامله گران عقب‌نشینی کردند. در این میان سرعت کاهش قیمت در بازار دلار بیشتر از سایر بازارها است. دلار هم اکنون در کانال 28 هزار تومان در نوسان است. سکه نیز وارد کانال 14 میلیون تومان شده و درهم امارات هم به زیر مرز 8 هزار تومان نزول کرده است.


مطلب مرتبط؛
قیمت طلا، سکه، دلار و درهم تا ظهر امروز


ریشه کاهش قیمت در بازار ارز و سکه

برآورد بسیاری از کارشناسان مستقل نشان می دهد برای یکی از معدود دفعات در اقتصاد ایران نرخ بازار از نرخ تعادلی فاصله گرفته است. این در حالی است که همواره نرخ تعادلی از نرخ بازار بیشتر بوده است. بخشی از فاصله گیری به دلیل تحریم ها و بخشی دیگر به دلیل انتظارات منفی مردم نسبت به آینده اقتصاد ایران بوده است. یکی از عواملی که انتظارات معامله گران نسبت به آینده را منفی کرده بود شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. زیرا تداوم دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به معنی ادامه سیاست تحریم حداکثری ، عدم فروش نفت و محدودیت های شدید بانکی است. به عبارت دیگر انتظارات فعالان اقتصادی روی بدترین سناریوی ممکن جا خوش کرده است.

ارز و سکه

به همین دلیل بازار ارز اتفاقات آتی را در حال پیش‌خور کردن بود همین اتفاق در بهار سال جاری برای بورس افتاد. در آن زمان نیز بسیاری از کارشناسان به خارج شدن بیش از حد بازار سهام از سطح بنیادی هشدار دادند و در نهایت نیز بازار قریب ۳۰ درصد ریزش کرد.

اما به نظر می‌رسد سناریو بورس در بازار ارز و سکه در حال تکرار است. زیرا برخی از معامله گران با تغییر ذهنیت تصور می‌کنند احتمال تحقق سناریو بدبینانه نسبت به قبل پایین‌تر آمده است.به همین دلیل نیز در بازارها عقب‌نشینی جدی در قیمت‌ها در حال رخ دادن است.

کاهش قیمت دلار بدون تزریق به کف بازار

بازار ارز و سکه که تا روزهای اخیر در برابر تغییر انتظارات مقاومت می‌کردند اکنون در مسیر نزولی قرارگرفته‌اند. مسیری که به نظر می‌رسد بخش زیادی از آن ناشی از تغییر انتظارات باشد زیرا پیگیری‌های اقتصاد نیوز حکایت از آن دارد که بانک مرکزی هیچ تزریقی به کف بازار در قالب اسکناس و حواله نداشته است و تزریق اعلام شده کماکان از طریق بازار متشکل و سامانه نیما صورت می گیرد. وقتی سمت عرضه از سوی بازار ساز تقویت نشده است یک گزاره می تواند مطرح شود معامله گرانی که تصور می‌کنند روند افزایش قیمت به انتها رسیده در حالی خالی کردن ارز خود در بازار هستند تا در یک کف جدید خریدار شوند.

پناهگاه ریالی برای بازار ها

یکی از مشکلات کنونی اقتصاد ایران در حال حاضر نبود پناهگاهی ریالی برای مردم است. به همین دلیل با توجه به عدم قطعیت های زیاد نقدینگی هر بار به سمت یک بازار یورش می‌برند و قیمت را در آن بازار بیش از حد مبتنی بر واقعیات، افزایش می‌دهد، اما با فروکش کردن تقاضا به هر دلیلی قیمت‌ها دچار ریزش می شود. این روند علاوه بر بی ثباتی بازار موجب ضرر و زیان بسیاری از سرمایه گذاران خرد می شود.

در این مقطع اگر سیاست گذار فعال شود می تواند با ساختن یک پناهگاه ریالی مناسب همراه به دلیل تغییر این انتظارات  وضعیت باثباتی را در تمام بازارهای دارایی حداقل در میان‌مدت ایجاد کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید