وزیر بهداشت: از خواندن گزارش های کرونایی استرس می گیرم

سعید نمکی صبح سه شنبه در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا در آذربایجان غربی اظهارکرد: یکی از اضطراب‌های من این است که خدایی ناکرده به سیاه چاله‌ای بیافتیم که خروج از آن بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: در اوایل بهمن ماه یعنی زمان آشنایی با ویروس کرونا می‌دانستم که این ترکیب نامیمون یکی از پیچیده‌ترین موجودات است و این موجود با تمام موجوداتی که تا به امروز مطالعه کردم متفاوت است.

نمکی با بیان اینکه با خواندن گزارش‌های کرونایی، هرشب استرس دارم، ادامه داد: زمانی که هرشب گزارش‌ها در خصوص وضعیت کرونا را می‌خوانم استرس می‌گیرم که نکند در سیاه‌چاله‌ای بیافتیم که نتوانیم از آن خارج شویم.

وی اضافه کرد: خودمان را برای یک نزاع و درگیری سنگین با این ویروس آماده کردیم و اینکه از روز نخست کرونا را دست کم نگرفتیم باعث شد گام‌های بلندی برداریم.

وی با تاکید بر اینکه کنترل اپیدمی کرونا تنها با فعالیت وزیر و وزارت بهداشت، میسر نمی‌شود و عزم ملی برای این کار لازم است، اظهارکرد: همه ما باید دست به دست هم بدهیم تا این اپیدمی کنترل و مدیریت شود.

نمکی با اشاره به اینکه قصور زیادی در راستای کنترل این اپیدمی صورت می‌گیرد، اضافه کرد: در صورتی که یک روز افرادی بخواهند اقدامات وزارت بهداشت را در این راستا مورد سوال قرار داده و خون شهید سلامت را پایمال کنند، این قصورها را مطرح می‌کنم.

وی با بیان اینکه در روزهای ابتدایی گزارش بیماری کرونا، ظرفیت تشخیصی ما در کشور حدود یک‌هزار و ٢٠٠ آزمایش در روز بود عنوان کرد: این ظرفیت در حال حاضر به روزانه بیش از ٢۵ هزار آزمایش تشخیصی رسیده است.

نمکی با اشاره به اینکه سامانه سیب نیز فعال بوده و در این مرحله تمام موارد مثبت ثبت می‌شود و بررسی مکرر انجام می‌شود تا این بیماری را زمین‌گیر کنیم، افزود: در حال حاضر روزانه میزان تست‌های روزانه کرونا در کشور به ۴۰ هزار مورد رسیده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه این بیماری در حال حاضر دارو و درمان مشخصی ندارد و تنها راه مدیریت آن پیشگیری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، خاطرنشان کرد: تست‌های تشخیصی نیم ساعته نیز که در حال خریداری است به این استان هم ارسال می‌شود تا مورد مصرف قرار گیرد.

نمکی افزود: توسعه مراکز ١۶ ساعته در آذربایجان‌غربی، افزایش تست‌های تشخیصی، ساماندهی کارگران فصلی و ساماندهی عبور و مرور کامیون‌های صادراتی باید توسط مسؤولان استانی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.